05.12.2016, The Guardian
Zákon ještě musí projít francouzským senátem. Jednání je nařízeno na 7. prosince.
Tato záležitost vyvolala v posledních dnech kontroverze, katolický arcibiskup napsal dopis prezidentu Françoisi Hollandeovi, v němž ho varuje před hrozbou pro svobodu projevu. Poslanci na sebe při projednávání zákona pokřikovali a stěžovali si na zlomyslné urážky při jednání ve výborech.
Francie legalizovala potrat před více než 40 lety a již má zákon, který označuje za trestný čin zastrašování či nátlak na ženu s cílem zabránit jí v ukončení těhotenství. Tento zákon byl původně zaměřen na protipotratové demonstranty v osmdesátých letech, kteří se snažili ženám fyzicky zabránit v přístupu na kliniky nebo do poradenských středisek, a později byl rozšířen na každého, kdo na ženy vyvíjí morální nebo psychický nátlak.
Vláda teď chce působnost zákona dále rozšířit na webové stránky a tvrdí, že boj proti potratům, jenž se kdysi uskutečňoval před klinikami, se nyní přenesl na internet.
První pokus o přijetí tohoto nového zákona zablokoval senát počátkem letošního roku.
Ve čtvrtek socialistická ministryně Laurence Rossignolová v parlamentu řekla, že se vláda nesnaží ostře zasáhnout proti veškerým protipotratovým názorům obecně, ale proti webovým stránkám, které, jak uvedla, záměrně skrývají svou pravou podstatu a pokoušejí se manipulovat ženami pomocí „zákeřného“ nátlaku.
„Každý má svobodu projevit svůj nesouhlas s potratem na internetu nebo kdekoliv jinde, ale podmínkou je, že tak učiní naprosto čestně, protože svoboda projevu nemůže být zaměňována s manipulací lidmi,“ řekla poslancům. „Před třiceti lety se aktivisté připoutávali k branám klinik plánovaného rodičovství nebo k operačním stolům, aby zabránili ženám v ukončení těhotenství. Dnes další generace pokračuje v této bitvě na internetu.“
Řekla, že protipotratové skupiny „teď působí maskovaně, skryté za platformy, které se jeví jako neutrální a objektivní a které kopírují oficiální vládní informační stránky a konkurují jim“, tedy „záměrně se snaží ženy obelstít“.
Tyto stránky podle ní často nabízejí telefonické linky pomoci provozované „protipotratovými aktivisty bez jakékoli odborné průpravy, kteří chtějí, aby se ženy cítily provinile, a odrazují je od potratu“.
Pravicová opozice v parlamentu se postavila pevně proti návrhu zákona. Republikánský poslanec Dominique Tian řekl, že „v parlamentu byla velice napjatá atmosféra“, a obvinil vládu z útoku na svobodu projevu.
Řekl, že tyto vládní návrhy jsou „nebezpečím pro demokracii a pravděpodobně protiústavní“ a jeho strana udělá vše pro jejich zablokování.
Minulý týden Georges Pontier, arcibiskup z Marseille a předseda francouzské biskupské konference, varoval prezidenta Hollandea, že tyto plány představují hrozbu pro svobodu projevu a „svobodu svědomí“ a jsou „velmi vážným útokem na principy demokracie“. Další biskup řekl, že se vláda snaží působit jako „ideová policie“.
Problematika potratů se také objevuje při výběru pravicového prezidentského kandidáta. François Fillon, který v neděli získal nominaci Republikánské strany a je nyní favoritem pro prezidentské volby, jež se budou konat příští rok, řekl počátkem letošního roku, že kvůli své osobní křesťanské víře nemůže „schvalovat potrat“. Během své nominační kampaně však zdůraznil, že by nikdy neprováděl žádné změny ve francouzském zákonu o interrupcích.
27.06.2025, RC Monitor 12/2025
Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.
13.06.2025, RC Monitor 11/2025
Sexualita je významnou součástí lidského života. Dotýká se jeho samotných základů, neboť díky ní vznikají noví lidští jedinci. O sexualitě lze pojednávat z různých hledisek, ale ptáme-li se, jakým způsobem by s ní mělo být skutečně lidsky nakládáno, nemůžeme se přitom orientovat podle závěrů speciálních oborů. Ty se totiž na člověka dívají vždy jen ze značně zúžené perspektivy, protože nejsou schopny uvažovat o člověku v jeho celistvosti.
19.08.2025, Aleteia
Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.
03.09.2025, RC Monitor 15/2025
Z našich předchozích pojednání o lidské sexualitě je patrné, jakou zásadní důležitost má pro její chápání celková interpretace skutečnosti. Člověk je součásti reality, v níž vládnou určité zákony, a i on je jim podroben. Lidské jednání v sobě nese řadu znaků, které se vyskytují i u činností jiných jsoucen. Proto je pohled do širšího kontextu lidského života nepostradatelný.
14.04.2025, RC Monitor 6/2025
Volné pokračování článku Pívečko a Eucharistie: Praha je zdá se pro našeho Pána Ježíše Krista poněkud ošidnou půdou. V početných kostelích stověžaté matičky hlavy účastnící se bohoslužeb šednou a ubývají. Dostat mladší ročníky na mši svatou to chce „velikej hever“, jak zpívá Vladimír Mišík (ten ovšem hned dodává, že ho slušně řečeno nemá). Jeden z panáčků si proto řekl, že když nejdou lidi za Pánem, že musí Pán za lidmi (asi poučen horou a Mohamedem), a tak zkusil hrát (rozuměj celebrovat) v hospodě, jenže arcibiskup mu pískl ofsajd. Pozorný rozhodčí. Vždyť Ježíš přece řekl: „Následuj mě.“ A ne: „Následuji tě.“ A až ten, kdo následoval, došel do večeřadla a teprve tam přijal Eucharistii. Už ten Břevnov ale nechme...
16.05.2025, RC Monitor 9/2025
Demokracie a svoboda, to jsou dnes často diskutované pojmy. Někde v hloubi lidského srdce toužíme po svobodě a chceme s druhými vytvořit takovou společnost, ve které bychom se cítili svobodni. Společnost, jež by byla postavena na spravedlivých zákonech, které budou dodržovány nebo aspoň respektovány.