sv. Kleofáš / pá 25. září 2020

Byl učedníkem, který v den zmrtvýchvstání Páně šel se svým druhem do Emauz a Ježíš se k nim přidal. Poukázal na jejich váhavost, která bránila jejich víře, poučil je a povzbudil. Odňal jejich zármutek a u stolu... (pokračování)

Týden ve světě katolickýma očima - 10. 9. 2020

3. října podepíše papež František v Assisi třetí encykliku svého pontifikátu nazvanou Fratelli tutti (tj. italsky „Všichni bratři“), jejímž tématem bude lidské bratrství a sociální smír. Název patrně odkazuje na Napomenutí sv. Františka. Papež bude v Assisi sloužit mši svatou u hrobu svatého Františka a v jejím závěru encykliku podepíše; vzhledem k sanitární situaci si však přeje, aby návštěva proběhla bez účasti věřících. Dorothy Cummings McLeanová v této souvislosti poukazuje na to, že Františkem často zmiňovaný pojem lidského bratrství (např. v deklaraci z Abú Dhabí), který je i tématem encykliky, znepokojuje konzervativní kritiky papeže.

Týden ve světě katolickýma očima - 10. 9. 2020

Z katedrály sv. Kateřiny Alexandrijské v St. Catharines v kanadském Ontariu byl uloupen svatostánek s konsekrovanou hostií. Biskup Gerard Bergie apeluje na lupiče, aby hostii vrátili.

Australský stát Queensland vydal zákon, který přikazuje kněžím porušit zpovědní tajemství a nahlásit osobu podezřelou ze sexuálního zneužívání. Porušení této povinnosti bude trestáno tříletým vězením. Z australských států podobné zákony již platí v Jižní Austrálii, Victorii, Tasmánii a Canbeře; v Severním Teritoriu a Západní Austrálii jsou navrženy, pouze Nový Jižní Wales podobný návrh zamítl. Svatý Stolec již dříve australským biskupům potvrdil, že zpovědní tajemství je neporušitelné ze samotné povahy této svátosti a tedy z božského práva.

Kardinál John Tong Hon, který je administrátorem diecéze Hongkong, varuje své kněze, aby si při kázáních „dávali pozor na jazyk“ a vyhnuli se politickým tématům.

Běloruské úřady zabránily v návratu do Běloruska Tadeuszi Kondrusiewiczovi, arcibiskupu Minsku-Mohileva. Podporu mu vyjádřili biskupové Evropy, ministr zahraničí Spojených států Mike Pompeo i běloruská biskupská konference. Kondrusiewicz oznámil, že se již poradil s právníky a že očekává v celé záležitosti podporu Vatikánu.

Předseda německé biskupské konference Georg Bätzing se vyslovil pro zavedení nového interreligiózního svátku jako vzpomínky na zkušenost s koronavirem.

John Henry Westen informuje v rozsáhlém článku o novém skandálu se sexuálním zneužíváním v Církvi. Německý trestní soud právě projednává případ bývalého předsedy německé sekce vatikánského Státního sekretariátu Mons. Christopha Kühna, který je obviněn z hrubého sexuálně-masochistického zneužívání dvou kněží ve Vatikánu. „Mons. Kolfhaus tvrdí, že byl Kühnem zneužíván mezi lety 2003 a 2004 a toto zneužívání opakovaně oznamoval různým nadřízeným ve Vatikánu od roku 2006.“ Westen popisuje, že Kühn z titulu svého úřadu organizoval cesty Benedika XVI. do Německa a vystupoval v jeho společnosti při nejrůznějších příležitostech, navzdory tomu, že ve Vatikánu byly známy opakované případy jeho problematického chování, kvůli kterým byl později i vícekrát přeložen na jinou pozici. V roce 2011 pak Benedikt XVI. udělil Kühnovi titul Monsignore (čestný prelát Jeho Svatosti). Kühn veškerá obvinění kategoricky popírá.

Steve Skojec komentuje celý případ: „Vzpomínáte, jak Benedikt XVI. uvalil neoficiální a nevynucované sankce na Teda McCarricka? Na to, že se mu přezdívalo ’Panzerkardinal‘ a ’rotvajler Boží‘ působí Benedikt XVI. ve svém přístupu k predátorům v Církvi spíš jako vadnoucí květina.“ A dospívá k závěru: „Je na čase, aby katolíci přestali se zbožňováním papežů. Aby si přestali myslet, že jde o jakousi zvláštní sortu lidí, kteří jsou díky svému úřadu automaticky svatější a blíže Bohu.“

Leila Millerová popisuje, jak církev ve Spojených státech selhává v podpoře rozpadajících se manželství. „Vezměme si rozsáhlé zkušenosti Julie a Grega Alexandrových, kteří vedou The Alexander House Apostolate. Za léta svého působení pomohli zachránit doslova tisíce manželství a jsou zavaleni žádostmi zoufalých párů hledajících pomoc, kterou u Církve nenalezli: ’Za 21 let jsme pracovali s bezmála 5 000 páry, a je obrovsky skličující slyšet, jak říkají, že jsme jediní, kdo jim dávají naději, že jejich manželství může být zachráněno. Už několik let je smutnou skutečností, že 90 % párů, které k nám přicházejí, uvádí, že jim jejich farář nenabídl žádnou pomoc při záchraně jejich manželství. Mnozí ovšem dostali nabídku pomoci s anulací.‘“ Millerová uzavírá: „Čeho je moc, toho je příliš. Církev nemůže být pro svět důvěryhodným a nezlomným svědkem, budeme-li jenom papouškovat lži, bludy a postoje vládnoucí kultury.“

Guy Birchall komentuje čerstvou knihu „trans-ženy“ a levicové aktivistky Vicky Osterweilové In Defense of Looting, tedy Na obranu rabování, kterou na pozadí probíhajících nepokojů ve Spojených státech vydalo nakladatelství Hachette. „Když používám slovo ’rabování‘,“ cituje Birchall autora/ku, „míním tím masové přisvojování si vlastnictví, masové vykrádání obchodů během nepokojů či pouličních bouří. To je to, co obhajuji. Lidé získají, co potřebují, ihned a zadarmo, takže mohou žít a reprodukovat se, aniž by potřebovali zaměstnání a mzdu.“ A Birchall komentuje: „Nemohu uvěřit, že by kdokoliv s mozkem v hlavě měl chuť poskytnout Osterweilové třeba jen pastelky a poznámkové lístečky – natožpak nakladatelskou smlouvu, nota bene v Hachette, třetím největším nakladatelství komerční a vzdělávací literatury na světě. Co je to jenom napadlo? Takovýto hnůj není pouze scestný: je nebezpečný a zlý,“ nebere si servítky Birchall, a dodává: „Ovšem, pokud si tuto absurdní knihu chcete přečíst, je k mání u těch opresivních kapitalistických sviní na Amazonu za 27 babek a 57 centů. Řekl bych vám, abyste ji radši šlohli, Osterweilové by to jistě nevadilo, ale obávám se, že Hachette se na to dívá jinak – na jedné ze stránek Obrany rabování totiž narazíme na tuto kouzelnou větu: Skenování, zpřístupňování na internetu a distribuce této knihy jsou krádeží autorčina intelektuálního vlastnictví.“

V podobné souvislosti píše Sohrab Ahmari v magazínu First Things o „knihách, které stojí za současným běsněním“: „V posledních čtyřech letech vydali uznávaní akademici a veřejní intelektuálové horu knih a článků, které varují před vzestupem autoritářství či dokonce fašismu ve Spojených státech a nabízejí recepty, jak této hrozbě čelit. Z žánru ’zachraňte demokracii‘ se stala živnost: kdo měl, jak říkají nakladatelé, ’platformu‘ a nějakou tu odbornou autoritu, ten by byl blázen, kdyby do toho nešel.“ Jenže, varuje Ahmari, „ideje mají své důsledky. Pokud někdo upřímně věří, že trumpismus a jemu podobná hnutí nejsou pouhý konzervativní nacionalismus či populismus, nýbrž fašismus či neonacismus, dává mu to právo – či dokonce povinnost – vzdorovat zvolené vládě Spojených států se zbraní v ruce.“ Svým tvrzením, že za současným vzestupem populismu se skrývá fašismus, který se nezastaví před ničím, tak tyto knihy podle Ahmariho poskytly legitimaci právě takové ztrátě zábran na straně těch, kteří proti domnělému fašismu bojují.

A Dan Burke v magazínu Crisis dokumentuje okultní spiritualitu hnutí Black Lives Matter.

Lukáš Novák

10. 09. 2020, RCM