Polsko: pokus prosadit zákaz zpovědí dětí do 18 let

13.01.2025, RC, Misyjne.pl, pillarcatholic.com

Katolický arcibiskup Stanisław Gądecki z Poznaně kritizuje petici předloženou dolní komoře polského parlamentu požadující zákaz zpovědi pro děti mladší 18 let. Arcibiskup Gądecki popsal petici předloženou parlamentu jako „obnovu toho, čemu jsme čelili během stalinismu“.


Sejmu byla v prosinci 2024 předložena petice polského paradivadelního umělce Rafała Betlejewského, která požaduje uzákonění zákazu zpovídání osob mladších 18 let. Autor je známý a vytrvalý kritik církve. Svou petici zveřejnil na aktivistickém webu avaaz.org, kde má nyní více než 12 000 podpisů. Podle jejího autora je „zpověď zážitkem ponížení a strachu, traumatizující, nepříjemnou událostí, kterou děti nechtěly a před kterou se nemohly bránit“. Dále uvádí, že svátost smíření je „relikvii středověku, v níž panovaly feudální společenské vztahy“.

Zavedení zákazu zpovídání dětí je naprostý nesmysl,“ uvedl pro agenturu PAP poznaňský arcibiskup a metropolita Stanisław Gądecki. Podle hierarchy svátosti formují člověka „vrstvu po vrstvě“ a děti potřebují formaci v pravdě v každé fázi vývoje. Arcibiskup Adrian Galbas, nový varšavský arcibiskup, petici také kritizoval a označil ji za „absurdní a bizarní“.

Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.

Podle arcibiskupa Gądeckého „je dokonce těžké pochopit, že v křesťanské kultuře, kde zpověď existuje už téměř 2000 let, najednou někdo přijde a požaduje zákaz zpovědi pro děti,“ řekl Gądecki polské tiskové agentuře PAP.

Gądecki uvedl, že petice připomíná postoj polských komunistických úřadů ke katolické církvi. „Tehdy se také říkalo, že děti by neměly být křtěny nebo chodit do kostela, dokud jim nebude 18 let. Teprve potom mohou – samozřejmě ty, které vydrží antiklerikální nátlak – přijít a vyzpovídat se. To jsou staré komunistické tahy, podepřené pochybnou psychologií,“ zhodnotil v rozhovoru pro PAP. Arcibiskup Gądecki upozornil, že autor petice nebere v úvahu, že děti potřebují formaci v pravdě v každé fázi vývoje.

Polská organizace Ordo Iuris v souvislosti s požadavky petice upozorňuje, že podle vzdělávacího programu Anatolije Lunačarského – blízkého spolupracovníka Lenina a Stalina, komunistického teoretika kultury a vzdělanosti a v letech 1917–1929 pověřence školství v bolševické vládě Ruska „[...] všechna náboženství jsou jed, zvláště křesťanství, protože [...] učí lásce k bližnímu a milosrdenství a obojí odporuje našim zásadám. […] Pryč s láskou k bližnímu, potřebujeme nenávist, musíme umět nenávidět. Jen za tuto cenu dobydeme svět. […] Postarali jsme se o krále této země, postaráme se o krále nebe.“ Tendence regulovat sféru víry prostřednictvím zákonných zákazů na zákonné úrovni je snahou o totalitarismus. Kontrola náboženské sféry a svědomí občana státem je charakteristická pro totalitní systémy.

„Umožnit dětem chodit ke zpovědi je důležité, protože dítě by mělo být formováno ne od 18 let, ale od narození. Všechny svátosti formují člověka pomalu, vrstvu po vrstvě, rok po roku. Nemůžete dítěti říci: začneš se učit, až ti bude 18 let,“ – zdůraznil poznaňský metropolita.

V současné době čelí církev v Polsku významnému tlaku, který je do značné míry cítit právě v oblastech rodiny, výchovy dětí a také katolického vzdělávání. Například se také značně bojuje o tzv. omezené vyučování náboženství ve školách.


Další články



Papež Lev vydal první papežskou exhortaci Dilexi Te

31.10.2025, The Catholic Herald

Papež Lev XIV. vydal svou první významnou papežskou exhortaci Dilexi Te (Miloval jsem Tě) – pastorační dokument o křesťanské povinnosti milovat a sloužit chudým. Text, podepsaný 4. října na svátek svatého Františka z Assisi a zveřejněný Vatikánem 9. října, představuje pokračování i završení díla, které krátce před svou smrtí zahájil papež František. Ve své předmluvě papež Lev prozrazuje, že jeho předchůdce připravoval tento dokument už v době své smrti na počátku roku.

Papež Lev XIII.: Nerovnost je základním přirozeným zákonem

18.07.2025, Catholic Culture

Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.

Prožijme advent v klidu a ztíšení

08.12.2025, RC Monitor 23/2025

Možná i někteří z vás už zaslechli písničku o svátcích vánočních, která je již více než deset let stará, ale přesto aktuální. Sice zní vtipně, ale je vlastně smutná, neboť líčí svátky tak, jak si je mnozí sami znepříjemňují. Líčí totiž předvánoční shon tolik typický pro mnoho dnešních domácností. Kapr, cukroví, stromek, úklid, i na kostičky lega dojde. Je tedy celkem logické, že konečné hodnocení Vánoc je v této novodobé „vánoční hymně“ silně nelichotivé a zde i nevhodné citovat.

Srdce našeho Pána Ježíše Krista

27.06.2025, RC Monitor 12/2025

Svatý Jan Maria Vianney v jednom ze svých kázání řekl: „Jestliže, drazí bratři, nemilujeme dobrého Boha, jsme velmi nešťastní.“ Možná právě proto žijeme v době, kterou bychom mohli označit jako dobu horečné honby za štěstím. Kdekdo se za ním honí, kdekdo o něj usiluje, kdekdo ho hledá, kdekdo o něm mluví. Ale jsou ti, kteří podlehli této honbě, opravdu šťastní? Spíše to vypadá, jako by se zástupy těch, kteří usilují o štěstí, stále zahušťovaly, místo aby řídly.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 3. část

01.09.2025, RC Monitor 14/2025

Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.

Francouzští biskupové odsuzují schválení zákona o eutanazii a vyzývají k milosrdným alternativám

30.06.2025, Catholic News Agency

Francouzské Národní shromáždění schválilo kontroverzní návrh zákona legalizujícího tzv. „asistenci při umírání“, což katoličtí biskupové označují za vážnou hrozbu pro důstojnost lidského života i pro samotnou soudržnost národa. Upravená verze zákona byla přijata 27. května poměrem 305 hlasů pro a 199 proti. Zatímco ustanovení o paliativní péči získala širokou podporu, článek zavádějící právní nárok na asistovanou sebevraždu a eutanazii vyvolal výraznou kritiku ze strany církevních představitelů, bioetiků i řady organizací občanské společnosti.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.





MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.