21.03.2022, RC Monitor 5/2022
Daleko známější je u nás Kostnický koncil (1414–1418), který se v povrchním českém národním sebevědomí dodnes interpretuje jako zlovolný komplot, který se nesešel kvůli ničemu významnějšímu, než za účelem pomstychtivého upálení hrdinného Jana Husa. Přitom víme, že koncil byl svolán kvůli nejzávažnější krizi v dějinách papežství. Bylo nutné sesadit hned tři papeže, z nichž každý si nárokoval papežský trůn, a poté ještě závazně potvrdit nového a jediného právoplatného papeže. Aby koncil tohoto cíle dosáhl, zvolil velmi choulostivou operaci, pomohl si „oslím můstkem“. Povýšil se totiž i nad svrchovanou papežskou autoritu a nárokoval si, že „obdržel svoji moc přímo od Krista a poslušností mu je povinen kdokoli a jakéhokoli postavení a hodnosti, byť si by to byl samotný papež“. Následně zvolený papež Martin V. pak dal sice věci obratem „do pořádku“, nicméně bula Heac sancta synodus (1415), obsahující tento blud tzv. „konciliarismu“, nadále zůstává součástí církví uznávaných koncilních dokumentů. Přitom i podle současné církevní disciplíny platí, že „papež nemůže být nikým souzen“, a také kanonické trestní právo dosud stanoví (zjevně anachronickou) skutkovou podstatu zločinu odvolání od papeže k ekumenickému koncilu.
V dokumentech koncilů se mohou také nacházet věcné chyby. Přestože tvorbě dokumentů Druhého vatikánského koncilu napomáhali tehdy mladí teologové, budoucí nositelé slovutných jmen, neráčili si ani oni povšimnout chybičky, která se tu a tam přece jen vloudí. V osmé kapitole věroučné konstituce Lumen gentium se tvrdí o Panně Marii: „Ve víře a poslušnosti totiž zrodila na zemi Otcova Syna, aniž poznala muže, zastíněna Duchem svatým.“ Ve skutečnosti podle evangelisty sv. Lukáše Duch svatý na ni „sestoupil“, avšak zastínila ji „moc Nejvyššího“ (srov. Lk 1,35).
Problémem Druhého vatikánského koncilu však byl bezesporu zvrat v jeho průběhu, který se dnes nekriticky chválí, protože dějiny, jak známo, píší vítězové. Původní předlohy koncilních dokumentů byly totiž smeteny ze stolu a došlo k přípravě nových návrhů, z nichž teprve vzešly platné a schválené koncilní dokumenty. Z rozhovorů s papežem Benediktem se ale dozvídáme, že původní schémata nebyla zdaleka tak odsouzeníhodná a že sám tehdy jako koncilní poradce Joseph Ratzinger pracoval na tom, aby došlo k jejich oživení referencemi z Písma svatého a z církevních otců. V nově nastolených návrzích se ovšem objevily některé postoje, které církev opravdu v dosavadním dějinném průběhu nezastávala, typicky to platí pro vztah katolické církve ke světu. Církev si totiž byla vždy vědoma, že tento svět je ovládán zlým „vládcem tohoto světa“ (srov. Jan 12,31) a že pro křesťanský život je nutné obezřetně přemáhat „tělo, svět a ďábla“. Avšak v šedesátých letech, kdy se slavil Druhý vatikánský koncil, došlo v této věci k zásadnímu obratu a v církvi začalo období okouzlené naivní fascinace světem a snahy se před světem ukazovat v tom nejlíbivějším světle. Sám nadšený účastník koncilu, exilový teolog prof. Karel Skalický, uvádí o nově navrženém schématu konstituce Gaudium et spes o církvi v dnešním světě: „Tento kladný postoj však nebyl teologicky hluboce promyšlen. To se projevovalo hlavně v tom, že křesťanské očekávání budoucího věku se tu a tam směšovalo s nadějemi technickocivilizačního rázu, a že předloha se nezmiňovala o hříchu. To byl jistě vážný nedostatek, neboť úsilí o vybudování lepšího světa, které se neptá po nejvlastnější povaze zla, jež chce odstranit, je nerealistické, a tím odsouzené k nezdaru.“
Jistěže pak došlo při zpracovávání nových verzí koncilních dokumentů k vložení doplňků, změn i k retuším jednostranností. Gaudium et spes tak obsahuje například tento silný úryvek ve svém č. 25: „Je jisté, že poruchy tak často se vyskytující ve společenském pořádku zčásti pocházejí z napětí v hospodářských, politických a sociálních strukturách. Ale jejich hlubší kořen je lidská pýcha a sobectví, jež rozvracejí i společenské prostředí. Kde je řád věcí postižen následky hříchu, člověk, rodící se již s náklonností ke zlému, nalézá nové podněty k hříchu; ta nemůže překonat bez rozhodného úsilí a bez pomoci milosti.“ Avšak ono „budování lepšího světa“, ono módní mondo migliore, se stalo nakonec podmanivějším heslem, nežli přiznání vlastního osobního hříchu, který ve skutečnosti stojí i za společenskými zlořády. Ty se pak začaly tepat například z hlediska marxismem ovlivněné „teologie osvobození“, od jejíhož výraznějšího vlivu nás oddělila železná opona a praxe totalitního komunistického režimu, obdobně jako teologie osvobození neblaze inspirovaného marxismem.
Koncil se tedy nemýlil vlastním obsahem svých dokumentů, avšak reduktivní propagace koncilu a atmosféra dychtivosti po epochálním společenském pokroku paradoxně vytvořila stav, kdy se křesťanské poselství dodnes jeví tolika lidem v dnešním světě jako zcela nadbytečné. Zpozdilá církev podle nich pouze dohnala svět, ale nic nového mu nenabídla. Touha církve se zalíbit světu nebyla opětována a církev nezačala být „oblíbenější“, než v dobách, kdy se vůči světu kriticky vymezovala na základě své pevně definované nauky. Dočasného potlesku se jí dnes dostává jen pokud se podbízí a svoji nauku raději zamlčuje. Nároky si už nedovolí klást často ani na své věřící.
P. Doc. Stanislav Přibyl
26.02.2025, The Catholic Thing
V poslední době trávím celkem dost času s pohany. Ne s moderními požitkářskými, falešně idealistickými, nezajímavými pohany všude kolem nás, zvlášť na našich univerzitách, nýbrž s dávnými – skoro až příliš zajímavými – houževnatými hledači pravdy a dobra.
17.03.2025, RC Monitor 5/2025
Změna (či úprava, jak chcete) ritu mše svaté vstoupila v účinnost o první neděli adventní 30. listopadu 1969. Někde se na to připravovali s dychtivostí, jinde s nechutí, ne-li docela věcnými výhradami. Já tomu tehdy jako čtrnáctiletý ještě tak moc nerozuměl, ale připadlo mi divné, když se v sobotu 29. listopadu po ranní mši svaté misál odnesl s tím, že už nebude potřeba. Jak to? říkal jsem si už tehdy. Po nějaké době to vyjádřil kardinál Ratzinger mnohem fundovaněji: není přece možné, aby to, co ještě včera bylo tím správným, ba jediným, se nyní považovalo za škodlivé a touha po tom za něco nepatřičného? Leč byli jsme vycepování k poslušnosti, a tak se začalo „po novu“.
27.01.2025, RC Monitor 1/2025
V pondělí 6. ledna 2025 oslavili věřící východního obřadu svátek Zjevení Páně. Ve zcela zaplněné řeckokatolické katedrále sv. Klimenta se uskutečnila sv. liturgie se starobylým obřadem svěcení vody. Bohoslužbu vedl otec Vasyl Slivocký, generální vikář Apoštolského exarchátu v ČR.
21.05.2025, RC Monitor 9/2025
Kázání Mons. Stanislava Přibyla CSsR v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha v sobotu 26. dubna 2025: Milí přátelé, je krásné, že se můžeme sejít na mši svatou v tento den, kdy se koná Pochod pro život. Současně prožíváme velikonoční oktáv, tedy vlastně takové prodloužené intenzivní slavení Velikonoc a ještě je dnes den, kdy se svět loučí s papežem Františkem.
04.06.2025, KSA
Klub sv. Athanasia zve na přednášku JUDr. Jakuba Kříže Ph.D. na téma Smlouva České republiky se Svatým stolcem. Přednáška o tzv. konkordátu se uskuteční v úterý 17. června v Praze.
28.05.2025, The American Spectator
Muže neinspiruje diverzita, rovnost ani inkluze. Ať už tyto hodnoty představují cokoli, rozhodně to nejsou mužské vlastnosti. Mladí muži dnes zkrátka nemají ambice stát se kněžími – rozhodně ne v takovém počtu jako dříve. Podle vatikánské publikace Annuarium Statisticum Ecclesiae dochází v posledních dvanácti letech k trvalému poklesu počtu kněžských povolání. V roce 2023 bylo na celém světě jen 106 495 seminaristů, což je pokles oproti 108 481 v roce 2022. Od roku 2011 klesl počet mužů připravujících se na kněžství téměř o 12 %, přičemž od roku 2019 zájem poklesl o více než polovinu. Proč dnes tak málo mužů odpovídá na povolání ke kněžství?