Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.


Následující pasáž od Gilsona je až příliš dobrá na to, abych ji necitoval (pro lepší přehlednost jsem doplnil odstavce): „Z hlediska sociálních a politických problémů je jedním z nejvýraznějších znaků stvořené přírody skutečnost, že přirozené bytosti si nejsou rovné ve své dokonalosti, a jsou tudíž rozděleny podle hierarchického řádu důstojnosti, moci, a tedy i autority. Vyjádřeno jednodušeji – a méně přijatelně pro moderní mysl – to znamená, že jedním z nejzákladnějších přirozených zákonů je nerovnost.

Kameny jsou méně dokonalé než rostliny, rostliny jsou méně dokonalé než zvířata, zvířata jsou méně dokonalá než člověk, který existuje jako kámen, žije jako rostlina, cítí jako zvíře, a navíc díky svému rozumu disponuje intelektuálními schopnostmi. I v rámci samotného lidského druhu si jednotlivci nejsou rovni tělesně ani intelektuálně. Tyto nerovnosti v dokonalosti s sebou nutně vedou k dalším nerovnostem – v moci a autoritě.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Jelikož takto stvořil svět Bůh, má tak i fungovat, a jakýkoli pokus člověka narušit přirozený řád stvořeného vesmíru může vést jedině ke katastrofám. Jedno z nejstálejších učení papeže Lva XIII. zní, že popírat přirozené zákony, které řídí lidskou společnost, znamená přivolávat zkázu. Neustálé revoluce, které ohrožují moderní společnost, jsou jasným znamením nebezpečí, které hrozí, když budeme přehlížet přirozený řád stvořený Bohem.

Totéž lze vyjádřit i jinak – že přehlížení posvátného charakteru přirozeného zákona je jedním z hlavních zdrojů zla, které ohrožuje moderní společnost. Výrazným dokladem tohoto učení je první encyklika Lva XIII. Quod apostolici muneris (28. prosince 1878). Papež hovoří o autoritě v domácnosti – manžela nad manželkou, rodičů nad dětmi nebo pánů nad služebnictvem a říká, že tato autorita nejenže pochází od Boha, ale odvozuje od něho i ’svou povahu a charakter‘ (’sed etiam naturam et indolem‘, A.S.S., 11, 374). Samotná autorita nebeského Otce a Pána všeho ’proudí v rodičích a pánech‘; jak by tedy mohla ztratit charakter, který vyplývá z jejího božského původu?

Všechna moderní hesla o přirozené, sociální a politické rovnosti všech lidí jsou pro daný problém irelevantní. Bůh mohl přírodu stvořit jinak, ale jediná otázka zní: Jsou si lidé přirozeně rovni, nebo nejsou? Pokud ne, pak z této přirozené nerovnosti vyplývají i nerovnosti majetkové, ekonomické a politické – protože vycházejí z nerovnosti, kterou stvořil a chtěl Bůh.

Vzbouřit se proti přirozenému řádu není způsob, jak jej změnit. Když budeme popírat, že věci jsou takové, jaké jsou, pravděpodobně tím jejich povahu nezměníme. Kdyby byl papež Lev XIII. dnes mezi námi, pravděpodobně by poznamenal, že politický režim, který se nejvíce snažil potlačit všechny sociální třídy, prosadit naprostou rovnost ve všech oblastech a znovu vytvořit společnost bez politických vládců, přinesl nejhorší sociální, ekonomickou a politickou tyranii, jakou moderní svět kdy poznal.“

Dále Gilson píše: „Slavnou encykliku Rerum novarum lze považovat za nejlepší snahu papeže Lva XIII. ukázat katolíkům po celém světě, že je naprosto nezbytné brát v úvahu lidskou přirozenost takovou, jaká skutečně je, dříve než se pustí do jakékoli reformy společenského a politického řádu. Věrný svému principu, že nerovnost je přirozenou skutečností a že přirozená nerovnost nutně vede k nerovnosti společenské, Lev XIII. všemi možnými způsoby klade na srdce vládcům různých národů světa – bez ohledu na politické zřízení v jejich zemi – že moudrá vláda nespočívá v tom, že se bude jednat se všemi lidmi a třídami jako s rovnými, ale že se jim bude věnovat stejná péče navzdory jejich faktické nerovnosti. Moudrost tohoto zlatého pravidla nemusí být zřejmá okamžitě, ale bude stále jasnější, jakmile se čtenář začne seznamovat s učením papeže Lva XIII., tedy s principy křesťanské filozofie Tomáše Akvinského.“

Thomas V. Mirus
Přeložil Pavel Štička


Další články



Na východě Demokratické republiky Kongo byly během adorace zabity desítky mladých lidí

19.08.2025, Aleteia

Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.

Katolíků přibývá, ale kněží je méně

11.06.2025, statistikaamy.csu.gov.cz / vaticannews.va

Podle Papežské ročenky 2025 a Annuarium Statisticum Eccelesiae 2023, které vydává Centrální statistický úřad církve, se mezi roky 2022 a 2023 zvýšil počet katolíků na celém světa z 1 390 mld. na 1 406 mld., tj. o 1,15 %. Každý pátý katolík (20 %) žije v Africe. Jejich počet se zvýšil z 272 mil. v roce 2022 na 281 mil. v roce 2023, meziročně tak vzrostl o 3,31 %. Své prvenství v počtu pokřtěných katolíků potvrzuje Demokratická republika Kongo s téměř 55 mil., následovaná Nigérií s 35 miliony; významné počty zaznamenávají také Uganda, Tanzanie a Keňa.

Opravdová láska a víra v rodinách

28.07.2025, RC Monitor 14/2025

O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).

Svátek Panny Marie Růžencové

13.10.2025, RC Monitor 19/2025

„Pamatujte, pro zbabělce žádný ráj neexistuje,“ jsou slova, která pronesl Juan de Austria v den bitvy u Lepanta. A jak víme z moudrých knih, vojáci a námořníci Svaté ligy si tato jeho slova vzali k srdci a jako zbabělci se nechovali, i když Osmani byli v přesile. Svátek Panny Marie Růžencové nám ale také připomíná, že samotná statečnost ne vždy postačuje.

Víra zkoušená ohněm: pohled na biblický základ očistce

07.11.2025, National Catholic Register

Argumenty pro očistec jsou biblické a analogické, zakotvené v Božím plánu očistnou láskou očistit duše pro nebe. Katolíci a protestanti se shodují na tom, že každý, kdo je spasen, je zachráněn Boží milostí skrze pouhou víru, jako výsledek toho, že se za nás náš Pán Ježíš obětoval na kříži a vykoupil nás svou smrtí, že vyvolení, kteří jdou do nebe, jsou k tomu předurčeni Bohem, a (kromě kalvinistů) také na tom, že na přijetí této milosti spolupracujeme svou svobodnou vůlí.

Všechno je tak, jak má být

02.06.2025, RC Monitor 10/2025

Jsou chvíle, kdy si člověk říká, že nemá to, co by chtěl a po čem touží. A tak stále hledá něco jiného, lepšího. Hodně lidí na světě cítí jakousi neúplnost, ne–celost a podvědomě cítí nenaplnění, i kdyby třeba vyhráli milion ve sportce nebo dostali nejprestižnější světovou cenu. Pořád má takový člověk pocit, že mu něco chybí a není nikdy spokojený.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.