V Libanonu vandalové útočili na betlém

16.12.2024, ACE MENA / CNA / CWR

Dne 23. listopadu někdo ve městě Faraya v okrese Keserwan v Libanonu položil k betlému pušku, což mezi místními obyvateli vyvolalo silné pobouření. Občané města se sešli na náměstí a na protest zvonili kostelními zvony. Napětí se snažily snížit bezpečnostní jednotky. Vandalové pracovali v noci, kdy z betléma odstranili sochu Ježíška a poblíž zanechali ruční střelnou zbraň. Kaserwanský okres je známý jako výspa libanonských maronitských katolíků. Nacházejí se zde význačné památky, jako například katedrála Panny Marie Libanonské v Harrise a maronitský patriarchát ve Bkerke.


Mnozí tento čin vnímají jako pokus způsobit během adventu rozruch v zemi, která v současné době hostí řadu uprchlíků z oblastí zmítaných válkou. Další podle ACI MENA, arabského zpravodajského partnera CNA, čekají na výsledky vyšetřování.

Výzva farního kněze
Celý incident nehledě na jeho motivy vyvolal všeobecný hněv. Farní kněz P. Charbel Salameh se na náměstí připojil k obyvatelům. Odsoudil vandalismus a zároveň místní občany uklidňoval.

V krátkém videu řekl: „Zůstaneme bdělí a budeme naši vesnici chránit. Nepřestáváme zachovávat jednotu, protože nás Pán spojuje. Možná je to pro nás všechny příležitost scházet se tady před betlémem a modlit se za ty, kdo se snaží zasévat svár.“

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Pokračoval: „Nedělejme ukvapené závěry. Kéž Bůh odpustí těm, kdo se nás snaží destabilizovat. Jsme tady, abychom zůstali – toto je naše země, naše oblast. Jako děti Církve se modlíme, aby ten, kdo tento čin spáchal, pochopil, že naše posvátná místa nelze jen tak znesvěcovat.“

„To, co se stalo, vyžaduje velkou uvědomělost, protože impulzivní jednání nám za takovýchto okolností může ublížit. Modlíme se, aby Pán Ježíš v těchto těžkých časech přinesl naší zemi i lidem do srdce a mysli pokoj,“ řekl.

Salameh po incidentu dočasně nahradil chybějící sochu Ježíška jinou, z kostela sv. Šarbela. Na místo dorazily bezpečnostní jednotky, oblast uzavřely a zahájily vyšetřování s cílem analyzovat okolnosti a identifikovat pachatele.

Prohlášení obecního úřadu
Okolnosti incidentu objasnil ve svém prohlášení obecní úřad Faraye: „V sobotu v šest hodin večer si na náměstí jeden občan fotografoval před betlémem svá vnoučata. Děti tam nečekaně našly na zemi ruční střelnou zbraň. Muž informoval majitele nedalekých obchodů. Na náměstí dorazil městský strážník, prohledal místo a kontaktoval bezpečnostní jednotky, které se ihned dostavily.“

Prohlášení pokračovalo: „Během pátrání byla socha Ježíška nalezena mimo betlém, mezi nedalekými stromy. Zbraň bezpečnostní jednotky zabavily a zahájily vyšetřování, při kterém došly k závěru, že v době, kdy se tam děti fotily, socha v jeslích nebyla. To dokazuje, že k incidentu došlo dřív, než tam s dědečkem přišly. Fotografie dotyčných dětí tyto domněnky potvrzují.“

„Vzhledem k těmto událostem obecní úřad Faraye místní občany a všechny obyvatele vyzývá, aby zůstali spojeni v bratrství a lásce, jak tomu dosud vždy bylo. Faraya je již dlouho symbolem soužití a příkladem podpory pokoje, bezpečí a pohostinnosti,“ zněla závěrečná slova prohlášení.

Útoky v minulosti
Loni o Vánocích došlo v Libanonu, zejména v severní oblasti Tripolisu, kde žije aktivní křesťanská menšina, k řadě útoků, počínaje politím stromu benzinem v kostele sv. Jiří v Mině a hozením Molotovova koktejlu na jiný strom na náměstí kostela sv. Jiří v Zaheriyah.

Tyto bezprecedentní činy v tomto kulturně a nábožensky různorodém městě se tehdy setkaly s všeobecným odsouzením ze strany politických, náboženských a společenských představitelů nejrůznější příslušnosti.


Další články



Na pohodu

25.08.2025, RC Monitor 15/2025

Mám kolegyni. Je mladá, hezká, erudovaná a k pacientům je vlídná. Pracuje s nasazením, tak se stává, že občas přijde domů značně unavená. Její manžel, který nepůsobí ve zdravotnictví, jí doporučuje, ať si práci zařídí jinak – aby byla na pohodu.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 5. část

08.09.2025, RC Monitor 16/2025

Realistická filosofie ukazuje, jak se v objektivně dané realitě jedno uskutečňuje v mnohém a mnohé se na různých úrovních sjednocuje. V sub–humánní sféře se jedná o prostou danost, jež nachází svůj výraz ve specifické, generické a analogické podobnosti mezi skutečnostmi světa. Specifikum člověka spočívá mimo jiné v tom, že si tyto souvislosti uvědomuje, že je poznává. Poznání je činností, jíž poznávající subjekt komunikuje s poznaným předmětem.

Srdce našeho Pána Ježíše Krista

27.06.2025, RC Monitor 12/2025

Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.

Proč muži loví

16.06.2025, The Catholic Gentleman

Svěží vzduch podzimního rána mi plní plíce a dodává mi energii, když vycházím z příjemného pohodlí teplé postele ven do tmy. Čelovka osvětluje mlžný oblak, který se vytváří při každém mém výdechu. Studená fronta na konci listopadu a jemný svit ubývajícího měsíce naznačují to, co každý lovec cítí v kostech: v lese vrcholí říje.

Zapomenutá menšina ve Svaté zemi

06.10.2025, Les Femmes – The Truth

Většina debat o Blízkém východě se týká konfliktu mezi Židy a muslimy. Další skupina však zůstává téměř neviditelná. Zatímco o Hamásu a Izraeli, judaismu a islámu se píšou stohy textu, o zapomenutém lidu, který rychle mizí ze země, v níž se narodil Kristus – tedy o křesťanech – se mluví jen velmi málo.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 3. část

01.09.2025, RC Monitor 14/2025

Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.