05.12.2016, The Guardian
Zákon ještě musí projít francouzským senátem. Jednání je nařízeno na 7. prosince.
Tato záležitost vyvolala v posledních dnech kontroverze, katolický arcibiskup napsal dopis prezidentu Françoisi Hollandeovi, v němž ho varuje před hrozbou pro svobodu projevu. Poslanci na sebe při projednávání zákona pokřikovali a stěžovali si na zlomyslné urážky při jednání ve výborech.
Francie legalizovala potrat před více než 40 lety a již má zákon, který označuje za trestný čin zastrašování či nátlak na ženu s cílem zabránit jí v ukončení těhotenství. Tento zákon byl původně zaměřen na protipotratové demonstranty v osmdesátých letech, kteří se snažili ženám fyzicky zabránit v přístupu na kliniky nebo do poradenských středisek, a později byl rozšířen na každého, kdo na ženy vyvíjí morální nebo psychický nátlak.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Vláda teď chce působnost zákona dále rozšířit na webové stránky a tvrdí, že boj proti potratům, jenž se kdysi uskutečňoval před klinikami, se nyní přenesl na internet.
První pokus o přijetí tohoto nového zákona zablokoval senát počátkem letošního roku.
Ve čtvrtek socialistická ministryně Laurence Rossignolová v parlamentu řekla, že se vláda nesnaží ostře zasáhnout proti veškerým protipotratovým názorům obecně, ale proti webovým stránkám, které, jak uvedla, záměrně skrývají svou pravou podstatu a pokoušejí se manipulovat ženami pomocí „zákeřného“ nátlaku.
„Každý má svobodu projevit svůj nesouhlas s potratem na internetu nebo kdekoliv jinde, ale podmínkou je, že tak učiní naprosto čestně, protože svoboda projevu nemůže být zaměňována s manipulací lidmi,“ řekla poslancům. „Před třiceti lety se aktivisté připoutávali k branám klinik plánovaného rodičovství nebo k operačním stolům, aby zabránili ženám v ukončení těhotenství. Dnes další generace pokračuje v této bitvě na internetu.“
Řekla, že protipotratové skupiny „teď působí maskovaně, skryté za platformy, které se jeví jako neutrální a objektivní a které kopírují oficiální vládní informační stránky a konkurují jim“, tedy „záměrně se snaží ženy obelstít“.
Tyto stránky podle ní často nabízejí telefonické linky pomoci provozované „protipotratovými aktivisty bez jakékoli odborné průpravy, kteří chtějí, aby se ženy cítily provinile, a odrazují je od potratu“.
Pravicová opozice v parlamentu se postavila pevně proti návrhu zákona. Republikánský poslanec Dominique Tian řekl, že „v parlamentu byla velice napjatá atmosféra“, a obvinil vládu z útoku na svobodu projevu.
Řekl, že tyto vládní návrhy jsou „nebezpečím pro demokracii a pravděpodobně protiústavní“ a jeho strana udělá vše pro jejich zablokování.
Minulý týden Georges Pontier, arcibiskup z Marseille a předseda francouzské biskupské konference, varoval prezidenta Hollandea, že tyto plány představují hrozbu pro svobodu projevu a „svobodu svědomí“ a jsou „velmi vážným útokem na principy demokracie“. Další biskup řekl, že se vláda snaží působit jako „ideová policie“.
Problematika potratů se také objevuje při výběru pravicového prezidentského kandidáta. François Fillon, který v neděli získal nominaci Republikánské strany a je nyní favoritem pro prezidentské volby, jež se budou konat příští rok, řekl počátkem letošního roku, že kvůli své osobní křesťanské víře nemůže „schvalovat potrat“. Během své nominační kampaně však zdůraznil, že by nikdy neprováděl žádné změny ve francouzském zákonu o interrupcích.
02.10.2025, RC Monitor 18/2025
Vidíme-li prostřený stůl a na něm pestrý výběr všeho možného, je těžké zabránit tomu, aby se nám sbíhaly sliny. Pana Pavlova nelze obejít, jsou to reflexy. Ale dříve než usedneme k bohaté tabuli, bychom si měli položit otázku, kdo nám onu hostinu přichystal a zve-li nás ke stolu za účelem našeho nasycení, nebo abychom se my sami ocitli též na jídelním lístku.
04.08.2025, RC Monitor 14/2025
V neděli 22. června 2025 navštívila mši svatou v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého v Praze na Karlově ministryně obrany Gabonské republiky paní Brigitte Onganoa. Ministryně byla v naší republice na služební cestě a výslovně si přála účastnit se v neděli tradiční latinské „tridentské“ mše svaté. Bylo zřejmé, že jde o její osobní preferenci, neboť katolická církev právě v její zemi přitahuje věřící velmi rozšířeným slavením tradičních mší. Ukazuje se totiž, že Afričané nutně nepotřebují k osvědčení své kulturní identity liturgické tance, které jsou jim Evropany takřka vnucovány jako něco údajně autentického, co by nám měli předvádět.
11.06.2025, statistikaamy.csu.gov.cz / vaticannews.va
Podle Papežské ročenky 2025 a Annuarium Statisticum Eccelesiae 2023, které vydává Centrální statistický úřad církve, se mezi roky 2022 a 2023 zvýšil počet katolíků na celém světa z 1 390 mld. na 1 406 mld., tj. o 1,15 %. Každý pátý katolík (20 %) žije v Africe. Jejich počet se zvýšil z 272 mil. v roce 2022 na 281 mil. v roce 2023, meziročně tak vzrostl o 3,31 %. Své prvenství v počtu pokřtěných katolíků potvrzuje Demokratická republika Kongo s téměř 55 mil., následovaná Nigérií s 35 miliony; významné počty zaznamenávají také Uganda, Tanzanie a Keňa.
04.11.2025, cirkev.cz
V úterý 4.listopadu byl ve tři hodiny ráno Pánem života povolán na věčnost ve věku 82 let kardinál Dominik Duka OP, emeritní pražský arcibiskup. Pohřební mše svatá se uskuteční v sobotu 15. listopadu v 11.00. v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha. Kondolenční kniha bude k dispozici od úterý 4. listopadu 12.00 v recepci arcibiskupského paláce.
22.10.2025, RC Monitor 19/2025
Setkávám se s mladými lidmi, kteří přemýšlejí o své životní cestě. Často hledají opěrné body, a tak jim říkám, co o tom vím. Když jsem před asi 35 lety přemýšlel já, zda mě Bůh volá k manželství nebo kněžství, ptal jsem se různých lidí na jejich zkušenosti. Každý odpovídal trochu jinak. Jedním z lidí, na které jsem se tehdy obrátil, byl Mons. Josef Socha, v té době sekretář biskupa Karla Otčenáška. Byl spolužákem mé matky na kroměřížské konzervatoři a oba rodiče si ho velmi vážili.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
Články e-mailem
Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky
Čtrnáctideník Monitor
Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.