29.12.2014, NCR
Podle zdrojů v německé církvi, které si přejí zůstat v anonymitě, biskupové údajně 24. listopadu hlasovali jednomyslně pro změnu, ale dohodli se, že odloží rozhodnutí až na duben, neboť rozsudek spolkového soudu podpořil stávající církevní právo, které zakazuje zaměstnávat osoby, jejichž životní styl je v rozporu s učením Církve.
Doposud se po těch, kdo se ucházejí o zaměstnání v německé církvi – což je druhý největší zaměstnavatel v zemi – požaduje, aby se drželi životního stylu, který je v souladu s církevním učením.
Ale většina biskupů vedená předsedou biskupské konference, kardinálem Reinhardem Marxem, je nakloněna tomu, aby tito zaměstnanci i nadále pracovali v institucích vlastněných a vedených Církví nebo by je rádi v budoucnu zaměstnali. Kardinál Marx 24. listopadu řekl, že tito zaměstnanci již nebudou „automaticky propouštěni“ kvůli jejich životnímu stylu.
Tento návrh byl téměř dva roky připravován pod vedením jezuity P. Hanse Langendörfera, sekretáře Německé biskupské konference, a až do hlasování minulý měsíc zůstával mimo jakoukoli pozornost ze strany veřejnosti. Bude-li přijat, pak ti, kdo žijí ve vztazích, které vždy církev označovala za hříšné, budou ve svém životním stylu implicitně utvrzováni.
Odpůrci reformy se navíc obávají, že bude těžké nabízet pastorační péči a doporučovat zpověď, když bude známo, že kolegové, kteří by zastávali dokonce i autoritativní posty v církvi, vedou v soukromí hříšný život.
Matthias Kopp, vedoucí odboru pro komunikaci Německé biskupské konference, v rozhovoru pro Register zmínil rozsudek spolkového soudu z 20. listopadu, podle něhož měla katolická nemocnice v Düsseldorfu právo propustit lékaře, který se rozvedl a uzavřel nový občanský sňatek. Soudci zvrátili předchozí rozsudek spolkového pracovního soudu, který prohlásil propuštění lékaře za neplatné. Ústavní soud rozhodl, že pracovní soud „nevzal dostatečně v úvahu“ význam a rozsah autonomie církve.
Vzhledem k tomuto případu, řekl Kopp, se „biskupové rozhodli prostudovat si toto rozhodnutí spolkového ústavního soudu a hledat řešení koncem dubna roku 2015“.
Rozsudek soudu paradoxně ukázal, že soudci jsou pravděpodobně více katoličtí (i když někteří z nich jsou nekatolíci) než mnozí tamější biskupové.
Biskupové tak vlastně rozsudek bagatelizují a, jak někteří pozorovatelé předpovídali, vyslovili se v tom smyslu, že jejich navrhované nové pracovní právo je „milosrdnější“.
Členové biskupské konference zařídili, aby byl článek Unter Handlungsdruck (Pod nátlakem k jednání), který hájí návrh reformy, publikován na Katholisch.de, což je portál úzce spojený s konferencí a často takticky využívaný. Tento článek z 26. listopadu obsahuje komentáře od postarší řeholnice, sestry Marie Basiny Kloosové, která stojí v čele instituce zvané Marienhaus Gesundheits und Sozialholding. Tato čtyřiasedmdesátiletá sestra uvedla, že podporuje návrh reformy, protože „jsme stále více multikulturní a pluralitní společnost“.
Článek také obhajuje změny z toho důvodu, že rozvod a uzavření nového sňatku je v Německu již velmi rozšířené (odvolává se na to, že v roce 2012 došlo k asi 179 100 rozvodům). Takovýto přístup odpovídá všeobecnému posunu uvnitř německé církve, jenž usiluje o decentralizaci, přičemž oslabuje autoritu Říma a některých biskupů a posiluje nezávislost biskupských konferencí. Pozorovatelé říkají, že tyto tendence upozorňují na to, co mnozí, včetně prefekta kongregace pro nauku víry, kardinála Gerharda Müllera, považují za nebezpečné úsilí o oddělení nauky a pastorační praxe.
Kritici reformy říkají, že klíčovým faktorem je nechvalně známá církevní daň v Německu, z níž se stala podpora sebeuspokojení a ochota ke kompromisu se státem pro udržení příjmů v době, kdy se mnoho farností ztenčuje. Mnozí oponující biskupové říkají, že „stačí prostě platit daně“, uvedl zdroj z německé církve, který si přál zůstat v anonymitě. „Mají pocit, že není třeba zkoumat soukromí lidí.“
Během své návštěvy ve vlasti v roce 2011 varoval papež Benedikt XVI. německé věřící před nebezpečím, že se církev stane „samolibou“, „usadí se v tomto světě“, stane se „soběstačnou“ a přizpůsobí se „standardům tohoto světa“. Místo toho, řekl, se musí odpoutat od světskosti, aby její „misijní svědectví“ mohlo zářit „jasněji“; jinak jí hrozí, že její kořeny odumřou.
13.11.2024, Catholic Culture
Eugeniusz Mróz žil ve Wadowicích ve stejném nájemním domě jako rodina Wojtyłových. Na gymnáziu studoval s Karolem Wojtyłou. Oba zůstali 70 let přáteli.
23.12.2024, RC Monitor 24/2024
Za pár dní se ve většině našich domácností rozzáří vánoční stromek a následně se rozzáří i oči, především ty dětské, až spatří pod onou osvícenou a rozzářenou zelení dárky. A radostí se rozzáří i oči těch, kteří ony dárky kupovali a balili, neboť, jak časem zjistí i ti letos nejmenší, větší radost je dávat než dostávat. Tedy, pokud máte opravdu rádi. A protože Bůh nás má opravdu rád, dal nám to nejvíc, co nám mohl dát. Sebe.
04.10.2024, RC Monitor 18/2024
Člověk se učí celý život. A pokud uvěří v Boha, zjistí, že je to cesta s dlouhou tratí.
18.09.2024, RC Monitor 17/2024
Mezi lidmi se hovoří o jeho svatosti. Poslední den svého pozemského života P. Ladislav strávil v litoměřické vazební věznici, kde se každý pátek věnoval vězňům, v kapse svůj páteční oběd – suchý rohlík. Večer odsloužil mši svatou v kapli na faře, kde kázal o ceně mučednické krve. V noci z 10. na 11. září 2004 byl v místnosti nad touto kaplí ukopán, utlučen pěstmi a monstrancí, proboden nožem, polit hořlavinou a zaživa zapálen. Byl zabit dětmi, které chodily k němu na faru. Neumíral u oltáře, ale nad ním.
01.11.2024, RC Monitor 20/2024
Často se, nejen poslední dobou, hovoří o finanční negramotnosti a o nutnosti boje proti ní. Výsledkem tohoto „šturmování“ je, že se situace poněkud lepší. Možná je to i tím, že synové tohoto světa jsou prozíravější než ti, kteří (doufám) si ukládají poklady v nebi. Ale čas od času se setkám s určitými projevy neznalosti toho, jak ony poklady v nebi zúročit. Možná je to tím, že si děláme starosti spíše o naši současnost, která však je v porovnání s naší budoucností (ať již bude jakákoli) více než kraťoulilinká.
29.11.2024, The Dispatch
Učení katolické církve vychází z touhy zachovat hodnotu lidského života. Máloco vyvolává tolik emocí jako plození potomstva. Potřeba mít dítě není jen osobní touha, ale často základní instinkt – touha vidět, jak něco z nás zůstává na planetě a nese naše dílo i náš odkaz dlouho poté, co zemřeme.