Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.


Následující pasáž od Gilsona je až příliš dobrá na to, abych ji necitoval (pro lepší přehlednost jsem doplnil odstavce): „Z hlediska sociálních a politických problémů je jedním z nejvýraznějších znaků stvořené přírody skutečnost, že přirozené bytosti si nejsou rovné ve své dokonalosti, a jsou tudíž rozděleny podle hierarchického řádu důstojnosti, moci, a tedy i autority. Vyjádřeno jednodušeji – a méně přijatelně pro moderní mysl – to znamená, že jedním z nejzákladnějších přirozených zákonů je nerovnost.

Kameny jsou méně dokonalé než rostliny, rostliny jsou méně dokonalé než zvířata, zvířata jsou méně dokonalá než člověk, který existuje jako kámen, žije jako rostlina, cítí jako zvíře, a navíc díky svému rozumu disponuje intelektuálními schopnostmi. I v rámci samotného lidského druhu si jednotlivci nejsou rovni tělesně ani intelektuálně. Tyto nerovnosti v dokonalosti s sebou nutně vedou k dalším nerovnostem – v moci a autoritě.

Jelikož takto stvořil svět Bůh, má tak i fungovat, a jakýkoli pokus člověka narušit přirozený řád stvořeného vesmíru může vést jedině ke katastrofám. Jedno z nejstálejších učení papeže Lva XIII. zní, že popírat přirozené zákony, které řídí lidskou společnost, znamená přivolávat zkázu. Neustálé revoluce, které ohrožují moderní společnost, jsou jasným znamením nebezpečí, které hrozí, když budeme přehlížet přirozený řád stvořený Bohem.

Totéž lze vyjádřit i jinak – že přehlížení posvátného charakteru přirozeného zákona je jedním z hlavních zdrojů zla, které ohrožuje moderní společnost. Výrazným dokladem tohoto učení je první encyklika Lva XIII. Quod apostolici muneris (28. prosince 1878). Papež hovoří o autoritě v domácnosti – manžela nad manželkou, rodičů nad dětmi nebo pánů nad služebnictvem a říká, že tato autorita nejenže pochází od Boha, ale odvozuje od něho i ’svou povahu a charakter‘ (’sed etiam naturam et indolem‘, A.S.S., 11, 374). Samotná autorita nebeského Otce a Pána všeho ’proudí v rodičích a pánech‘; jak by tedy mohla ztratit charakter, který vyplývá z jejího božského původu?

Všechna moderní hesla o přirozené, sociální a politické rovnosti všech lidí jsou pro daný problém irelevantní. Bůh mohl přírodu stvořit jinak, ale jediná otázka zní: Jsou si lidé přirozeně rovni, nebo nejsou? Pokud ne, pak z této přirozené nerovnosti vyplývají i nerovnosti majetkové, ekonomické a politické – protože vycházejí z nerovnosti, kterou stvořil a chtěl Bůh.

Vzbouřit se proti přirozenému řádu není způsob, jak jej změnit. Když budeme popírat, že věci jsou takové, jaké jsou, pravděpodobně tím jejich povahu nezměníme. Kdyby byl papež Lev XIII. dnes mezi námi, pravděpodobně by poznamenal, že politický režim, který se nejvíce snažil potlačit všechny sociální třídy, prosadit naprostou rovnost ve všech oblastech a znovu vytvořit společnost bez politických vládců, přinesl nejhorší sociální, ekonomickou a politickou tyranii, jakou moderní svět kdy poznal.“

Dále Gilson píše: „Slavnou encykliku Rerum novarum lze považovat za nejlepší snahu papeže Lva XIII. ukázat katolíkům po celém světě, že je naprosto nezbytné brát v úvahu lidskou přirozenost takovou, jaká skutečně je, dříve než se pustí do jakékoli reformy společenského a politického řádu. Věrný svému principu, že nerovnost je přirozenou skutečností a že přirozená nerovnost nutně vede k nerovnosti společenské, Lev XIII. všemi možnými způsoby klade na srdce vládcům různých národů světa – bez ohledu na politické zřízení v jejich zemi – že moudrá vláda nespočívá v tom, že se bude jednat se všemi lidmi a třídami jako s rovnými, ale že se jim bude věnovat stejná péče navzdory jejich faktické nerovnosti. Moudrost tohoto zlatého pravidla nemusí být zřejmá okamžitě, ale bude stále jasnější, jakmile se čtenář začne seznamovat s učením papeže Lva XIII., tedy s principy křesťanské filozofie Tomáše Akvinského.“

Thomas V. Mirus
Přeložil Pavel Štička


Další články



Srdce našeho Pána Ježíše Krista

27.06.2025, RC Monitor 12/2025

Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.

Jubilejní pouť křesťanských médií na Svatém Hostýně

14.05.2025, poutkm.cz

V sobotu 24. května 2025 se na Svatém Hostýně uskuteční Jubilejní pouť křesťanských médii. Redakce RC Monitoru se účastní také. Událost, která propojí víru, média a společenství, přinese bohatý program pro novináře, tvůrce, rodiny i širokou veřejnost. Nenechte si ujít tuto událost na významném mariánském poutním místě. Záštitu nad akcí převzal litoměřický biskup Mons. Stanislav Přibyl, předseda Rady sdělovacích prostředků ČBK.

Technologie nejsou neutrální

09.07.2025, Crisis Magazine

Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.

Bez Evropanů nemá Evropa budoucnost

22.04.2025, The European Conservative

Politika na podporu porodnosti je nezbytná, ale nestačí: kultura, která uvěřila, že nejvyšším cílem je individuální štěstí, míří k zániku. Celosvětová populační krize – tedy prudký pokles porodnosti, který zasáhl téměř všechny země světa, s výjimkou (zatím) subsaharské Afriky – je možná největší hrozbou, které civilizace čelí. Jenže o ní téměř nikdo nechce mluvit. Ale to vlastně není tak docela pravda. V Evropě, kde porodnost už dlouhá léta nedosahuje úrovně prosté reprodukce, se političtí představitelé tomuto tématu nemohou vyhnout. Problém spočívá v tom, že většina z nich chce říkat a slyšet jen jedno: že jediným možným řešením je masová migrace z plodnějších zemí.

Proč muži loví

16.06.2025, The Catholic Gentleman

Svěží vzduch podzimního rána mi plní plíce a dodává mi energii, když vycházím z příjemného pohodlí teplé postele ven do tmy. Čelovka osvětluje mlžný oblak, který se vytváří při každém mém výdechu. Studená fronta na konci listopadu a jemný svit ubývajícího měsíce naznačují to, co každý lovec cítí v kostech: v lese vrcholí říje.

Mlčet nestačí: hřešíme i vědomým mlčením

11.09.2025, RC Monitor 16/2025

V naší době se slova mění rychleji než činy a význam pojmů bývá často obrácen naruby. To, co bylo po staletí považováno za samozřejmost, je dnes zpochybňováno a přepisováno. Jedním z nejvýraznějších příkladů je tzv. genderová ideologie – myšlenkový směr, který se snaží redefinovat samotný základ lidské identity. A už se nevede jen akademická debata. V roce 2024 se tato ideologie stala součástí vzdělávacích programů našich škol. Profesor Petr Piťha ji výstižně nazval „biologickou diktaturou“ a dodal, že jde o nejnebezpečnější formu diktatury, předčící dokonce i diktaturu třídní či rasovou.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.