05.12.2016, The Guardian
Zákon ještě musí projít francouzským senátem. Jednání je nařízeno na 7. prosince.
Tato záležitost vyvolala v posledních dnech kontroverze, katolický arcibiskup napsal dopis prezidentu Françoisi Hollandeovi, v němž ho varuje před hrozbou pro svobodu projevu. Poslanci na sebe při projednávání zákona pokřikovali a stěžovali si na zlomyslné urážky při jednání ve výborech.
Francie legalizovala potrat před více než 40 lety a již má zákon, který označuje za trestný čin zastrašování či nátlak na ženu s cílem zabránit jí v ukončení těhotenství. Tento zákon byl původně zaměřen na protipotratové demonstranty v osmdesátých letech, kteří se snažili ženám fyzicky zabránit v přístupu na kliniky nebo do poradenských středisek, a později byl rozšířen na každého, kdo na ženy vyvíjí morální nebo psychický nátlak.
Vláda teď chce působnost zákona dále rozšířit na webové stránky a tvrdí, že boj proti potratům, jenž se kdysi uskutečňoval před klinikami, se nyní přenesl na internet.
První pokus o přijetí tohoto nového zákona zablokoval senát počátkem letošního roku.
Ve čtvrtek socialistická ministryně Laurence Rossignolová v parlamentu řekla, že se vláda nesnaží ostře zasáhnout proti veškerým protipotratovým názorům obecně, ale proti webovým stránkám, které, jak uvedla, záměrně skrývají svou pravou podstatu a pokoušejí se manipulovat ženami pomocí „zákeřného“ nátlaku.
„Každý má svobodu projevit svůj nesouhlas s potratem na internetu nebo kdekoliv jinde, ale podmínkou je, že tak učiní naprosto čestně, protože svoboda projevu nemůže být zaměňována s manipulací lidmi,“ řekla poslancům. „Před třiceti lety se aktivisté připoutávali k branám klinik plánovaného rodičovství nebo k operačním stolům, aby zabránili ženám v ukončení těhotenství. Dnes další generace pokračuje v této bitvě na internetu.“
Řekla, že protipotratové skupiny „teď působí maskovaně, skryté za platformy, které se jeví jako neutrální a objektivní a které kopírují oficiální vládní informační stránky a konkurují jim“, tedy „záměrně se snaží ženy obelstít“.
Tyto stránky podle ní často nabízejí telefonické linky pomoci provozované „protipotratovými aktivisty bez jakékoli odborné průpravy, kteří chtějí, aby se ženy cítily provinile, a odrazují je od potratu“.
Pravicová opozice v parlamentu se postavila pevně proti návrhu zákona. Republikánský poslanec Dominique Tian řekl, že „v parlamentu byla velice napjatá atmosféra“, a obvinil vládu z útoku na svobodu projevu.
Řekl, že tyto vládní návrhy jsou „nebezpečím pro demokracii a pravděpodobně protiústavní“ a jeho strana udělá vše pro jejich zablokování.
Minulý týden Georges Pontier, arcibiskup z Marseille a předseda francouzské biskupské konference, varoval prezidenta Hollandea, že tyto plány představují hrozbu pro svobodu projevu a „svobodu svědomí“ a jsou „velmi vážným útokem na principy demokracie“. Další biskup řekl, že se vláda snaží působit jako „ideová policie“.
Problematika potratů se také objevuje při výběru pravicového prezidentského kandidáta. François Fillon, který v neděli získal nominaci Republikánské strany a je nyní favoritem pro prezidentské volby, jež se budou konat příští rok, řekl počátkem letošního roku, že kvůli své osobní křesťanské víře nemůže „schvalovat potrat“. Během své nominační kampaně však zdůraznil, že by nikdy neprováděl žádné změny ve francouzském zákonu o interrupcích.
21.02.2025, RC Monitor 3/2025
„Bůh dokáže psát i na křivých řádcích,“ je jedno z okřídlených úsloví užívaných v církvi, když přijde řeč na lidi, případně situace, které jsou takzvaně kontroverzní. Jako jedna z takových kontroverzních osob se nám může jevit znovu zvolený prezident USA. Asi se shodneme, že tento pán není žádný Mirek Dušín, který by byl vzorem hodným následování. Ale též musíme uznat to, že ne všechny jeho kroky jsou zavrženíhodné. Jeden z jeho kroků, který osobně považuji za chvályhodný, je pozastavení financování USAIDu, které rozpoutalo v určitých kruzích velké zděšení.
03.03.2025, RC Monitor 4/2025
Jeden z četných papežů Františků, a to jako náhodou zrovna ten skutečný a nevysněný, praví v úvodu k novele církevního trestního práva, dohnán na poslední chvíli akutním nebezpečím disciplinárního rozkladu v církvi: „Užití trestů ze strany pastýřů a představených se jeví jako nezbytné. Pastýřova nedbalost v přístupu k trestnímu systému činí zjevným, že neplní svůj úřad řádně a věrně.“
28.07.2025, RC Monitor 14/2025
O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).
27.04.2025, RC Monitor 8/2025
Díky sv. papeži Janu Pavlu II. je druhá neděle velikonoční zasvěcena Božímu milosrdenství. V předvečer této neděle, dne 2. dubna 2005, si náš Pán povolal svého svatého služebníka do Božího království. Současný papež František vyhlásil rok 2015 jako mimořádný rok Božího milosrdenství a nynější rok 2025 je jubilejním rokem spásy, ve kterém je dán též zvláštní zřetel na velikost Božího milosrdenství.
09.07.2025, Crisis Magazine
Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.
30.06.2025, Catholic News Agency
Francouzské Národní shromáždění schválilo kontroverzní návrh zákona legalizujícího tzv. „asistenci při umírání“, což katoličtí biskupové označují za vážnou hrozbu pro důstojnost lidského života i pro samotnou soudržnost národa. Upravená verze zákona byla přijata 27. května poměrem 305 hlasů pro a 199 proti. Zatímco ustanovení o paliativní péči získala širokou podporu, článek zavádějící právní nárok na asistovanou sebevraždu a eutanazii vyvolal výraznou kritiku ze strany církevních představitelů, bioetiků i řady organizací občanské společnosti.