Německá synodální cesta představuje pro církev veliké nebezpečí

09.03.2022, Catholic News Agency / RC Monitor 4/2022

Španělský teolog P. José Antonio Fortea varoval před vážným nebezpečím, které podle jeho názoru pro katolickou církev představuje synodální cesta v Německu. V blogovém příspěvku nazvaném „Kam se ubírá německá církev“ tento kněz napsal, že „když se podíváme do dějin církve, uvidíme, že synodální cesta je něco, co Bůh chce, ale výsledky koncilů neznamenaly vždy správné ovoce“.


„Dnes shromáždění, jež ’sešla z cesty‘, označujeme výrazem conciliabulum (nezákonný koncil), ale ve své době byly těmi, kdo se jich účastnili, považovány za stejně pravé jako ty, které přinesly definice, jež přešly do magisteria církve,“ poukázal.

Teolog varoval, že „synod, koncil, jakékoli církevní setkání může přílišně vybočit nezákonným směrem a mohou zde působit různé tlaky“.

„K tomu musíme připočíst, že oblastní koncil či provinční synod nemusí nutně vyjadřovat víru církve,“ dodal.

Německá synodální cesta je proces, jehož se v této zemi účastní biskupové a laici s cílem řešit takové otázky, jako je uplatňování moci, sexuální morálka, kněžství a úloha žen v církvi.

Tento proces začal 1. prosince 2019 a podle plánu má skončit na konci roku 2023.

V říjnu bylo její plenární zasedání náhle ukončeno po hlasování ve prospěch textu, který schvaloval žehnání stejnopohlavním párům, a pro diskusi o nezbytnosti kněžství.

P. Fortea ve svém článku poznamenal, že „oblastní synod si může být jistý pomocí Ducha svatého, ale není jisté, že konečný výsledek bude nezpochybnitelným vyjádřením víry církve“.

„Například v konkláve je pomoc Ducha svatého zaručena, ale to neznamená, že kardinálové Božímu hlasu naslouchají.“

Pro kněze z toho vyplývá, že „naslouchání Duchu je absolutně nezbytné. Právě na tomto naslouchání bude záviset, zda výsledek bude výrazem Boží vůle“.

„Mrzí mě, že otřásám určitou představou o synodech jako o něčem nezpochybnitelném, ale dějiny církve hovoří jasně: neomylnost mají zaručenou pouze všeobecné koncily v jednotě s římským papežem. Taková je trvalá tradice církve,“ prohlásil.

Proto, jak pokračoval, „je třeba účastníky německého synodu přimět, aby si uvědomili svou vlastní osobní i kolektivní omylnost“.

„Nemohou se oddělovat od struktury pravdy, která je tím, co bychom mohli nazvat jako ’všeobecný synod‘.“

P. Fortea řekl, že „když se neshodneme v tom, co je nebo není v mezích víry, musíme alespoň přijímat církevní strukturu, abychom ochránili víru, kterou v církvi ustanovil sám Ježíš Kristus, když žil na zemi“.

„Pokud tento ’všeobecný církevní řád‘ není přijímán, synod své rokování začíná z vychýleného východiska. Nerokovalo by se o té či oné morální nebo biblické otázce, nýbrž o samotné existenci církve a její schopnosti ochránit víru, kterou nám dal Kristus,“ poznamenal.

P. Fortea dále řekl, že „teologie musí postupovat v rámci stejnorodého vývoje dogmatu“.

„Moje postoje jsou progresivní, ale zastávám takový progresivismus, který věří v depositum fidei, poklad víry,“ vysvětloval.

„Pokud však progresivismus obnáší revoluci, tedy demolici pilířů, jež podpírají naše propojení s neměnnou pravdou z minulosti, pak v takovém ’vzplanutí‘ se mnou nepočítejte,“ upozornil.

Kněz objasňoval: „Jsem Španěl a v Německu i ve Španělsku platí stejná pravda. Německý synod nemůže určovat, co je pravda pro Španěly. A je zřejmé, že v severní Evropě neplatí jedna pravda a na jihu zase jiná.“

„Stejně tak není možné, aby to, co byla pravda v sedmém století, přestalo v osmnáctém století platit,“ zdůraznil.

„Německý synod je sice možná velmi demokratický, ale nemůže mě k ničemu zavazovat,“ podotkl.

P. Fortea poukázal na to, že „všichni účastníci synodu musí přijmout, že jsou součástí rodiny a že určitý počet hlasů nemůže církev na pěti kontinentech přinutit, aby něčemu věřila nebo nevěřila; otázky probírané na tomto německém setkání se totiž přímo týkají toho, co v církvi platí jako pravda. Mýlí se církev, když celosvětově učí to či ono?“

Teolog upozornil, že „by bylo naivní nevnímat, že morální otázky, které byly vzneseny, se cele dotýkají pojmu magisteria v katolické církvi“.

„Buď se přijímá, že jakákoli diecéze představuje ’všeobecnou rodinu’, nebo se přijímá, že existují ’pastýři pastýřů‘ s konkrétním pověřením od Krista.“

Jinak by, varoval, „mnozí Němci upadli do téhož církevního omylu jako koptská církev v pátém století (když se oddělila) nebo jako arménská církev (když se oddělila v 7. století) či jako starokatolická církev (v 19. století)“.

David Ramos
Přeložila Alena Švecová


Další články



Připraveni ke každému dobrému dílu

30.12.2024, RC Monitor 24/2024

Jaroslav Maxmilián Kašparů, jako spisovatel známý pod jménem Max Kašparů, je český řeckokatolický kněz, psychiatr, pedagog, premonstrátský terciář, člen Obce spisovatelů a esperantista. Max Kašparů působí v Pelhřimově. V roce 2015 byl v rodné obci Žirovnici vysvěcen na kněze v byzantském ritu. Svěcení přijal z rukou biskupa Apoštolského exarchátu Řeckokatolické církve Ladislava Hučka, jehož se stal členem. Je autorem řady knih s duchovní tematikou a věnuje se přednáškové činnosti. Má dvě dcery.

Pouť ke cti sv. Athanasia

25.04.2025, KSA

Klub sv. Athanasia obnovuje pouť ke cti sv. Athanasia. Letošní pouť se koná 3. května a povede patnáctikilometrovou trasou z Českých Budějovic do Římova.

Polsko: pokus prosadit zákaz zpovědí dětí do 18 let

13.01.2025, RC, Misyjne.pl, pillarcatholic.com

Katolický arcibiskup Stanisław Gądecki z Poznaně kritizuje petici předloženou dolní komoře polského parlamentu požadující zákaz zpovědi pro děti mladší 18 let. Arcibiskup Gądecki popsal petici předloženou parlamentu jako „obnovu toho, čemu jsme čelili během stalinismu“.

Liturgické vzpomínky stárnoucího faráře

17.03.2025, RC Monitor 5/2025

Změna (či úprava, jak chcete) ritu mše svaté vstoupila v účinnost o první neděli adventní 30. listopadu 1969. Někde se na to připravovali s dychtivostí, jinde s nechutí, ne-li docela věcnými výhradami. Já tomu tehdy jako čtrnáctiletý ještě tak moc nerozuměl, ale připadlo mi divné, když se v sobotu 29. listopadu po ranní mši svaté misál odnesl s tím, že už nebude potřeba. Jak to? říkal jsem si už tehdy. Po nějaké době to vyjádřil kardinál Ratzinger mnohem fundovaněji: není přece možné, aby to, co ještě včera bylo tím správným, ba jediným, se nyní považovalo za škodlivé a touha po tom za něco nepatřičného? Leč byli jsme vycepování k poslušnosti, a tak se začalo „po novu“.

Svatý Jan Nepomucký a úloha církve ve společnosti

16.05.2025, RC Monitor 9/2025

Demokracie a svoboda, to jsou dnes často diskutované pojmy. Někde v hloubi lidského srdce toužíme po svobodě a chceme s druhými vytvořit takovou společnost, ve které bychom se cítili svobodni. Společnost, jež by byla postavena na spravedlivých zákonech, které budou dodržovány nebo aspoň respektovány.

O milosti s P. Marianem Kuffou

19.05.2025, KSA

Klub sv. Athanasia zve na přednášku P. Mariána Kuffy "O milosti", která se uskuteční 20. května 2025 v Praze.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.