04.03.2024, RC
Členství v zednářských lóžích je katolíkům stále zakázané (ačkoliv podle nového Kodexu kanonického práva již není stíháno samočinnou exkomunikací) a zednářství je s katolickou vírou neslučitelné, jak v listopadu 2023 potvrdilo Dikasterium pro nauku víry. Současný papež František však již obdržel na 62 vyjádření podpory od nejrůznějších lóží a zednářských představitelů. Podle svědectví Riccarda Cascioliho navíc nejenže všichni tři velmistři, kteří se účastnili zmíněného setkání, ve svých vystoupeních hájili slučitelnost zednářství a katolické víry, ale za katolickou stranu prý biskup Staglianò (s pektorálním křížem ukrytým v kapse) „rozcupoval doktrinální přístup“ a volal po jeho nahrazení „otevřeností ve jménu Milosrdenství“. „Nezajímá mě křesťanská nauka, ale křesťanská událost,“ prohlásil prý Staglianò.
V tom se v zásadě shodl s velmistrem Velkého Orientu Itálie Stefano Bisim, který v obšírné zprávě ze setkání klade otázku: „Proč je zednářská lóže tak nádherná a proč ji církevní autorita nemá ráda?“ A odpovídá: „Protože pouto bratrství je nezávislé na víře. Stačí věřit ve Velkého Architekta Vesmíru. Necháváme svým bratrům svobodu vyznávat jakékoliv náboženství. Absolutní pravdy a hradby v mysli u nás nejsou – pro nás musí být strženy.“
Podle zprávy vydané organizací Family Research Council mezi lety 2018 a 2023 vzrostl ve Spojených státech počet útoků na kostely o 800 %. Útoky zahrnují vandalismus, žhářství, bombové hrozby, použití střelných zbraní a další incidenty.
Ve Spojených státech také vyvolalo pozornost vystoupení biskupa Josepha Stricklanda (bývalého biskupa Tyleru v Texasu, kterého však v listopadu minulého roku papež František odvolal) na tradiční Konferenci konzervativní politické akce (CPAC). Biskup zde otevřeně odsoudil i v konzervativních kruzích podporovanou techniku umělého oplodnění (IVF).
„V pátek ráno pravděpodobný republikánský kandidát Donald Trump slíbil, že bude IVF bránit, což nahlodalo silnou podporu, které se těšil u katolíků. Byla tedy připravena scéna pro střet na vysoké úrovni: favorit CPACu oficiálně pro IVF, a hlavním řečníkem biskup známý zvykem říkat nepříjemné pravdy nahlas,“ líčí událost Sheryl Collmerová, podle níž šlo o klíčový moment v americké konzervativní politice. „Nejeden z organizátorů by byl biskupa jistě nejradši nějak zrušil (už se to v minulosti stalo). Když se v doprovodu Deala Hudsona objevil na pódiu, nebyl tu připraven řečnický pultík, nýbrž dvě křesla, jako k rozhovoru. Biskup v ruce tiskl poznámky, patrně připravený projev, a zdál se z tohoto uspořádání trochu zmatený. Jakmile se usadili, Hudson položil otázku ohledně cesty k ’jednomu, Bohu podřízenému národu‘, a biskup spatra spustil. Po třech minutách si otevřel své poznámky, po pěti minutách již mluvil podle nich. Zdálo se, že není způsob, jak by ho Hudson mohl zastavit, i kdyby chtěl. Biskup měl co říci, a s poznámkami před sebou byl jako rozjetý vlak. Kolem třinácté minuty se dostal k otázce umělého oplodnění. To je dnes pro konzervativce, kasající se svým pro-life postojem, navýsost žhavé téma. Naši předáci, kteří vidí jen to, že IVF přináší radost zoufalým neplodným párům, už postoj zaujali. Dovedu si představit, že kdesi kdosi tiše doufal, že to biskup nechá být,“ uvažuje Collmerová.
„To by ale nebyl biskup Strickland,“ pokračuje. „Ten neřeční za žádnou stranu, nepodléhá oportunistickým tlakům. Kdyby byl měkkota, ještě by měl svoji diecézi. Jeho nezlomnost a kuráž nezapadají do prostředí běžného politického boje. Co čekali, když ho zvali? Zásadní věci neschoval za masku zdvořilého úsměvu – hlásal je naplno před celým sálem. Veškeré mé pochybnosti ohledně toho, že se katolický biskup míchá do politické akce, se vypařily. Přesně tohle jsme potřebovali! To je to, co chybělo našemu veřejnému životu: jasné pojmenování pravdy i v těch nejožehavějších otázkách, otázkách, na nichž se vyhrávají a prohrávají volby. Kristus, jedině Kristus vnáší světlo do těchto srdcervoucích dilemat – a tento biskup nám Krista přinesl.“
Biskup Strickland dostal na závěr svého vystoupení otázku, co by poradil těm, kdo se aktivně angažují v politice. „Je to velká výzva,“ odpověděl, „ale dám vám radu, která není vůbec snadná. Vím to. V každodenním životě, v těch nejmenších věcech – nedělejte kompromisy, když jde o pravdu. Jiná strana, jiný kandidát či mocní lidé se na vás sesypou. Buďte silní v pravdě. Nedělejte kompromisy. Mnozí řeknou, že z krátkodobého hlediska je to rozumné: malý kompromis nebolí. Nebolí? Zničí vás! Chci vás povzbudit: nedělejte kompromisy. Stůjte za pravdou. Věřte v její sílu.“
Podle Biskupského synodu Ukrajinské řeckokatolické církve nemá volání po kompromisním řešení rusko-ukrajinského konfliktu reálný základ a míjí se se skutečností: kde jedna strana popírá samotnou existenci strany druhé, tam je kompromis nemožný. Rusko je podle Synodu vedeno ideologií „ruského světa“, která je směsicí ublíženosti, nacionalismu a pseudonáboženského mesianismu. „Tohoto pseudonáboženského ducha vdechla této ideologii Ruská pravoslavná církev, tím, že vykreslila Rusko jako poslední baštu křesťanství odolávající silám zla. Přitom tato církev přiznává téměř posvátný status těm nejničivějším jaderným zbraním na světě,“ říká Synod, podle nějž „tato kvazikřesťanská doktrína nakonec poklesla na úroveň ryzí ideologi rusismu, s jeho kultem vůdce a mrtvých, mytologizovanou historií, inherentním fašistickým korporativismem, dusivou cenzurou, paranoidními konspiračními teoriemi a centralizovanou propagandou; a vyústila ve válku směřující ke zničení jiného národa.“
Mgr. Lukáš Novák, Ph.D.
15.09.2025, RC Monitor 17/2025
Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.
13.06.2025, RC Monitor 11/2025
Sexualita je významnou součástí lidského života. Dotýká se jeho samotných základů, neboť díky ní vznikají noví lidští jedinci. O sexualitě lze pojednávat z různých hledisek, ale ptáme-li se, jakým způsobem by s ní mělo být skutečně lidsky nakládáno, nemůžeme se přitom orientovat podle závěrů speciálních oborů. Ty se totiž na člověka dívají vždy jen ze značně zúžené perspektivy, protože nejsou schopny uvažovat o člověku v jeho celistvosti.
30.06.2025, Catholic News Agency
Francouzské Národní shromáždění schválilo kontroverzní návrh zákona legalizujícího tzv. „asistenci při umírání“, což katoličtí biskupové označují za vážnou hrozbu pro důstojnost lidského života i pro samotnou soudržnost národa. Upravená verze zákona byla přijata 27. května poměrem 305 hlasů pro a 199 proti. Zatímco ustanovení o paliativní péči získala širokou podporu, článek zavádějící právní nárok na asistovanou sebevraždu a eutanazii vyvolal výraznou kritiku ze strany církevních představitelů, bioetiků i řady organizací občanské společnosti.
11.06.2025, statistikaamy.csu.gov.cz / vaticannews.va
Podle Papežské ročenky 2025 a Annuarium Statisticum Eccelesiae 2023, které vydává Centrální statistický úřad církve, se mezi roky 2022 a 2023 zvýšil počet katolíků na celém světa z 1 390 mld. na 1 406 mld., tj. o 1,15 %. Každý pátý katolík (20 %) žije v Africe. Jejich počet se zvýšil z 272 mil. v roce 2022 na 281 mil. v roce 2023, meziročně tak vzrostl o 3,31 %. Své prvenství v počtu pokřtěných katolíků potvrzuje Demokratická republika Kongo s téměř 55 mil., následovaná Nigérií s 35 miliony; významné počty zaznamenávají také Uganda, Tanzanie a Keňa.
23.05.2025, RC Monitor 9/2025
V několika následujících číslech vám přineseme ukázky z knihy pomocného biskupa v nizozemském ’s-Hertogenboschi Roba Mutsaertse Gewoon Over Geloof (Prostě o víře): Mám dojem, že v církevních kruzích mnoho lidí ustrnulo v sedmdesátých letech. Pořád v nich poznávám spoustu tehdejších prvků. To samo o sobě působí tragicky. Snažit se být moderní tím, že zůstanu v sedmdesátých letech? Podivný druh retromodernismu.
28.07.2025, RC Monitor 14/2025
O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).