05.12.2016, The Guardian
Zákon ještě musí projít francouzským senátem. Jednání je nařízeno na 7. prosince.
Tato záležitost vyvolala v posledních dnech kontroverze, katolický arcibiskup napsal dopis prezidentu Françoisi Hollandeovi, v němž ho varuje před hrozbou pro svobodu projevu. Poslanci na sebe při projednávání zákona pokřikovali a stěžovali si na zlomyslné urážky při jednání ve výborech.
Francie legalizovala potrat před více než 40 lety a již má zákon, který označuje za trestný čin zastrašování či nátlak na ženu s cílem zabránit jí v ukončení těhotenství. Tento zákon byl původně zaměřen na protipotratové demonstranty v osmdesátých letech, kteří se snažili ženám fyzicky zabránit v přístupu na kliniky nebo do poradenských středisek, a později byl rozšířen na každého, kdo na ženy vyvíjí morální nebo psychický nátlak.
Vláda teď chce působnost zákona dále rozšířit na webové stránky a tvrdí, že boj proti potratům, jenž se kdysi uskutečňoval před klinikami, se nyní přenesl na internet.
První pokus o přijetí tohoto nového zákona zablokoval senát počátkem letošního roku.
Ve čtvrtek socialistická ministryně Laurence Rossignolová v parlamentu řekla, že se vláda nesnaží ostře zasáhnout proti veškerým protipotratovým názorům obecně, ale proti webovým stránkám, které, jak uvedla, záměrně skrývají svou pravou podstatu a pokoušejí se manipulovat ženami pomocí „zákeřného“ nátlaku.
„Každý má svobodu projevit svůj nesouhlas s potratem na internetu nebo kdekoliv jinde, ale podmínkou je, že tak učiní naprosto čestně, protože svoboda projevu nemůže být zaměňována s manipulací lidmi,“ řekla poslancům. „Před třiceti lety se aktivisté připoutávali k branám klinik plánovaného rodičovství nebo k operačním stolům, aby zabránili ženám v ukončení těhotenství. Dnes další generace pokračuje v této bitvě na internetu.“
Řekla, že protipotratové skupiny „teď působí maskovaně, skryté za platformy, které se jeví jako neutrální a objektivní a které kopírují oficiální vládní informační stránky a konkurují jim“, tedy „záměrně se snaží ženy obelstít“.
Tyto stránky podle ní často nabízejí telefonické linky pomoci provozované „protipotratovými aktivisty bez jakékoli odborné průpravy, kteří chtějí, aby se ženy cítily provinile, a odrazují je od potratu“.
Pravicová opozice v parlamentu se postavila pevně proti návrhu zákona. Republikánský poslanec Dominique Tian řekl, že „v parlamentu byla velice napjatá atmosféra“, a obvinil vládu z útoku na svobodu projevu.
Řekl, že tyto vládní návrhy jsou „nebezpečím pro demokracii a pravděpodobně protiústavní“ a jeho strana udělá vše pro jejich zablokování.
Minulý týden Georges Pontier, arcibiskup z Marseille a předseda francouzské biskupské konference, varoval prezidenta Hollandea, že tyto plány představují hrozbu pro svobodu projevu a „svobodu svědomí“ a jsou „velmi vážným útokem na principy demokracie“. Další biskup řekl, že se vláda snaží působit jako „ideová policie“.
Problematika potratů se také objevuje při výběru pravicového prezidentského kandidáta. François Fillon, který v neděli získal nominaci Republikánské strany a je nyní favoritem pro prezidentské volby, jež se budou konat příští rok, řekl počátkem letošního roku, že kvůli své osobní křesťanské víře nemůže „schvalovat potrat“. Během své nominační kampaně však zdůraznil, že by nikdy neprováděl žádné změny ve francouzském zákonu o interrupcích.
14.04.2025, RC Monitor 6/2025
Volné pokračování článku Pívečko a Eucharistie: Praha je zdá se pro našeho Pána Ježíše Krista poněkud ošidnou půdou. V početných kostelích stověžaté matičky hlavy účastnící se bohoslužeb šednou a ubývají. Dostat mladší ročníky na mši svatou to chce „velikej hever“, jak zpívá Vladimír Mišík (ten ovšem hned dodává, že ho slušně řečeno nemá). Jeden z panáčků si proto řekl, že když nejdou lidi za Pánem, že musí Pán za lidmi (asi poučen horou a Mohamedem), a tak zkusil hrát (rozuměj celebrovat) v hospodě, jenže arcibiskup mu pískl ofsajd. Pozorný rozhodčí. Vždyť Ježíš přece řekl: „Následuj mě.“ A ne: „Následuji tě.“ A až ten, kdo následoval, došel do večeřadla a teprve tam přijal Eucharistii. Už ten Břevnov ale nechme...
29.08.2025, RC Monitor 12/2025
V prvním díle našeho pojednání o lidské sexualitě jsme dospěli k závěru, že pokud chceme tento rozměr našeho života chápat opravdu nezkresleně, musíme na něj hledět sub specie aeternitatis, tedy z hlediska jeho původu. Bez toho nám pravý účel sexuality zůstane skryt.
09.07.2025, Crisis Magazine
Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.
27.06.2025, RC Monitor 12/2025
Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.
12.05.2025, RC Monitor 7/2025
Vždycky jsem ráda poslouchala názory, které se s mými rozcházely. Zvláště mě zajímala krajní řešení, protože jsem měla za to, že tak dojdu k nějaké objektivní pravdě.
16.05.2025, RC Monitor 9/2025
Demokracie a svoboda, to jsou dnes často diskutované pojmy. Někde v hloubi lidského srdce toužíme po svobodě a chceme s druhými vytvořit takovou společnost, ve které bychom se cítili svobodni. Společnost, jež by byla postavena na spravedlivých zákonech, které budou dodržovány nebo aspoň respektovány.