09.07.2025, Crisis Magazine
Církev už dávno upozorňuje na nebezpečí technologií, a již na prvních stránkách Písma vidíme spojení technologií s Kainovým rodem. Sv. Jan Pavel II. se v encyklice Redemptor hominis ptal, zda moderní svět se svým velkým technologickým pokrokem není také světem sténajícím v porodních bolestech. Jak výstižně napsal Walker Percy v knize The Second Coming, člověk nikdy nevynalezl zbraň, kterou by nakonec nepoužil. A zdá se, že jsme jen krůček od použití zbraní, které by v důsledku našeho technologického pokroku mohly vést k naší vlastní zkáze. A to, co sv. Jan Pavel II. považoval za klíčové pro skutečný rozvoj lidského života – tedy upřednostňování etiky před technologií –, se nenaplnilo.
Obávám se totiž, že technologie, tak jak dnes postupují a formují náš způsob bytí ve světě, už nejsou neutrální, ale spíše jsou ve své podstatě zaměřené proti skutečnému rozkvětu lidstva.
Technologie jako modly
Za touto mou obavou – a podstatou úvah sv. Jana Pavla II. – stojí myšlení Martina Heideggera, zvláště v jeho eseji Otázka techniky. V ní tvrdí, že podstatou moderního technologického pohledu na svět, jak vypadal v jeho době a jakým se stále více stává v té naší, je tendence proměnit vše ve stálou zásobárnu. Zatím je neutrální. Pero je zásobárnou inkoustu, který použijeme, když chceme psát. Přehrada vytváří stálou zásobu vody, a výsledek – jak může potvrdit každý, kdo navštívil například Diamond Lakes ve středním Arkansasu, může být jak užitečný, tak nesmírně krásný, protože vytváří zásoby vody pro lidi a krásná prostředí pro ryby a zvěř.
Heidegger vidí problém v tom, že technologie mají tendenci učinit zásoby i z člověka samotného. Jasným příkladem je třeba technologicky vyspělá armáda, která vyžaduje neustálý přísun lidí, kteří v ní slouží. Ještě kritičtější pohled však mám na iPhone. Ten se natolik vpletl do struktury našeho života – snadno a efektivně obstará naše bankovnictví, vzdělání, pojištění, zábavu a cestování – že máme pocit, že ho musíme mít. A nejen to: telefon v nás neustále vzbuzuje pocit, že ho musíme vzít do ruky, podívat se na něj, komunikovat s ním. V každé volné chvíli se moje mysl a ruka pohybují směrem k telefonu. A tak si Apple vytvořil stálou zásobu zákazníků, kteří si věrně koupí vždy nejnovější model iPhonu.
Jinými slovy, technologie, které nejsou neutrální, jsou modly – ne modly náhodné, ale modly záměrné, které si vynucují naši pozornost pro své přežití. Odhady uvádějí, že průměrný člověk stráví pohledem na smartphone přibližně tři a půl hodiny denně, tedy zhruba 24 hodin týdně. iPhone si tedy uzurpuje vlastní den Páně, zatímco účast na skutečné nedělní bohoslužbě ochabuje.
Skutečná bohoslužba
Takovéto technologie nejsou neutrální. Usilují o to, abychom je uctívali – a často toho i dosáhnou. Jak však upozorňuje Heidegger ve své eseji, čerpající z básníka Hölderlina, jed se často dá použít i jako lék. Zhoubná technologie nás nutí dívat se a používat ruce – a právě správným nasměrováním našich očí a rukou se můžeme vymanit z otroctví novodobého faraona a vstoupit na poušť skutečné bohoslužby. Dívejme se na eucharistii. Dovolme naším očím sledovat krásné linie chrámu. Dívejme se na stromy. Pozorujme ptáky a učme se jejich názvy. Sledujme východ slunce a úžas, který tisíckrát za den rozzáří dětskou tvář.
Používejme své ruce. Hrajme na hudební nástroj. Vysázejme zahradu a pečujme o ni. Naučme se opravit motor, vykuchat rybu nebo stáhnout králíka. Naše ruce jsou místem, kde se naše myšlenky setkávají se skutečným světem – a když se naučíme s nimi pracovat, znovu se stáváme lidmi. Není divu, že Ježíš strávil většinu svého života tichou, nenápadnou prací.
Technologie nejsou neutrální. Přiznat si to ale znamená, že musíme udělat změnu. „Musíš změnit svůj život,“ říká Rilke v básni Archaické torzo Apollona. A Kristus v eucharistii nám říká totéž a zve nás, abychom se dívali, viděli a tvořili krásné věci rukama, které byly tak nádherně a podivuhodně stvořeny.
Daniel Fitzpatrick
Přeložil Pavel Štička
18.04.2025, RC, brusselstimes.com
Více než 500 lidí zasedlo v neděli ke společnému charitativnímu iftaru v kostele svatého Jana Křtitele v Molenbeeku. Akce se konala v rámci snahy městské části získat titul Evropského hlavního města kultury pro rok 2030. Iftar je jídlo, kterým muslimové po západu slunce přerušují půst během posvátného měsíce ramadánu. Letos připadl začátek tohoto období na březen, tedy i na dobu křesťanského postu. I právě tato časová souhra byla zřejmě jedním z důvodů, proč se pořadatelé rozhodli umístit tuto slavnost přímo do katolického kostela.
11.02.2025, RC Monitor 2/2025
Notre Dame byla vzkříšena v celé své nádheře a slávě. Díky Bohu, protože původně byly plány zcela jiné. Dobře, nějaké lapsy se najdou – podivně řešený bronzový minimalistický oltář, který neladí s majestátností katedrály, kovová sedadla, křtitelnice, která nevypadá jako křtitelnice, chórová čepička, která jako by byla vypůjčená od klauna, a podivné kalichy – ale celek se vyznačuje velkou krásou. Důstojné byly i liturgické obřady provázející znovuotevření Notre Dame. Díky nim se věřící povznášejí nad všednost až k nadpřirozenu. Právě to druhé je tolik zapotřebí v naší době, v době, kdy všechno musí být srozumitelné. Latina byla nesrozumitelná a nudná. Posvátné ustoupilo mezilidskému.
16.06.2025, The Catholic Gentleman
Svěží vzduch podzimního rána mi plní plíce a dodává mi energii, když vycházím z příjemného pohodlí teplé postele ven do tmy. Čelovka osvětluje mlžný oblak, který se vytváří při každém mém výdechu. Studená fronta na konci listopadu a jemný svit ubývajícího měsíce naznačují to, co každý lovec cítí v kostech: v lese vrcholí říje.
06.02.2025, National Catholic Register
Tento středověký gotický klenot – který byl až do svého uzavření nejnavštěvovanějším místem Francie se zhruba 13 miliony návštěvníky ročně, tedy mnohem více, než kolik jich přijde na Eiffelovu věž – je nerozlučně spjata s velkolepými dějinami Francie a s duší jejího lidu.
03.03.2025, RC Monitor 4/2025
Jeden z četných papežů Františků, a to jako náhodou zrovna ten skutečný a nevysněný, praví v úvodu k novele církevního trestního práva, dohnán na poslední chvíli akutním nebezpečím disciplinárního rozkladu v církvi: „Užití trestů ze strany pastýřů a představených se jeví jako nezbytné. Pastýřova nedbalost v přístupu k trestnímu systému činí zjevným, že neplní svůj úřad řádně a věrně.“
02.06.2025, RC Monitor 10/2025
Jsou chvíle, kdy si člověk říká, že nemá to, co by chtěl a po čem touží. A tak stále hledá něco jiného, lepšího. Hodně lidí na světě cítí jakousi neúplnost, ne–celost a podvědomě cítí nenaplnění, i kdyby třeba vyhráli milion ve sportce nebo dostali nejprestižnější světovou cenu. Pořád má takový člověk pocit, že mu něco chybí a není nikdy spokojený.