Nová kniha o vztahu nacistů k Církvi

30.12.2002, Zenit


Nenávist nacistů ke katolické církvi dokumentuje kniha Konrada Löwa "Vina" (Die Schuld). Vyšla v nakladatelství Resch Press jako reakce na filmové ("Amen") a divadelní ("Náměstek") obvinění Pia XII. z příliš smířlivého postoje nacismu. **Současně se vyrovnává s Goldhagenovou knihou "Hitlerovi ochotní popravčí: obyčejní Němci a Holokaust"

"Vina" obsahuje 355 stránek dokumentace a rozsáhlou bibliografii. Löw na dokumentech dokládá systematickou persekuci katolíků, o níž se dosud málo mluví.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Autor ukazuje, že katolickou stranu Centrum podporovali a volili právě Židé; lze to vysvětlit tím, že Církev nejzřetelněji odmítala rodící se nacismus a nacionalismus, zatímco protestantské skupiny byly rasovými teoriemi dalekosáhle fascinovány.

Připomíná, že Hitlerovo jmenováni kanceléřem protestantské denominace uvítaly, kdežto katoličtí biskupové odmítli nacistické teorie. Löw navíc shromáždil dokumentaci o rozsahu katolické pomoci Židům. Detailně uvádí, co Hitler, Rosenberg, Goebbels, Himmler a Bormann řekli a napsali o Židech a katolících. Konkrétně Hitler si přál zašlápnout katolickou církev "jako žábu".

Kniha reprodukuje články a kreslené vtipy o katolících, jež vycházely v periodiku SS "Das Schwarze Korps" a ve "Stürmeru". Na jedné z takových kreseb se Žid, katolický kněz a kapitalistický podnikatel společně snaží zastavit svastiku, která se otáčí jako kolo dějin.

Kniha cituje zprávu SS, která ukazuje, co si nacisté mysleli o katolících: "Je nesporné, že katolická církev v Německu se staví proti vládní politice odporu vůči židovské moci. Podporuje Židy, pomáhá jim utíkat, všemi prostředky jim pomáhá v každodenním životě a usnadňuje jim ilegální pobyt. Lidé, kteří toto dělají, mají plnou podporu episkopátu a neváhají utrhnout Němcům, ba i německým dětem, jídlo od úst a dát ho Židům."

Údaje čerpáme z recenze na agentuře Zenit.



Další články



Proč by hlas katolické církve ohledně umělé inteligence mohl být zcela zásadní

18.11.2025, First Things

Papež Lev XIV. nedávno pronesl osobní poselství určené vedoucím pracovníkům Silicon Valley, akademikům a vatikánským úředníkům, kteří se sešli v Římě na konferenci o umělé inteligenci. Vyzval je, aby při vývoji umělé inteligence dodržovali „etická kritéria“, která jsou zaměřená na člověka a berou v úvahu „blaho člověka nejen po materiální, ale i po intelektuální a duchovní stránce“.

Procesí Svaté krve k uctění Kristovy relikvie se v Bruggách účastnilo 45 000 lidí

15.07.2025, National Catholic Register

Podle tradice přivezl flanderský hrabě Dětřich Alsaský, který se účastnil křížové výpravy, roku 1150 z Jeruzaléma několik kapek Kristovy krve. Relikvie je od té doby uchovávána v kapli Svaté krve v Bruggách a denně přiláká množství turistů a poutníků z celého světa.

Víra zkoušená ohněm: pohled na biblický základ očistce

07.11.2025, National Catholic Register

Argumenty pro očistec jsou biblické a analogické, zakotvené v Božím plánu očistnou láskou očistit duše pro nebe. Katolíci a protestanti se shodují na tom, že každý, kdo je spasen, je zachráněn Boží milostí skrze pouhou víru, jako výsledek toho, že se za nás náš Pán Ježíš obětoval na kříži a vykoupil nás svou smrtí, že vyvolení, kteří jdou do nebe, jsou k tomu předurčeni Bohem, a (kromě kalvinistů) také na tom, že na přijetí této milosti spolupracujeme svou svobodnou vůlí.

Katolická víra v srdci muslimského Maroka

08.10.2025, National Catholic Register

„Můj Otče, odevzdávám se ti... Jsem připraven na všechno, všechno přijímám.“ V marockém Rabatu jsem klečel při adoraci, obklopen 800 univerzitními studenty z desítek afrických národů, a zpíval Modlitbu odevzdání, kterou před 130 lety napsal nedávno kanonizovaný svatý Charles de Foucauld.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 3. část

01.09.2025, RC Monitor 14/2025

Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.

Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.