Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.


Následující pasáž od Gilsona je až příliš dobrá na to, abych ji necitoval (pro lepší přehlednost jsem doplnil odstavce): „Z hlediska sociálních a politických problémů je jedním z nejvýraznějších znaků stvořené přírody skutečnost, že přirozené bytosti si nejsou rovné ve své dokonalosti, a jsou tudíž rozděleny podle hierarchického řádu důstojnosti, moci, a tedy i autority. Vyjádřeno jednodušeji – a méně přijatelně pro moderní mysl – to znamená, že jedním z nejzákladnějších přirozených zákonů je nerovnost.

Kameny jsou méně dokonalé než rostliny, rostliny jsou méně dokonalé než zvířata, zvířata jsou méně dokonalá než člověk, který existuje jako kámen, žije jako rostlina, cítí jako zvíře, a navíc díky svému rozumu disponuje intelektuálními schopnostmi. I v rámci samotného lidského druhu si jednotlivci nejsou rovni tělesně ani intelektuálně. Tyto nerovnosti v dokonalosti s sebou nutně vedou k dalším nerovnostem – v moci a autoritě.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Jelikož takto stvořil svět Bůh, má tak i fungovat, a jakýkoli pokus člověka narušit přirozený řád stvořeného vesmíru může vést jedině ke katastrofám. Jedno z nejstálejších učení papeže Lva XIII. zní, že popírat přirozené zákony, které řídí lidskou společnost, znamená přivolávat zkázu. Neustálé revoluce, které ohrožují moderní společnost, jsou jasným znamením nebezpečí, které hrozí, když budeme přehlížet přirozený řád stvořený Bohem.

Totéž lze vyjádřit i jinak – že přehlížení posvátného charakteru přirozeného zákona je jedním z hlavních zdrojů zla, které ohrožuje moderní společnost. Výrazným dokladem tohoto učení je první encyklika Lva XIII. Quod apostolici muneris (28. prosince 1878). Papež hovoří o autoritě v domácnosti – manžela nad manželkou, rodičů nad dětmi nebo pánů nad služebnictvem a říká, že tato autorita nejenže pochází od Boha, ale odvozuje od něho i ’svou povahu a charakter‘ (’sed etiam naturam et indolem‘, A.S.S., 11, 374). Samotná autorita nebeského Otce a Pána všeho ’proudí v rodičích a pánech‘; jak by tedy mohla ztratit charakter, který vyplývá z jejího božského původu?

Všechna moderní hesla o přirozené, sociální a politické rovnosti všech lidí jsou pro daný problém irelevantní. Bůh mohl přírodu stvořit jinak, ale jediná otázka zní: Jsou si lidé přirozeně rovni, nebo nejsou? Pokud ne, pak z této přirozené nerovnosti vyplývají i nerovnosti majetkové, ekonomické a politické – protože vycházejí z nerovnosti, kterou stvořil a chtěl Bůh.

Vzbouřit se proti přirozenému řádu není způsob, jak jej změnit. Když budeme popírat, že věci jsou takové, jaké jsou, pravděpodobně tím jejich povahu nezměníme. Kdyby byl papež Lev XIII. dnes mezi námi, pravděpodobně by poznamenal, že politický režim, který se nejvíce snažil potlačit všechny sociální třídy, prosadit naprostou rovnost ve všech oblastech a znovu vytvořit společnost bez politických vládců, přinesl nejhorší sociální, ekonomickou a politickou tyranii, jakou moderní svět kdy poznal.“

Dále Gilson píše: „Slavnou encykliku Rerum novarum lze považovat za nejlepší snahu papeže Lva XIII. ukázat katolíkům po celém světě, že je naprosto nezbytné brát v úvahu lidskou přirozenost takovou, jaká skutečně je, dříve než se pustí do jakékoli reformy společenského a politického řádu. Věrný svému principu, že nerovnost je přirozenou skutečností a že přirozená nerovnost nutně vede k nerovnosti společenské, Lev XIII. všemi možnými způsoby klade na srdce vládcům různých národů světa – bez ohledu na politické zřízení v jejich zemi – že moudrá vláda nespočívá v tom, že se bude jednat se všemi lidmi a třídami jako s rovnými, ale že se jim bude věnovat stejná péče navzdory jejich faktické nerovnosti. Moudrost tohoto zlatého pravidla nemusí být zřejmá okamžitě, ale bude stále jasnější, jakmile se čtenář začne seznamovat s učením papeže Lva XIII., tedy s principy křesťanské filozofie Tomáše Akvinského.“

Thomas V. Mirus
Přeložil Pavel Štička


Další články



Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 2. část

29.08.2025, RC Monitor 12/2025

V prvním díle našeho pojednání o lidské sexualitě jsme dospěli k závěru, že pokud chceme tento rozměr našeho života chápat opravdu nezkresleně, musíme na něj hledět sub specie aeternitatis, tedy z hlediska jeho původu. Bez toho nám pravý účel sexuality zůstane skryt.

Procesí Svaté krve k uctění Kristovy relikvie se v Bruggách účastnilo 45 000 lidí

15.07.2025, National Catholic Register

Podle tradice přivezl flanderský hrabě Dětřich Alsaský, který se účastnil křížové výpravy, roku 1150 z Jeruzaléma několik kapek Kristovy krve. Relikvie je od té doby uchovávána v kapli Svaté krve v Bruggách a denně přiláká množství turistů a poutníků z celého světa.

Za Dominikem kardinálem Dukou

28.11.2025, RC Monitor 22/2025

Dost těžko se lze s osobností formátu kardinála Dominika Duky vypořádat v pár větách. Následující krátké reflexe od těch, kdo jej znali a měli ho skutečně rádi, nechtějí přinést nějakou senzaci, nečekaný objev ani provokativní názor, ale dát prostor pro osobní ohlédnutí za zesnulým člověkem. Člověk Dominik Duka je už v rukou Božích a vzpomínka na něj v rukou historiků. Nechť se každé vzpomínání na něj nese v duchu Pravdy, která byla jeho životním ideálem, a v duchu Lásky, která je závazkem všech křesťanů.

Spoluzakladatel Wikipedie: Ze skeptického filozofa křesťanem

17.10.2025, Aleteia

Larry Sanger, jeden ze spoluzakladatelů Wikipedie, se narodil do křesťanské rodiny, ale během dospívání víru ztratil. Znovu ji našel takto… Cesty lidí k víře bývají značně odlišné. Někdo ji má hladkou a bez větších otřesů, jiní to mají složitější. Do té druhé skupiny patří i obrácení Larryho Sangera, který to podrobně popsal na svém blogu.

Katolická víra v srdci muslimského Maroka

08.10.2025, National Catholic Register

„Můj Otče, odevzdávám se ti... Jsem připraven na všechno, všechno přijímám.“ V marockém Rabatu jsem klečel při adoraci, obklopen 800 univerzitními studenty z desítek afrických národů, a zpíval Modlitbu odevzdání, kterou před 130 lety napsal nedávno kanonizovaný svatý Charles de Foucauld.

Královský rod a kněžské poslání

13.11.2025, RC Monitor 21/2025

„Lidi sou různý a různý koníčky maj...“ Tato slova písně z alba Pražského výběru z roku 1988 mi vytanula na mysli, když jsem zaregistroval novou zábavu začínající na západ od našich hranic. Po hobby horsingu, kdy člověk osedlá tyčku s koňskou hlavou a hopsá přes překážky, tu máme tzv. vyšší level, a tím je hobby dogging. Je to vpravdě zábava méně fyzicky náročná – nikdo vás nenutí hopsat a podávat sportovní výkony. Stačí, když si pořídíte vodítko a obojek a budete venčit vzduch a po návratu domů stačí, když pověsíte vodítko na věšák a ani z něj netřeba odpoutávat psa. No, neberte to.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.