Obrácena láskou, nikoli ideologií: Arcibiskupovy úvahy o Dorothy Dayové
Arcibiskup z Los Angeles, Jose H. Gomez, řekl badatelům, kteří se na univerzitě Sv. Františka účastnili konference o Dorothy Dayové, že tuto sociální aktivistku nepřiměla ke konverzi ideologie, ale láska. „Nebylo to učení Církve, co ji přesvědčilo, aby opustila svou minulost a změnila svůj život. Proměnila ji láska, změnilo ji intenzivní uvědomění si reality Boží lásky a milosrdenství,“ řekl arcibiskup ve své přednášce na konferenci v Indianě.

Arcibiskup Gomez řekl, že obdivuje tuto sociální aktivistku pro příklad svatosti, který odkázala současným katolíkům.
Jako mladá žena na počátku dvacátého století se Dayová ztotožnila s tím, o čem ona a mnoho dalších příslušníků její generace věřili, že přinese štěstí: s životem, který zahrnoval potraty, komunismus a „volnou lásku“.
„Dorothy a mnoho dalších si mysleli, že ,odpovědi‘, které hledali, nalezli v ,pokrokové‘ vizi společnosti, osvobozené od křesťanské morálky a kapitalistické ekonomiky,“ řekl arcibiskup Gomez. Ale v jejím případě následovalo jen období velké bolesti a utrpení, včetně potratu jejího dítěte.
Když Dayová v roce 1929 konvertovala ke katolicismu, nebylo to způsobeno těžkostmi, kterým musela čelit, pokračoval arcibiskup. Konvertovala spíše proto, že nalezla lásku – nejprve v narození své milované dcery Tamar a poté v Bohu.
„Podle jejích vlastních slov ji krása stvořeného světa přesvědčila o tom, že musí existovat Stvořitel. Radost z lidské lásky jí pomohla uvědomit si krásu Boží lásky,“ vysvětlil. „Uvědomila si, že její život – a životy nás všech – jsou hledáním lásky, hledáním té nejvyšší lásky, hledáním Boha.“
Ačkoli zatím není jasné, zda Církev prohlásí Dayovou za svatou – nyní je uznávána jako služebnice Boží –, arcibiskup Gomez přiznal, že její život v něm probouzí touhu být svatý.
„A já vím, že stejný pocit má mnoho lidí – zřejmě i někteří z vás,“ řekl.
Arcibiskup Gomez naznačil, že tato velká katolická sociální aktivistka po sobě zanechala odkaz, jenž ilustruje, jak žít v kultuře, která odmítla Boha, a jak tuto kulturu evangelizovat. Dayová věřila, že tím nejjistějším způsobem, jak to udělat, „je vychovat novou generaci světců“.
Ne každý je sice povolán k radikálnímu životu mezi chudými jako Dayová, ale my všichni jsme vyzýváni k tomu, abychom „převzali osobní zodpovědnost“ při péči o chudé a prožívali to, co ona nazývala „heroická láska k bližnímu“, řekl arcibiskup.
Když v druhých lidech vidíme Krista, začneme sloužit Kristu v nich, vysvětlil.
„Dorothy Dayová nám pomáhá pochopit, že díky Ježíši se skutky milosrdenství mohou stát cestou pro každého křesťana. Stále znovu nám opakovala to, co řekl Ježíš – že na konci našeho života bude naše láska k Bohu posuzována podle milosrdenství, které jsme prokázali druhým – zejména těm, kteří jsou nejvíce zranitelní, těm, kteří se nemohou sami bráni,“ uvedl.
Příklad svatosti a služby, který poskytla Dayová, se dnes odráží v učení papeže Františka, když hovoří o tom, že máme jít evangelizovat a sloužit na „periferie“, pokračoval arcibiskup Gomez.
Stejně jako podle papeže Františka tak i podle Dayové „vyrůstalo vše ze setkání s Ježíšem Kristem“, – a ne jen z ideologie, řekl.
Na konferenci vystoupila také vnučka Dorothy Dayové Martha Hennessyová, spisovatel Brandon Vogt, Kathryn Jean Lopezová z National Review a vydavatel a redaktor denníků Dayové Robert Ellsberg.
26. 05. 2015, CNA
Další zprávy
Pandemie roku 2020 tvrdě postihla každého katolíka. Takto dlouhý půst od eucharistie nám může připomínat, čím museli ve 20. století procházet hrdinové víry v podzemních církvích a čemu dnes čelí věřící v Číně a na dalších místech, což není špatné. Přesto je velmi, velmi těžké být katolickou církvi bez možnosti být církví jasně eucharistickou. Dotýká se to každého. Zároveň by si však lid církve měl uvědomit, že kněží se to dotýká především....
Když se ohlédnu na svou mimoškolní činnost během prvního semestru svého studia na vysoké škole, chodil jsem na setkání dvou skupin: Right to Life (Právo na život) a College Republicans (Vysokoškolští republikáni). Byl podzim roku 1980 a Ronald Reagan stavěl svou volební kampaň na odmítavém postoji k potratům. Myslel jsem si, že potřebujeme získat od demokratů zpátky kontrolu nad Nejvyšším soudem a zvrátit rozhodnutí v případu Roeová versus Wade....
Amy Coney Barrettová je moje sousedka a přítelkyně. Tato skutečnost, spolu s tím, že vůbec nevidím do její vědecké a soudcovské práce, znamená, že nemohu hodnotit, jak bude rozhodovat ve funkci soudkyně Nejvyššího soudu USA, pokud Senát její jmenování schválí. Pokud by jmenování Amy Coney Barrettové bylo schváleno, byla by po desetiletích první soudkyní, která svůj vysokoškolský titul nezískala na Harvardu, Yale, Columbii ani Stanfordu. Bude první soudkyní, která získala diplom na katolické univerzitě....
Někteří stoupenci hnutí za právo na život říkají, že nedávné úsilí o nastolení rasové rovnosti ve Spojených státech může oživit vnímání důležitosti jejich cílů, a poukazují na to, jak spolu tyto dva problémy souvisí....
Elizabeth Anscombová proslula svým tvrzením, že všeobecné přijetí antikoncepce oslabí vztah mezi manželstvím, sexem a dětmi. Také však předpověděla, že povede k celkovému přijetí homosexuálních praktik a vztahů. Když Nejvyšší soud Spojených států amerických v kauze Griswoldová versus Connecticut (1965) vyhlásil, že užívání antikoncepce je ústavním právem, etabloval se jako pečovatel o sexuální revoluci a spustil rozsáhlý sociální experiment, který měl tezi Anscombové prověřit....
Rozhodnutí Nejvyššího soudu Spojených států amerických, že federální zákon zakazující diskriminaci na základě pohlaví chrání také sexuální orientaci a genderovou identitu, bude mít podle odborníků na právní a náboženskou svobodu dalekosáhlé důsledky pro věřící zaměstnavatele a zaměstnance, neboť v zákoně zakotvuje určitý pohled na sexualitu a pohlaví....