31.03.2025, RC Monitor 6/2025
Crystal Gail Fraserová, členka výboru, označila rozhodnutí za „zradu“, přestože se nepodařilo najít žádné důkazy o vraždách. „Ztrácíme ze zřetele naše hodnoty pravdy a usmíření,“ uvedla pro CBC News. Hysterie vypukla v roce 2015, kdy se objevilo tvrzení, že v internátní škole Kamloops byly pomocí georadaru objeveny hroby 215 dětí. Přestože následné průzkumy žádná těla neodhalily, kanadský premiér Justin Trudeau ještě loni veřejně tvrdil, že k vraždám skutečně docházelo. Školy, které byly většinou provozovány katolickou a anglikánskou církví a financovány vládou, měly za úkol vzdělávat domorodé děti od konce 19. století až do 90. let 20. století. Z archivních záznamů vyplývá, že některé děti v těchto školách zemřely, většinou však na nemoci jako tuberkulóza.
Přesto mnozí Kanaďané stále neradi přiznávají, že obvinění nebyla potvrzena. Například Regent College, evangelikální vysoká škola na kampusu Univerzity Britské Kolumbie, zrušila přednášku britského anglikánského duchovního a uznávaného historika Lorda Biggara poté, co ho studenti označili za „obhájce internátních škol“ a „popírače hromadných hrobů“. V reakci na zrušení svého vystoupení lord Biggar obvinil vysokou školu z „podporování agresivně represivní kultury v Kanadě, která je investována do příběhu, jenž nespravedlivě diskredituje práci křesťanských misijních škol a ospravedlňuje vypálení desítek křesťanských kostelů“.
06.02.2025, National Catholic Register
Tento středověký gotický klenot – který byl až do svého uzavření nejnavštěvovanějším místem Francie se zhruba 13 miliony návštěvníky ročně, tedy mnohem více, než kolik jich přijde na Eiffelovu věž – je nerozlučně spjata s velkolepými dějinami Francie a s duší jejího lidu.
02.06.2025, RC Monitor 10/2025
Jsou chvíle, kdy si člověk říká, že nemá to, co by chtěl a po čem touží. A tak stále hledá něco jiného, lepšího. Hodně lidí na světě cítí jakousi neúplnost, ne–celost a podvědomě cítí nenaplnění, i kdyby třeba vyhráli milion ve sportce nebo dostali nejprestižnější světovou cenu. Pořád má takový člověk pocit, že mu něco chybí a není nikdy spokojený.
03.04.2025, RC Monitor 6/2025
Nedávné slavnosti sv. Josefa a Zvěstování Páně, jsou připomínkou nejen významné události pro naši spásu a Pěstouna Páně, ale také nám okrajově připomínají, že jaro, alespoň to astronomické, je tady, a kdo si nenatrhal včas kočičky, bude mít na Květnou neděli v průvodu odkvetlé kocoury. Ale to není to nejdůležitější, kočičky se dají nahradit jakoukoli jinou větví nebo palmovým lupenem zakoupeným v květinářství.
11.02.2025, RC Monitor 2/2025
Notre Dame byla vzkříšena v celé své nádheře a slávě. Díky Bohu, protože původně byly plány zcela jiné. Dobře, nějaké lapsy se najdou – podivně řešený bronzový minimalistický oltář, který neladí s majestátností katedrály, kovová sedadla, křtitelnice, která nevypadá jako křtitelnice, chórová čepička, která jako by byla vypůjčená od klauna, a podivné kalichy – ale celek se vyznačuje velkou krásou. Důstojné byly i liturgické obřady provázející znovuotevření Notre Dame. Díky nim se věřící povznášejí nad všednost až k nadpřirozenu. Právě to druhé je tolik zapotřebí v naší době, v době, kdy všechno musí být srozumitelné. Latina byla nesrozumitelná a nudná. Posvátné ustoupilo mezilidskému.
30.06.2025, Catholic News Agency
Francouzské Národní shromáždění schválilo kontroverzní návrh zákona legalizujícího tzv. „asistenci při umírání“, což katoličtí biskupové označují za vážnou hrozbu pro důstojnost lidského života i pro samotnou soudržnost národa. Upravená verze zákona byla přijata 27. května poměrem 305 hlasů pro a 199 proti. Zatímco ustanovení o paliativní péči získala širokou podporu, článek zavádějící právní nárok na asistovanou sebevraždu a eutanazii vyvolal výraznou kritiku ze strany církevních představitelů, bioetiků i řady organizací občanské společnosti.
17.03.2025, RC Monitor 5/2025
Změna (či úprava, jak chcete) ritu mše svaté vstoupila v účinnost o první neděli adventní 30. listopadu 1969. Někde se na to připravovali s dychtivostí, jinde s nechutí, ne-li docela věcnými výhradami. Já tomu tehdy jako čtrnáctiletý ještě tak moc nerozuměl, ale připadlo mi divné, když se v sobotu 29. listopadu po ranní mši svaté misál odnesl s tím, že už nebude potřeba. Jak to? říkal jsem si už tehdy. Po nějaké době to vyjádřil kardinál Ratzinger mnohem fundovaněji: není přece možné, aby to, co ještě včera bylo tím správným, ba jediným, se nyní považovalo za škodlivé a touha po tom za něco nepatřičného? Leč byli jsme vycepování k poslušnosti, a tak se začalo „po novu“.