U volební urny hledáme zástupce, ne spasitele

30.09.2025, RC Monitor 18/2025

Moravský kněz Jan Topenčík ve svém pořadu Z deníku venkovského faráře kdysi vzpomínal, jak se jako malí kluci za první republiky smáli starobylé střelné modlitbě: „Aby Pán Bůh potentátům rozum zachovati ráčil.“ Když se dnes, pár týdnů před volbami do poslanecké sněmovny, podíváme na českou politickou scénu, zdá se, že jsme na tuto modlitbu zapomněli až příliš snadno.


Věřící katolík dnes stojí před nelehkým rozhodnutím. Strany, které se verbálně hlásí ke křesťanství, v uplynulých letech mlčely tam, kde měl zaznít silný, statečný hlas. A politici, kteří se při mších rádi ukazují v první lavici, pak v parlamentu hlasují pro smrt v různých podobách – ať už jde o umělé potraty, eutanazii nebo opatrné mlčení v debatách o nich. Když dojde na lámání chleba, buď cudně hledí jinam, nebo takticky mizí na toaletu. Obyčejný farník tak najednou zjišťuje, že křesťanskými hesly nejvíce mávají ti, kdo křížek poznali leda při focení na volební letáčky.

Jenže křesťan se nemůže zbavit své odpovědnosti. „Císaři, co je císařovo, Bohu, co je Boží,“ říká Kristus. Věřící laik nemůže zůstat lhostejný k politice, pokud se dotýká lidské důstojnosti. Mlčení, útěk, vnitřní emigrace – to vše jsou lákavé reakce na frustraci dneška. Kdo má ovšem hlas, má i odpovědnost.

A ne, odpovědností opravdu není to, že se ve čtvrtek večer podíváme na lehce trapnou televizní show, které se stále ještě říká „Velká předvolební debata“. Rozhodovat se podle takových náhražek možná uklidní svědomí falešným cukříkem, ale výsledkem může být volba horší než náhodný los.

Stále častěji slýcháme povzdech: „Tentokrát už opravdu není koho volit.“ Pak je možná čas pokorně si připomenout: věřící nevolí spasitele, ale svého zástupce. Ve volbách nehledáme Boha. Hledáme občana, který je ochoten hájit ústavní hodnoty, lidskou důstojnost a pravdu v souladu s naším svědomím. Někdy jde o volbu menšího zla. Jindy o symbolický hlas pro někoho, kdo třeba nepřekročí pětiprocentní hranici, ale stojí za tím, čemu věříme. A někdy může být i neplatný hlas – prázdná obálka – legitimním protestem proti volbám, kde všichni zúčastnění popírají základní hodnoty: život, rodinu, svobodu.

Křesťan nesmí být naivní. Nevolí si pastýře, ale – alespoň podle etymologie slova v evropských jazycích – svého vyslance. A při tom by se měl ptát: Kdo odolá cenzuře, ideologii a nálepkování? Kdo šíří nenávist pod rouškou moralizování – a kdo naopak, jako milosrdný Samaritán, podává ruku i nepříteli?

Ne, nejde o to vést kulturní války. Jde o rozlišování. Kristus říká: „Buďte chytří jako hadi a bezelstní jako holubice.“ Křesťan nemá být agresor ani hlupák. Nemá se nechat oklamat. Křížek na krku se stal módním doplňkem kandidátů. A všichni jistě známe leckterého adepta mandátu, který před volbami oběhne každou neděli několik kostelů, aby se zalíbil. Ne Bohu, ale voličům. V jednom kostelíku čte první čtení, ve druhém pronáší přímluvy, ve třetím nese obětní dary – a vše, pokud možno, ještě zopakuje ve vedlejším okrese. Každý hlas se přece počítá. A fotografie s biskupem? To je cenný artefakt katolického předvolebního marketingu.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Není divu, že se věřící při pohledu na to vše vrací ke slovům Krista: „Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci!“

K odpovědné volbě patří i znalost aktuálních postojů kandidátů, protože volba ze setrvačnosti odpovědná být nemusí.

Ale možná bychom měli volit s rozvahou. Pokud by existovala volební kalkulačka pro křesťana, mohla by patrně zahrnovat alespoň tato kritéria:

1. Ochrana života od početí po přirozenou smrt. Odmítání umělých potratů, eutanazie, asistované sebevraždy. Život jako posvátný dar.

2. Podpora manželství jako svazku muže a ženy, otevřeného přijetí dětí, s úctou k důstojnosti každého člověka bez rozdílu.

3. Svoboda svědomí a náboženství. Právo rodičů na výchovu dětí podle víry. Odpor k ideologické indoktrinaci.

4. Odmítání ideologií a kulturní revoluce. Kritika genderové agendy a transaktivismu, důraz na přirozenou antropologii.

5. Odmítání cenzury. Obhajoba svobody projevu a práva diskutovat.

6. Zdržení se zneužívání víry. Odmítnutí laciného katolického marketingu bez obsahu.

7. Obrana národní suverenity. Důraz na subsidiaritu, odmítnutí přenosu moci na nevolené nadnárodní struktury.

8. Úsilí o mír. Odmítnutí zbrojního lobbismu. Důraz na lidský život, příměří a pokoj.

To nejsou výstřelky fanatiků, ale základy přirozeného zákona a morálního řádu, jak je hlásá Církev. Politika, která tyto hodnoty systematicky přehlíží, není přijatelná, i kdyby se oháněla svatými slovy.

Papež Lev nedávno francouzským křesťanským politikům řekl: „Veřejný činitel nemá být vnitřně rozpolcen: není na jedné straně politik a na druhé křesťan. (...) Jsem si vědom toho, že otevřeně křesťanské nasazení služebníka není snadné, zejména v některých západních společnostech, kde jsou Kristus a jeho církev marginalizováni, často ignorováni a někdy i zesměšňováni. Jsem si také vědom tlaků, stranických omezení a ’ideologické kolonizace‘ – abych použil výstižný výraz papeže Františka –, kterým jsou politici vystaveni. Potřebují odvahu: odvahu říci ’Ne, nemohu!‘, když je v sázce pravda. Také zde jen pouto s Ježíšem – ukřižovaným Ježíšem! – dává odvahu trpět pro jeho jméno. Svým učedníkům řekl: ’Ve světě jste v tísni; ale buďte stateční: dobyl jsem svět.‘“

Volit podle svědomí znamená myslet, porovnávat, ptát se: koho moje volba posiluje? A možná je opravdu na čase se znovu modlit:

„Aby Pán Bůh potentátům rozum ráčil dát – a pak zachovat.“

Hana Lipovská


Další články



Nechat se spoutat a pozřít Láskou

02.10.2025, RC Monitor 18/2025

Vidíme-li prostřený stůl a na něm pestrý výběr všeho možného, je těžké zabránit tomu, aby se nám sbíhaly sliny. Pana Pavlova nelze obejít, jsou to reflexy. Ale dříve než usedneme k bohaté tabuli, bychom si měli položit otázku, kdo nám onu hostinu přichystal a zve-li nás ke stolu za účelem našeho nasycení, nebo abychom se my sami ocitli též na jídelním lístku.

Ministryně z Gabonu

04.08.2025, RC Monitor 14/2025

V neděli 22. června 2025 navštívila mši svatou v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého v Praze na Karlově ministryně obrany Gabonské republiky paní Brigitte Onganoa. Ministryně byla v naší republice na služební cestě a výslovně si přála účastnit se v neděli tradiční latinské „tridentské“ mše svaté. Bylo zřejmé, že jde o její osobní preferenci, neboť katolická církev právě v její zemi přitahuje věřící velmi rozšířeným slavením tradičních mší. Ukazuje se totiž, že Afričané nutně nepotřebují k osvědčení své kulturní identity liturgické tance, které jsou jim Evropany takřka vnucovány jako něco údajně autentického, co by nám měli předvádět.

Proč by hlas katolické církve ohledně umělé inteligence mohl být zcela zásadní

18.11.2025, First Things

Papež Lev XIV. nedávno pronesl osobní poselství určené vedoucím pracovníkům Silicon Valley, akademikům a vatikánským úředníkům, kteří se sešli v Římě na konferenci o umělé inteligenci. Vyzval je, aby při vývoji umělé inteligence dodržovali „etická kritéria“, která jsou zaměřená na člověka a berou v úvahu „blaho člověka nejen po materiální, ale i po intelektuální a duchovní stránce“.

Na pohodu

25.08.2025, RC Monitor 15/2025

Mám kolegyni. Je mladá, hezká, erudovaná a k pacientům je vlídná. Pracuje s nasazením, tak se stává, že občas přijde domů značně unavená. Její manžel, který nepůsobí ve zdravotnictví, jí doporučuje, ať si práci zařídí jinak – aby byla na pohodu.

Francouzští biskupové odsuzují schválení zákona o eutanazii a vyzývají k milosrdným alternativám

30.06.2025, Catholic News Agency

Francouzské Národní shromáždění schválilo kontroverzní návrh zákona legalizujícího tzv. „asistenci při umírání“, což katoličtí biskupové označují za vážnou hrozbu pro důstojnost lidského života i pro samotnou soudržnost národa. Upravená verze zákona byla přijata 27. května poměrem 305 hlasů pro a 199 proti. Zatímco ustanovení o paliativní péči získala širokou podporu, článek zavádějící právní nárok na asistovanou sebevraždu a eutanazii vyvolal výraznou kritiku ze strany církevních představitelů, bioetiků i řady organizací občanské společnosti.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění: Závěr

15.09.2025, RC Monitor 17/2025

Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.