16.12.2024, ACE MENA / CNA / CWR
Výzva farního kněze
Celý incident nehledě na jeho motivy vyvolal všeobecný hněv. Farní kněz P. Charbel Salameh se na náměstí připojil k obyvatelům. Odsoudil vandalismus a zároveň místní občany uklidňoval.
V krátkém videu řekl: „Zůstaneme bdělí a budeme naši vesnici chránit. Nepřestáváme zachovávat jednotu, protože nás Pán spojuje. Možná je to pro nás všechny příležitost scházet se tady před betlémem a modlit se za ty, kdo se snaží zasévat svár.“
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
„To, co se stalo, vyžaduje velkou uvědomělost, protože impulzivní jednání nám za takovýchto okolností může ublížit. Modlíme se, aby Pán Ježíš v těchto těžkých časech přinesl naší zemi i lidem do srdce a mysli pokoj,“ řekl.
Salameh po incidentu dočasně nahradil chybějící sochu Ježíška jinou, z kostela sv. Šarbela. Na místo dorazily bezpečnostní jednotky, oblast uzavřely a zahájily vyšetřování s cílem analyzovat okolnosti a identifikovat pachatele.
Prohlášení obecního úřadu
Okolnosti incidentu objasnil ve svém prohlášení obecní úřad Faraye: „V sobotu v šest hodin večer si na náměstí jeden občan fotografoval před betlémem svá vnoučata. Děti tam nečekaně našly na zemi ruční střelnou zbraň. Muž informoval majitele nedalekých obchodů. Na náměstí dorazil městský strážník, prohledal místo a kontaktoval bezpečnostní jednotky, které se ihned dostavily.“
Prohlášení pokračovalo: „Během pátrání byla socha Ježíška nalezena mimo betlém, mezi nedalekými stromy. Zbraň bezpečnostní jednotky zabavily a zahájily vyšetřování, při kterém došly k závěru, že v době, kdy se tam děti fotily, socha v jeslích nebyla. To dokazuje, že k incidentu došlo dřív, než tam s dědečkem přišly. Fotografie dotyčných dětí tyto domněnky potvrzují.“
„Vzhledem k těmto událostem obecní úřad Faraye místní občany a všechny obyvatele vyzývá, aby zůstali spojeni v bratrství a lásce, jak tomu dosud vždy bylo. Faraya je již dlouho symbolem soužití a příkladem podpory pokoje, bezpečí a pohostinnosti,“ zněla závěrečná slova prohlášení.
Útoky v minulosti
Loni o Vánocích došlo v Libanonu, zejména v severní oblasti Tripolisu, kde žije aktivní křesťanská menšina, k řadě útoků, počínaje politím stromu benzinem v kostele sv. Jiří v Mině a hozením Molotovova koktejlu na jiný strom na náměstí kostela sv. Jiří v Zaheriyah.
Tyto bezprecedentní činy v tomto kulturně a nábožensky různorodém městě se tehdy setkaly s všeobecným odsouzením ze strany politických, náboženských a společenských představitelů nejrůznější příslušnosti.
02.11.2025, RC Monitor 21/2025
Stojíš před branou hřbitova a na chvíli zaváháš. Nadechneš se chladného podzimního vzduchu a sevřeš kliku. Z korun stromů se spouští sprška barevného listí – tolik krásy, a přitom tolik ticha. Tolik života, a přitom tolik připomínek smrti. Možná právě proto člověk cítí zvláštní směs smutku a klidu. Jako by se nebe na chvíli sklonilo k zemi.
17.10.2025, Aleteia
Larry Sanger, jeden ze spoluzakladatelů Wikipedie, se narodil do křesťanské rodiny, ale během dospívání víru ztratil. Znovu ji našel takto… Cesty lidí k víře bývají značně odlišné. Někdo ji má hladkou a bez větších otřesů, jiní to mají složitější. Do té druhé skupiny patří i obrácení Larryho Sangera, který to podrobně popsal na svém blogu.
06.10.2025, Les Femmes – The Truth
Většina debat o Blízkém východě se týká konfliktu mezi Židy a muslimy. Další skupina však zůstává téměř neviditelná. Zatímco o Hamásu a Izraeli, judaismu a islámu se píšou stohy textu, o zapomenutém lidu, který rychle mizí ze země, v níž se narodil Kristus – tedy o křesťanech – se mluví jen velmi málo.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
30.09.2025, RC Monitor 18/2025
Moravský kněz Jan Topenčík ve svém pořadu Z deníku venkovského faráře kdysi vzpomínal, jak se jako malí kluci za první republiky smáli starobylé střelné modlitbě: „Aby Pán Bůh potentátům rozum zachovati ráčil.“ Když se dnes, pár týdnů před volbami do poslanecké sněmovny, podíváme na českou politickou scénu, zdá se, že jsme na tuto modlitbu zapomněli až příliš snadno.
27.08.2025, Catholic Culture
Někdy jsou naše myšlenky svaté a plodné. Jindy jsou hanebné a ničivé. Svět měníme tehdy, když naše myšlenky nabývají konkrétní podoby – skrze slovo a čin, krok za krokem.
Články e-mailem
Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky
Čtrnáctideník Monitor
Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.