25.08.2025, RC Monitor 15/2025
Veřejný lynč pod dohledem Policie ČR
Zdánlivě bezvýznamná epizodka se udála před nějakou dobou v Praze, kde se konal Pochod pro život. Stručně řečeno spořádaný, tichý a veřejný pořádek nenarušující průvod byl zastaven tlupou „pohodářů“, a co se dělo dál, raději nebudu připomínat. Mohlo by se to nazvat zesměšňováním, zostouzením nebo urážením účastníků. Já to však vidím spíše jako veřejné lynčování, i když ke krvavým zraněním či smrti nedošlo. To vše se ovšem konalo pod bedlivým dohledem Policie ČR, která dbala na to, aby se účastníci pochodu nemohli dojít ani (s prominutím) vyčurat, zatímco invektivy na hlavy účastníků mohly pršet beztrestně dál. Ministr vnitra nad celou epizodou vyloudil jen drobný úsměv a ostatní ochránci svobody, demokracie a lidských práv od toho dali ruce pryč. Pohoda především!
Napadá mě, kde asi byli naši čačtí křesťansko–demokraticko–lidově–unijní poslanci parlamentu a senátu, kde byl zástupce ombudsmana, případně někdo z novodobých katechetů veřejnoprávní televize. Asi byli také „v pohodě“.
Stavitelé nové doby
Ta jen zdánlivě nepatrná epizoda z Kaprovy ulice však je a zůstane určitým mezníkem. Mezníkem, který (snad) přivede alespoň někoho k zamyšlení.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Evropská či euroamerická civilizace byla založena na Desateru Božích přikázání. Všimněte si, že se nejedná o desatero zákonů, desatero rozkazů, napomenutí nebo desatero dekretů či vyhlášek. Jde o desatero při–kázání. Tedy – jsou to povzbuzení ke kázni, která je zásadní podmínkou, aby se vůbec o nějaké svobodě následně dalo hovořit. Musím při té příležitosti vzpomenout na své dětství, kdy jsem byl co vzorný hošík vyznamenán možností recitovat jistou budovatelskou báseň (už nevím od koho – S. K. Neumann?), jejíž finále si dodnes pamatuji: „Takový byl můj lid, s kosou a kladivem, na jitřní čekal třpyt, čekal a věřil. Úrodu novou sklidí sám, sám se svými! JDĚTE MU Z CESTY, staví chrám nové doby!“ Sic.
Mám vtíravou myšlenku, že se nám v té Kaprově ulici zase seběhli nějací „stavitelé nové doby“, tentokrát sice bez srpů a kladiv, ale s o to větší kuráží stavět chrám nové doby – doby bez Boha, doby naplněné novými dogmaty, o nichž není dovoleno pochybovat, stejně jako za komunistů. Doby umělé inteligence (vlastní už nepotřebujeme), svévole, eutanazie, potratů, zeleného blouznění, mnohopohlavnosti ad libitum, hegemonie peněz a jiných vymožeností.
A co církev? Je v pohodě...
Tvrdím se vší vážností, že církev v boji o ducha českého národa prohrála a prohrává. Tečka! Před sto lety se ke katolické víře hlásilo cca devadesát procent obyvatel. Dnes to není ani těch deset procent. Čas od času probíhá v našich kostelích sčítání přítomných věřících. Výsledky těchto sčítání jsou zřejmě tak tristní, že nebyly nikdy zveřejněny. Obojí je zlé. Nevím, jestli se kdo nad touto situací hlouběji zamyslel. Já si však nejsem jist, jestli jednou z příčin není fakt, že se církev snaží nabídnout místo Krista Ukřižovaného také jakousi víru a evangelium „na pohodu“.
V samotném evangeliu máme o takovéto tendenci také zmínku, konkrétně Mt 16,21–23. Evangelista to sice píše velmi kulantně, já však ten rozhovor čtu trochu jinak: „Mistře, praví Petr, to snad nemyslíš vážně! Ty chceš jít do Jeruzaléma? Vždyť Tě tam zabijí a co pak! Podívej, my jsme se s klukama dohodli, že tě přesvědčíme, ať tam nechodíš. Tady tě mají lidi rádi, my půjdeme s tebou, choď dál po Judsku i Galileji, uč v synagogách, občas někoho nasyť, nemocných je tu také hafo, občas udělej nějaký ten zázrak... vykašli se na Jeruzalém a buď v POHODĚ.“ (Co odpověděl Ježíš, je jasné.)
Dny hanby
Já osobně nejsem příznivcem pochodů pro život či podobných sešlostí (aniž jsem v pohodě), protože jsem přesvědčen, že toto není ta naše pravá parketa. Že naše cesty a naše metody by měly být jiné. Totiž tvrdší. Zanedlouho nás čekají Dny hanby, zvané Prague Pride. Na rozdíl od Pochodu pro život se této slavnosti budovatelů chrámu nové doby dostane všemožné péče, pozornosti a pozitivní publicity. A co my? Půjdeme pořvávat někam na roh?
Naši předkoncilní předkové měli vynikající pomůcku. Byly to tak zvané suché dny. Nepravidelně jednou za kvartál byly tři dny (středa, pátek a sobota), které měly zvláštní liturgické texty a jež měly vést obec věřících ke kajícnosti, sebezpytování, lítosti nad hříchy a ke snaze o zdokonalení a prohloubení víry. Bohužel, stejně jako mnoho dalšího dobrého, i tyto suché dny vzaly za své.
Kdybych byl příslušnou církevní autoritou, vyhlásil bych na dny Prague Pride (pozor, letos už na konci července!) nad Prahou takový drobný interdikt. Prostě bych kázal zavřít kostely s tím, že duchovní budou v pohotovosti na svých farách pro případ zájmu o svátost smíření, případně křest či svátost nemocných in periculo mortis. A doporučil bych věřícím, aby si na ty dny vybrali nějaký drobný půst, pomodlili se bolestný růženec se vsuvkou „za ně“, doporučil bych omezení nákupů, návštěv kulturních podniků, omezení cestování, jakýchkoliv oslav a aktivit mimo nezbytných. Pražany bych pak pozval v dobu vyvrcholení tohoto „festivalu“, aby přišli k nemocnici Pod Petřínem k pobožnosti křížové cesty od nemocnice na vrchol Petřína. Duchovním pak, kteří by se snad náhodou chtěli zúčastnit podpory probíhajícího „festivalu“, bych vzkázal, aby následně odevzdali klíče od fary příslušnému okrskovému vikáři a nahlásili se na úřad práce co nezaměstnaní podle trvalého bydliště. Bylo by to asi tvrdé, ale bylo by to katolické.
Jiná cesta než Křížová cesta pro církev neexistuje
Poslání církve není v tom, abychom se líbivými slovy podbízeli dnešní dominující hříšné společnosti, vytvářeli vánoční idylu, aby naši duchovní dělali stafáž (v předposlední řadě) při předávání státních vyznamenání nebo se stali dodavateli feldkurátů. Naopak bychom si měli připomenout, že 2Tim 4,1–5 stále ještě platí!
Já sám o sobě si tímto dávám sdružený katolický závazek, že v oněch dnech si v rámci suchosti nenamažu máslo na chleba, pomodlím se ten bolestný růženec, a jestli to stihnu (jsem důchodce, nemám na nic čas), zajedu do nedalekého lesa a projdu si pomalu se rozpadající křížovou cestu. Tak jen doufám, že nebudu sám. Jiná cesta než Křížová cesta pro církev neexistuje. Prostě – na pohodu – už NE!
(Poznámka: Pokud vím, v Praze jsou dvě křížové cesty, jedna je v Modřanech a druhá na svahu Petřína. Bývala ještě třetí – od Písecké brány přes Dejvice ke svatému Matěji na Bořislavce. Napadlo mne, jestli by se nedala ta třetí nějak obnovit, třeba ve zkrácené verzi od seminárního kostela v Dejvicích. Nemuselo být to být nic nákladného, možná by stačily jen nějaké „štolprštajny“ v dlažbě... a příští Pochod pro život bych směřoval tam.)
Dr. Jan Toman
22.10.2025, RC Monitor 19/2025
Setkávám se s mladými lidmi, kteří přemýšlejí o své životní cestě. Často hledají opěrné body, a tak jim říkám, co o tom vím. Když jsem před asi 35 lety přemýšlel já, zda mě Bůh volá k manželství nebo kněžství, ptal jsem se různých lidí na jejich zkušenosti. Každý odpovídal trochu jinak. Jedním z lidí, na které jsem se tehdy obrátil, byl Mons. Josef Socha, v té době sekretář biskupa Karla Otčenáška. Byl spolužákem mé matky na kroměřížské konzervatoři a oba rodiče si ho velmi vážili.
02.11.2025, RC Monitor 21/2025
Stojíš před branou hřbitova a na chvíli zaváháš. Nadechneš se chladného podzimního vzduchu a sevřeš kliku. Z korun stromů se spouští sprška barevného listí – tolik krásy, a přitom tolik ticha. Tolik života, a přitom tolik připomínek smrti. Možná právě proto člověk cítí zvláštní směs smutku a klidu. Jako by se nebe na chvíli sklonilo k zemi.
07.11.2025, National Catholic Register
Argumenty pro očistec jsou biblické a analogické, zakotvené v Božím plánu očistnou láskou očistit duše pro nebe. Katolíci a protestanti se shodují na tom, že každý, kdo je spasen, je zachráněn Boží milostí skrze pouhou víru, jako výsledek toho, že se za nás náš Pán Ježíš obětoval na kříži a vykoupil nás svou smrtí, že vyvolení, kteří jdou do nebe, jsou k tomu předurčeni Bohem, a (kromě kalvinistů) také na tom, že na přijetí této milosti spolupracujeme svou svobodnou vůlí.
29.08.2025, RC Monitor 12/2025
V prvním díle našeho pojednání o lidské sexualitě jsme dospěli k závěru, že pokud chceme tento rozměr našeho života chápat opravdu nezkresleně, musíme na něj hledět sub specie aeternitatis, tedy z hlediska jeho původu. Bez toho nám pravý účel sexuality zůstane skryt.
09.07.2025, Crisis Magazine
Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.
15.07.2025, National Catholic Register
Podle tradice přivezl flanderský hrabě Dětřich Alsaský, který se účastnil křížové výpravy, roku 1150 z Jeruzaléma několik kapek Kristovy krve. Relikvie je od té doby uchovávána v kapli Svaté krve v Bruggách a denně přiláká množství turistů a poutníků z celého světa.