28.05.2025, The American Spectator
To ovšem neznamená, že by neexistovali dobří kněží – takoví bezpochyby jsou a jejich povolání a duchovní otcovství jsou požehnáním pro Církev i celý svět. Zejména ve Spojených státech vyrůstá generace kněží, kteří se snaží být vzorem věrnosti, odvahy a zbožnosti. Ve světovém měřítku ale obraz kněze často splývá se symbolem slabosti, stagnace a prázdné inkluzivnosti – bez jasného postoje a pevných přesvědčení. Tento obraz je zvlášť patrný u biskupů.
Zejména na Západě se mnozí biskupové vzdali své duchovní autority a zřekli se role pastýřů a otců. Místo toho se pohroužili do nejasných „pastoračních přístupů“ a administrativy. Jejich řeč se často omezuje na zdvořilostní fráze, které vyzařují atmosféru unaveného liberalismu, v němž křesťanské ctnosti nahradila slova jako otevřenost, inkluze, diverzita, rovnost, sociální spravedlnost a tolerance. To však nejsou vlastnosti, které by inspirovaly mladé muže.
Zatímco zlo, úpadek a zvrácenost vedou stále agresivnější válku o duši Západu, biskupové odložili své berly, nahradili evangelium zdvořilostmi a nadčasová slova svatých vyměnili za módní jazyk současnosti. To ale muže neinspiruje. Inspirovaly je – a stále mohou – životy světců.
Skutečná mužnost: životy světců jako výzva
Patron kněží, svatý Jan Maria Vianney, byl vzorem mužné ctnosti a obětavosti. Jako farář v malé francouzské vesnici netrávil ve zpovědnici „pastoračně přiměřených“ 45 minut ve středu a v pátek – naslouchal zpovědím 12 až 18 hodin denně. Rozpoznal morální relativismus a lhostejnost k věčnosti, které zanechala francouzská revoluce, a nebojácně kázal proti jejich důsledkům.
A kdyby to nestačilo, trýznil ho pravidelně satan – „grapplin“, jak mu říkal. Zapaloval mu postel, kvílel za okny, zjevoval se jako divoká zvířata a fyzicky ho napadal. Jednou v noci se Vianney probudil, spatřil ďábla stát u postele a jen poznamenal: „Ach, to jsi jen ty. Myslel jsem, že jde o něco důležitého.“ A znovu usnul. Dějiny Církve jsou plné takových mužů.
Svatý František Saleský je znám svou mírností a pokorou – říkalo se mu „svatý gentleman“. Méně se ví, že byl také šermíř. Na univerzitě v Padově studoval dlouho do noci a účastnil se adorací, zatímco jeho vrstevníci vysedávali v hospodách a nevěstincích. Když ho jednou přepadli spolužáci, vytasil meč, odzbrojil je a místo odplaty jim nabídl účast na ranní mši – což přijali.
Nebo svatý Mojžíš Etiopský – obr s temnou minulostí, který po obrácení žil jako mnich. Když jeho klášter napadli lupiči, sám je holýma rukama přemohl a přivedl před opata. Když na klášter zaútočili Berbeři, tehdy už pětasedmdesátiletý Mojžíš zakázal spolubratrům bránit se. Chtěl položit život jako pokání za svou minulost – a položil.
Kněžství potřebuje mužné svědky
Svatý Josef, svatý Vavřinec, svatý Šebestián, svatý Jiří, svatý Patrik, svatý Tomáš Becket, svatý František z Assisi, svatý Ignác z Loyoly, svatý Tomáš More, svatý Edmund Kampián – to jsou jména, která ztělesňují křesťanské ctnosti spojené s pravou mužností. Příběhy těchto světců by mohly inspirovat novou generaci mužů, kteří hledají smysl života a vyšší cíl, jemuž by mohli zasvětit život.
Je smutné, že příklad těchto světců dnes neinspiruje více biskupů.
S. A. McCarthy
Přeložil Pavel Štička
02.05.2025, syrzdarma.cz
Na území Sýrie došlo krátce po vzniku islámu k první velké bitvě, která znamenala počátek jeho dominance na Blízkém východě. Trvalo 650 let, než západní civilizace ztratila poslední zbytky svého vlivu. A proč je 11. září historické datum? Islám krátce po svém vzniku dosáhl velkých vojenských úspěchů a začal se šířit na všechny světové strany. Při své expanzi se řídil teorií svaté války, která je s menšími obměnami platná dodnes.
23.05.2025, RC Monitor 9/2025
V několika následujících číslech vám přineseme ukázky z knihy pomocného biskupa v nizozemském ’s-Hertogenboschi Roba Mutsaertse Gewoon Over Geloof (Prostě o víře): Mám dojem, že v církevních kruzích mnoho lidí ustrnulo v sedmdesátých letech. Pořád v nich poznávám spoustu tehdejších prvků. To samo o sobě působí tragicky. Snažit se být moderní tím, že zůstanu v sedmdesátých letech? Podivný druh retromodernismu.
08.05.2025, Vatican News
Konkláve zvolilo 267. římským biskupem kardinála Roberta Francise Prevosta Tuto zprávu oznámil zástupu shromážděnému na Svatopetrském náměstí kardinál protodiakon Dominique Mamberti. Annuntio vobis gaudium magnum: habemus Papam! „Oznamuji vám velkou radost: máme papeže!“. „Eminentissimum ac Reverendissimum Dominum, Dominum Robertum Franciscum, Sanctæ Romanæ Ecclesiæ Cardinalem Prevost, qui sibi nomen imposuit Leone XIV." „Nejdůstojnější a nejctěnější pán, pan Robert Francis, kardinál Svaté římské církve Prevost, který si dal jméno Lev XIV.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
19.06.2025, RC Monitor 11/2025
Slavnost Těla a Krve Páně (lat. Corpus Domini) byla ustanovena v roce 1264 papežem Urbanem IV. Její příběh odráží duchovní cestu jedné epochy, jež usilovala o znovuobjevení ústředního postavení Eucharistie v životě církve. Ve 13. století se svaté přijímání stalo natolik vzácným, že čtvrtý lateránský koncil (1215) musel přikázat alespoň jednou za rok účast na této svátosti. Z obavy před znesvěcením a kvůli přílišnému důrazu na bázeň místo na vroucnost víry se zaváděly přísné podmínky, které prakticky znemožňovaly lidem přístup k Eucharistii.
19.04.2025, RC
„Smrt byla odstraněna vzkříšením, neboť jako když slunce zažene tmu, tak Kristus svým vzkříšením zničil smrt.“ - Svatý Atanáš Alexandrijský (†373), O vtělení Slova, 27