16.12.2024, ACE MENA / CNA / CWR
Výzva farního kněze
Celý incident nehledě na jeho motivy vyvolal všeobecný hněv. Farní kněz P. Charbel Salameh se na náměstí připojil k obyvatelům. Odsoudil vandalismus a zároveň místní občany uklidňoval.
V krátkém videu řekl: „Zůstaneme bdělí a budeme naši vesnici chránit. Nepřestáváme zachovávat jednotu, protože nás Pán spojuje. Možná je to pro nás všechny příležitost scházet se tady před betlémem a modlit se za ty, kdo se snaží zasévat svár.“
Pokračoval: „Nedělejme ukvapené závěry. Kéž Bůh odpustí těm, kdo se nás snaží destabilizovat. Jsme tady, abychom zůstali – toto je naše země, naše oblast. Jako děti Církve se modlíme, aby ten, kdo tento čin spáchal, pochopil, že naše posvátná místa nelze jen tak znesvěcovat.“
„To, co se stalo, vyžaduje velkou uvědomělost, protože impulzivní jednání nám za takovýchto okolností může ublížit. Modlíme se, aby Pán Ježíš v těchto těžkých časech přinesl naší zemi i lidem do srdce a mysli pokoj,“ řekl.
Salameh po incidentu dočasně nahradil chybějící sochu Ježíška jinou, z kostela sv. Šarbela. Na místo dorazily bezpečnostní jednotky, oblast uzavřely a zahájily vyšetřování s cílem analyzovat okolnosti a identifikovat pachatele.
Prohlášení obecního úřadu
Okolnosti incidentu objasnil ve svém prohlášení obecní úřad Faraye: „V sobotu v šest hodin večer si na náměstí jeden občan fotografoval před betlémem svá vnoučata. Děti tam nečekaně našly na zemi ruční střelnou zbraň. Muž informoval majitele nedalekých obchodů. Na náměstí dorazil městský strážník, prohledal místo a kontaktoval bezpečnostní jednotky, které se ihned dostavily.“
Prohlášení pokračovalo: „Během pátrání byla socha Ježíška nalezena mimo betlém, mezi nedalekými stromy. Zbraň bezpečnostní jednotky zabavily a zahájily vyšetřování, při kterém došly k závěru, že v době, kdy se tam děti fotily, socha v jeslích nebyla. To dokazuje, že k incidentu došlo dřív, než tam s dědečkem přišly. Fotografie dotyčných dětí tyto domněnky potvrzují.“
„Vzhledem k těmto událostem obecní úřad Faraye místní občany a všechny obyvatele vyzývá, aby zůstali spojeni v bratrství a lásce, jak tomu dosud vždy bylo. Faraya je již dlouho symbolem soužití a příkladem podpory pokoje, bezpečí a pohostinnosti,“ zněla závěrečná slova prohlášení.
Útoky v minulosti
Loni o Vánocích došlo v Libanonu, zejména v severní oblasti Tripolisu, kde žije aktivní křesťanská menšina, k řadě útoků, počínaje politím stromu benzinem v kostele sv. Jiří v Mině a hozením Molotovova koktejlu na jiný strom na náměstí kostela sv. Jiří v Zaheriyah.
Tyto bezprecedentní činy v tomto kulturně a nábožensky různorodém městě se tehdy setkaly s všeobecným odsouzením ze strany politických, náboženských a společenských představitelů nejrůznější příslušnosti.
16.01.2025, RC Monitor 24/2024
Slovo církev (ecclesia) znamená společenství, soudržnost, setkávání se. V běžném životě to chápeme tak, že jednou v týdnu, v neděli, zajdeme na mši svatou do kostela. A tam – podle farnosti – s ostatními lidmi, které buď známe, nebo neznáme, strávíme tu zhruba hodinku mše svaté. V některých farnostech jdou dál – pořádají po mši svaté třeba společnou snídani, po vzoru prvních křesťanů při agapé, nebo farní kafe.
21.10.2024, RC Monitor 19/2024
Pro náš osobní život je nepochybně rozhodující znalost Božího slova. Jsme Ježíšovými následovníky a jen těžko bychom se obešli bez pokynů a rad Mistra, za kterým jdeme. V Bibli, ve starozákonní knize Jozue, se zmiňuje skutečnost, mající hlubokou vnitřní souvislost s novozákonní nesmírně cennou duchovní hodnotou. Jedná se o starozákonní archu a novozákonní svatostánek. Archa provázela izraelský lid, zvláště v časech putování, doslova na každém kroku. Stateční mužové Izraele ji nesli uprostřed lidu. Je to náznak budoucí, mnohem vznešenější archy, totiž eucharistického svatostánku, v němž pro nás, novozákonní Boží lid, je Kristus přítomen v každém kostele. Chrámový prostor je proto posvátný, protože je tam, řečeno nikoliv přehnaně, kus otevřeného nebe.
02.09.2024, RC Monitor 16/2024
Ježíš Kristus jako dobrý Pastýř pracuje s dalšími zvěstovateli radostné zprávy, tedy s apoštoly. V evangeliu i jinde v Písmu je docela často použito obrazu dobrého pastýře. Jistý vliv na to asi má kulturní kontext. Asi se mnozí z nás kdysi ve školních škamnách v hodinách (zvláště řecké) literatury učili cosi o bukolické poezii. Tedy o textech, které idealizují život pastýřů v přírodě uprostřed zvířat a o pastýřském každodenním živobytí. Také v Novém zákoně, ale i v pozdějších vyobrazeních Krista (které můžeme spatřit v prvních kostelech), se tento příměr používá. My běžní lidé máme být ovcemi, které jsou chápany jako spíše hloupá a stádní zvířata.
06.02.2025, National Catholic Register
Tento středověký gotický klenot – který byl až do svého uzavření nejnavštěvovanějším místem Francie se zhruba 13 miliony návštěvníky ročně, tedy mnohem více, než kolik jich přijde na Eiffelovu věž – je nerozlučně spjata s velkolepými dějinami Francie a s duší jejího lidu.
23.01.2025, RC Monitor 1/2025
Dr. Andreas Laun, emeritní pomocný biskup salcburské arcidiecéze, zemřel 31. prosince 2024 ve věku 82 let. Jeho život se vyznačoval neúnavnou oddaností církvi a živému svědectví žité katolické víry i věrnému naplňování biskupského povolání.
29.11.2024, The Dispatch
Učení katolické církve vychází z touhy zachovat hodnotu lidského života. Máloco vyvolává tolik emocí jako plození potomstva. Potřeba mít dítě není jen osobní touha, ale často základní instinkt – touha vidět, jak něco z nás zůstává na planetě a nese naše dílo i náš odkaz dlouho poté, co zemřeme.