Polsko: pokus prosadit zákaz zpovědí dětí do 18 let

13.01.2025, RC, Misyjne.pl, pillarcatholic.com

Katolický arcibiskup Stanisław Gądecki z Poznaně kritizuje petici předloženou dolní komoře polského parlamentu požadující zákaz zpovědi pro děti mladší 18 let. Arcibiskup Gądecki popsal petici předloženou parlamentu jako „obnovu toho, čemu jsme čelili během stalinismu“.


Sejmu byla v prosinci 2024 předložena petice polského paradivadelního umělce Rafała Betlejewského, která požaduje uzákonění zákazu zpovídání osob mladších 18 let. Autor je známý a vytrvalý kritik církve. Svou petici zveřejnil na aktivistickém webu avaaz.org, kde má nyní více než 12 000 podpisů. Podle jejího autora je „zpověď zážitkem ponížení a strachu, traumatizující, nepříjemnou událostí, kterou děti nechtěly a před kterou se nemohly bránit“. Dále uvádí, že svátost smíření je „relikvii středověku, v níž panovaly feudální společenské vztahy“.

Zavedení zákazu zpovídání dětí je naprostý nesmysl,“ uvedl pro agenturu PAP poznaňský arcibiskup a metropolita Stanisław Gądecki. Podle hierarchy svátosti formují člověka „vrstvu po vrstvě“ a děti potřebují formaci v pravdě v každé fázi vývoje. Arcibiskup Adrian Galbas, nový varšavský arcibiskup, petici také kritizoval a označil ji za „absurdní a bizarní“.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Podle arcibiskupa Gądeckého „je dokonce těžké pochopit, že v křesťanské kultuře, kde zpověď existuje už téměř 2000 let, najednou někdo přijde a požaduje zákaz zpovědi pro děti,“ řekl Gądecki polské tiskové agentuře PAP.

Gądecki uvedl, že petice připomíná postoj polských komunistických úřadů ke katolické církvi. „Tehdy se také říkalo, že děti by neměly být křtěny nebo chodit do kostela, dokud jim nebude 18 let. Teprve potom mohou – samozřejmě ty, které vydrží antiklerikální nátlak – přijít a vyzpovídat se. To jsou staré komunistické tahy, podepřené pochybnou psychologií,“ zhodnotil v rozhovoru pro PAP. Arcibiskup Gądecki upozornil, že autor petice nebere v úvahu, že děti potřebují formaci v pravdě v každé fázi vývoje.

Polská organizace Ordo Iuris v souvislosti s požadavky petice upozorňuje, že podle vzdělávacího programu Anatolije Lunačarského – blízkého spolupracovníka Lenina a Stalina, komunistického teoretika kultury a vzdělanosti a v letech 1917–1929 pověřence školství v bolševické vládě Ruska „[...] všechna náboženství jsou jed, zvláště křesťanství, protože [...] učí lásce k bližnímu a milosrdenství a obojí odporuje našim zásadám. […] Pryč s láskou k bližnímu, potřebujeme nenávist, musíme umět nenávidět. Jen za tuto cenu dobydeme svět. […] Postarali jsme se o krále této země, postaráme se o krále nebe.“ Tendence regulovat sféru víry prostřednictvím zákonných zákazů na zákonné úrovni je snahou o totalitarismus. Kontrola náboženské sféry a svědomí občana státem je charakteristická pro totalitní systémy.

„Umožnit dětem chodit ke zpovědi je důležité, protože dítě by mělo být formováno ne od 18 let, ale od narození. Všechny svátosti formují člověka pomalu, vrstvu po vrstvě, rok po roku. Nemůžete dítěti říci: začneš se učit, až ti bude 18 let,“ – zdůraznil poznaňský metropolita.

V současné době čelí církev v Polsku významnému tlaku, který je do značné míry cítit právě v oblastech rodiny, výchovy dětí a také katolického vzdělávání. Například se také značně bojuje o tzv. omezené vyučování náboženství ve školách.


Další články



Srdce našeho Pána Ježíše Krista

27.06.2025, RC Monitor 12/2025

Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.

Královský rod a kněžské poslání

13.11.2025, RC Monitor 21/2025

„Lidi sou různý a různý koníčky maj...“ Tato slova písně z alba Pražského výběru z roku 1988 mi vytanula na mysli, když jsem zaregistroval novou zábavu začínající na západ od našich hranic. Po hobby horsingu, kdy člověk osedlá tyčku s koňskou hlavou a hopsá přes překážky, tu máme tzv. vyšší level, a tím je hobby dogging. Je to vpravdě zábava méně fyzicky náročná – nikdo vás nenutí hopsat a podávat sportovní výkony. Stačí, když si pořídíte vodítko a obojek a budete venčit vzduch a po návratu domů stačí, když pověsíte vodítko na věšák a ani z něj netřeba odpoutávat psa. No, neberte to.

Víra zkoušená ohněm: pohled na biblický základ očistce

07.11.2025, National Catholic Register

Argumenty pro očistec jsou biblické a analogické, zakotvené v Božím plánu očistnou láskou očistit duše pro nebe. Katolíci a protestanti se shodují na tom, že každý, kdo je spasen, je zachráněn Boží milostí skrze pouhou víru, jako výsledek toho, že se za nás náš Pán Ježíš obětoval na kříži a vykoupil nás svou smrtí, že vyvolení, kteří jdou do nebe, jsou k tomu předurčeni Bohem, a (kromě kalvinistů) také na tom, že na přijetí této milosti spolupracujeme svou svobodnou vůlí.

Katolická víra v srdci muslimského Maroka

08.10.2025, National Catholic Register

„Můj Otče, odevzdávám se ti... Jsem připraven na všechno, všechno přijímám.“ V marockém Rabatu jsem klečel při adoraci, obklopen 800 univerzitními studenty z desítek afrických národů, a zpíval Modlitbu odevzdání, kterou před 130 lety napsal nedávno kanonizovaný svatý Charles de Foucauld.

Spoluzakladatel Wikipedie: Ze skeptického filozofa křesťanem

17.10.2025, Aleteia

Larry Sanger, jeden ze spoluzakladatelů Wikipedie, se narodil do křesťanské rodiny, ale během dospívání víru ztratil. Znovu ji našel takto… Cesty lidí k víře bývají značně odlišné. Někdo ji má hladkou a bez větších otřesů, jiní to mají složitější. Do té druhé skupiny patří i obrácení Larryho Sangera, který to podrobně popsal na svém blogu.

Nechat se spoutat a pozřít Láskou

02.10.2025, RC Monitor 18/2025

Vidíme-li prostřený stůl a na něm pestrý výběr všeho možného, je těžké zabránit tomu, aby se nám sbíhaly sliny. Pana Pavlova nelze obejít, jsou to reflexy. Ale dříve než usedneme k bohaté tabuli, bychom si měli položit otázku, kdo nám onu hostinu přichystal a zve-li nás ke stolu za účelem našeho nasycení, nebo abychom se my sami ocitli též na jídelním lístku.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.