Na východě Demokratické republiky Kongo byly během adorace zabity desítky mladých lidí

19.08.2025, Aleteia

Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.


K útoku došlo během noční vigilie, kde se modliteb a uctívání Eucharistie účastnily i děti a dospívající. Tato skupina se sešla v kostele na celonoční adoraci, načež tam přišli ozbrojenci, údajně s puškami a mačetami.

Svědkové a místní úřady popisovali chaotickou a pustošivou scénu. Navíc byly vypleněny a podpáleny také obchody a domovy v blízkosti kostela. Některé oběti byly zastřeleny, jiné upáleny.

„Uvnitř [kostela] a venku bylo zastřeleno více než 21 lidí a zaznamenali jsme nejméně tři uhořelá těla,“ sdělil pro Associated Press místní koordinátor občanské společnosti. „Pátrání však pokračuje.“

Otec Aime Lokana Dhego, kněz v Komandě, Francouzské tiskové agentuře řekl, že mezi mrtvými je „nejméně 31 členů hnutí Eucharistic Crusade a šest je vážně zraněných“.

Informoval také, že někteří mladí lidé byli během útoku uneseni a dosud se neví, kde se nyní nacházejí.

Mučedníci na modlitbách

Paul Chu a V. J. Tarantino v krátkém příspěvku na webových stránkách Where Peter Is mezi prvními poukázali na význam skutečnosti, že se oběti účastnily eucharistické modlitby.

„Nejméně dvacet a možná i víc mladých osob zemřelo před Kristem v Nejsvětější svátosti,“ napsali.

Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne [pozn. redakce: pondělí 28.07.2025] potvrdila pouze 10 obětí. Rozdílnost údajů zrcadlí zmatek a obtížnost ověřování informací v oblastech, kde často působí ozbrojené skupiny a kde je omezená infrastruktura.

ADF je v této oblasti aktivní už více než dvacet let. Původně vznikla v devadesátých letech v Ugandě, ale později svou základnu přesunula do východní části Demokratické republiky Kongo a nyní je přidružená ke Středoafrické provincii Islámského státu.

V únoru letošního roku bylo uvnitř protestantského kostela blízko Lubera v severním Kivu nalezeno sedmdesát zavražděných civilistů, včetně žen, dětí a starých lidí. Tento masakr, připisovaný islamistické skupině ADF, potvrdila katolická charita Církev v nouzi a zpravodajská agentura Fides.

Podle sledování BBC nyní 90 % všech operací Islámského státu na celém světě provádějí jeho africké odnože.

Komanda leží podobně jako řada dalších měst této oblasti v zóně bohaté na nerostné suroviny, o kterou ozbrojené skupiny už dlouho bojují. Navzdory trvalému úsilí konžských i ugandských vojsk ADF vymýtit útoky na civilisty pokračují v podstatě bez varování a jakéhokoli předvídatelného vzorce.

Daniel Esparza
Přeložila Alena Švecová


Další články



Nepřejít na druhý chodník

21.05.2025, RC Monitor 9/2025

Kázání Mons. Stanislava Přibyla CSsR v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha v sobotu 26. dubna 2025: Milí přátelé, je krásné, že se můžeme sejít na mši svatou v tento den, kdy se koná Pochod pro život. Současně prožíváme velikonoční oktáv, tedy vlastně takové prodloužené intenzivní slavení Velikonoc a ještě je dnes den, kdy se svět loučí s papežem Františkem.

Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 4. část

03.09.2025, RC Monitor 15/2025

Z našich předchozích pojednání o lidské sexualitě je patrné, jakou zásadní důležitost má pro její chápání celková interpretace skutečnosti. Člověk je součásti reality, v níž vládnou určité zákony, a i on je jim podroben. Lidské jednání v sobě nese řadu znaků, které se vyskytují i u činností jiných jsoucen. Proto je pohled do širšího kontextu lidského života nepostradatelný.

Alkohol, erotika a Ježíš

14.04.2025, RC Monitor 6/2025

Volné pokračování článku Pívečko a Eucharistie: Praha je zdá se pro našeho Pána Ježíše Krista poněkud ošidnou půdou. V početných kostelích stověžaté matičky hlavy účastnící se bohoslužeb šednou a ubývají. Dostat mladší ročníky na mši svatou to chce „velikej hever“, jak zpívá Vladimír Mišík (ten ovšem hned dodává, že ho slušně řečeno nemá). Jeden z panáčků si proto řekl, že když nejdou lidi za Pánem, že musí Pán za lidmi (asi poučen horou a Mohamedem), a tak zkusil hrát (rozuměj celebrovat) v hospodě, jenže arcibiskup mu pískl ofsajd. Pozorný rozhodčí. Vždyť Ježíš přece řekl: „Následuj mě.“ A ne: „Následuji tě.“ A až ten, kdo následoval, došel do večeřadla a teprve tam přijal Eucharistii. Už ten Břevnov ale nechme...

Mediálně zdatní kněží

11.04.2025, RC Monitor 6/2025

Nelze zamlčet, že jedním z nově nastražených lákadel se po roce 1989 stala i pro katolické kněze možnost osobního sebezviditelňování v médiích. To však s sebou nese nemalé riziko ohrožení vlastní kněžské svátostné identity.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 3. část

01.09.2025, RC Monitor 14/2025

Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.