30.09.2025, RC Monitor 18/2025
Jenže křesťan se nemůže zbavit své odpovědnosti. „Císaři, co je císařovo, Bohu, co je Boží,“ říká Kristus. Věřící laik nemůže zůstat lhostejný k politice, pokud se dotýká lidské důstojnosti. Mlčení, útěk, vnitřní emigrace – to vše jsou lákavé reakce na frustraci dneška. Kdo má ovšem hlas, má i odpovědnost.
A ne, odpovědností opravdu není to, že se ve čtvrtek večer podíváme na lehce trapnou televizní show, které se stále ještě říká „Velká předvolební debata“. Rozhodovat se podle takových náhražek možná uklidní svědomí falešným cukříkem, ale výsledkem může být volba horší než náhodný los.
Stále častěji slýcháme povzdech: „Tentokrát už opravdu není koho volit.“ Pak je možná čas pokorně si připomenout: věřící nevolí spasitele, ale svého zástupce. Ve volbách nehledáme Boha. Hledáme občana, který je ochoten hájit ústavní hodnoty, lidskou důstojnost a pravdu v souladu s naším svědomím. Někdy jde o volbu menšího zla. Jindy o symbolický hlas pro někoho, kdo třeba nepřekročí pětiprocentní hranici, ale stojí za tím, čemu věříme. A někdy může být i neplatný hlas – prázdná obálka – legitimním protestem proti volbám, kde všichni zúčastnění popírají základní hodnoty: život, rodinu, svobodu.
Křesťan nesmí být naivní. Nevolí si pastýře, ale – alespoň podle etymologie slova v evropských jazycích – svého vyslance. A při tom by se měl ptát: Kdo odolá cenzuře, ideologii a nálepkování? Kdo šíří nenávist pod rouškou moralizování – a kdo naopak, jako milosrdný Samaritán, podává ruku i nepříteli?
Ne, nejde o to vést kulturní války. Jde o rozlišování. Kristus říká: „Buďte chytří jako hadi a bezelstní jako holubice.“ Křesťan nemá být agresor ani hlupák. Nemá se nechat oklamat. Křížek na krku se stal módním doplňkem kandidátů. A všichni jistě známe leckterého adepta mandátu, který před volbami oběhne každou neděli několik kostelů, aby se zalíbil. Ne Bohu, ale voličům. V jednom kostelíku čte první čtení, ve druhém pronáší přímluvy, ve třetím nese obětní dary – a vše, pokud možno, ještě zopakuje ve vedlejším okrese. Každý hlas se přece počítá. A fotografie s biskupem? To je cenný artefakt katolického předvolebního marketingu.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
K odpovědné volbě patří i znalost aktuálních postojů kandidátů, protože volba ze setrvačnosti odpovědná být nemusí.
Ale možná bychom měli volit s rozvahou. Pokud by existovala volební kalkulačka pro křesťana, mohla by patrně zahrnovat alespoň tato kritéria:
1. Ochrana života od početí po přirozenou smrt. Odmítání umělých potratů, eutanazie, asistované sebevraždy. Život jako posvátný dar.
2. Podpora manželství jako svazku muže a ženy, otevřeného přijetí dětí, s úctou k důstojnosti každého člověka bez rozdílu.
3. Svoboda svědomí a náboženství. Právo rodičů na výchovu dětí podle víry. Odpor k ideologické indoktrinaci.
4. Odmítání ideologií a kulturní revoluce. Kritika genderové agendy a transaktivismu, důraz na přirozenou antropologii.
5. Odmítání cenzury. Obhajoba svobody projevu a práva diskutovat.
6. Zdržení se zneužívání víry. Odmítnutí laciného katolického marketingu bez obsahu.
7. Obrana národní suverenity. Důraz na subsidiaritu, odmítnutí přenosu moci na nevolené nadnárodní struktury.
8. Úsilí o mír. Odmítnutí zbrojního lobbismu. Důraz na lidský život, příměří a pokoj.
To nejsou výstřelky fanatiků, ale základy přirozeného zákona a morálního řádu, jak je hlásá Církev. Politika, která tyto hodnoty systematicky přehlíží, není přijatelná, i kdyby se oháněla svatými slovy.
Papež Lev nedávno francouzským křesťanským politikům řekl: „Veřejný činitel nemá být vnitřně rozpolcen: není na jedné straně politik a na druhé křesťan. (...) Jsem si vědom toho, že otevřeně křesťanské nasazení služebníka není snadné, zejména v některých západních společnostech, kde jsou Kristus a jeho církev marginalizováni, často ignorováni a někdy i zesměšňováni. Jsem si také vědom tlaků, stranických omezení a ’ideologické kolonizace‘ – abych použil výstižný výraz papeže Františka –, kterým jsou politici vystaveni. Potřebují odvahu: odvahu říci ’Ne, nemohu!‘, když je v sázce pravda. Také zde jen pouto s Ježíšem – ukřižovaným Ježíšem! – dává odvahu trpět pro jeho jméno. Svým učedníkům řekl: ’Ve světě jste v tísni; ale buďte stateční: dobyl jsem svět.‘“
Volit podle svědomí znamená myslet, porovnávat, ptát se: koho moje volba posiluje? A možná je opravdu na čase se znovu modlit:
„Aby Pán Bůh potentátům rozum ráčil dát – a pak zachovat.“
Hana Lipovská
28.07.2025, RC Monitor 14/2025
O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).
21.05.2025, RC Monitor 9/2025
Kázání Mons. Stanislava Přibyla CSsR v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha v sobotu 26. dubna 2025: Milí přátelé, je krásné, že se můžeme sejít na mši svatou v tento den, kdy se koná Pochod pro život. Současně prožíváme velikonoční oktáv, tedy vlastně takové prodloužené intenzivní slavení Velikonoc a ještě je dnes den, kdy se svět loučí s papežem Františkem.
22.09.2025, RC Monitor 17/2025
Tato slova jedné nejmenované české „konzervativní“ političky hezky ilustrují roli liberálního intelektuála v moderní době. Být zděšen. Na katolické prostředí by se to dalo aplikovat třeba takto: Jsi proti svěcení žen? Jsem zděšena! Odmítáš sňatky homosexuálů (byť proti jim samotným vůbec nic nemáš)? Jsem zděšena! Máš zásadní námitky proti umělým potratům a eutanazii? Jsem zděšena!
04.06.2025, KSA
Klub sv. Athanasia zve na přednášku JUDr. Jakuba Kříže Ph.D. na téma Smlouva České republiky se Svatým stolcem. Přednáška o tzv. konkordátu se uskuteční v úterý 17. června v Praze.
10.11.2025, RC
Prof. Petr Piťha věnoval zesnulému kardinálu Dominiku Dukovi homilii, která zazní v nejbližších dnech při rekviem v kapitulním kostele Všech svatých na Pražském hradě. Slova rozloučení, která vycházejí z hlubokého přátelství i víry, exkluzivně a s vděčností za oba vzácné muže české církve přinášíme již nyní. "Když jsme se spolu, Dominiku, naposledy loučili, popřáli jsme si dobrou noc. Přeji Ti ji i teď – služebníku věrný, který jsi věděl, co znamená nést tíhu i krásu pravdy. Odpočívej v pokoji, a prosím Tě, vyprošuj nám občasná odpočinutí časná, která tolik potřebujeme. Protože unaveni jsme my, kteří zůstáváme."
05.09.2025, Catholic Answers
Podle mých zkušeností jsou prohlášení církve o jejím poslání většinou spíše zdrojem problémů než přínosem. Co vlastně dělá naše farnost tak výjimečného, co nedělá farnost sousední? Inu, spoustu věcí... a zároveň nic. Možná jsme dobří v tom, jak dokážeme oslovit lidi mimo církev, zatímco v sousední farnosti mají krásnou liturgii – ale my bychom se měli snažit o lepší liturgii a oni by se měli trochu víc snažit pomáhat lidem, kdo v neděli do kostela nechodí. Zároveň má každé společenství nějaký zvláštní charakter – dokonce bychom mohli říct charisma – a stojí za to ho rozpoznat a rozvíjet.