28.03.2022, Famille chrétienne
Osud náhradních matek – za své „služby“ dostávají deset až patnáct tisíc eur a firmám, které je zaměstnávají, vynášejí tučné marže – v této krizi by býval prošel bez povšimnutí, nebýt krátkého šotu, který odvysílala BFMTV a který vyvolal velký ohlas. Dvě Francouzky, které přijely na Ukrajinu vyzvednout si svou drahocennou objednávku, jež měla být užuž dodána, se v něm svěřovaly se svými obavami a volaly o pomoc: jak se jim podaří vrátit se s dětmi domů vzhledem ke všem administrativním náležitostem, jimž je v bombardované zemi tak obtížné dostát?
Na sociálních sítích si mnozí uživatelé šokovaně všimli, jak malý zájem reportáž projevila o „náhradní matky“. Jedna z Francouzek se jen zmiňuje o neustálém přecházení jedné z mladých žen těsně před porodem z bytu do krytu a zpět. Poškození obalu by přece mohlo poškodit i zboží.
Podivuhodná výzva k pomoci. Každý student prvního ročníku práv ve Francii se nicméně učí zásadu Nemo auditur propriam turpitudinem allegans, „nikdo nesmí mít prospěch z vlastního protiprávního jednání“ – a náhradní mateřství ve Francii protiprávní je. Alespoň na papíře, protože ve skutečnosti se v myšlení lidí postupně prosazuje. V médiích probíhá regulérní masírování. Dne 29. června 2021, sotva pár hodin po přijetí návrhu „ani bio, ani etického“ zákona, Luc Le Vaillant, novinář listu Libération, netrpělivě požadoval okamžitý nástup náhradního mateřství: „Po umělém oplodnění musí přijít náhradní mateřství. Jen tak lze touhu po dítěti uspokojit opravdu u všech.“
Letos 9. února kanál France 2 odvysílal televizní film s názvem Qu’est-ce qu’elle a ma famille („Co je špatného na mé rodině?“) inspirovaný knihou Marka-Oliviera Fogiela (který sám metodu náhradního mateřství využil) – ředitele BFMTV... O několik dní později jsme mohli Marka-Oliviera Fogiela v rodinném kruhu vidět na stránkách časopisu Paris Match. Politika malých krůčků ve společenských věcech funguje skvěle. Beztrestnost je nyní tak naprostá, že klinika umělého oplodnění Biotexcom se sídlem v Kyjevě i přes válku pokračuje ve své reklamní kampani: na sociálních sítích, jako je Facebook či Instagram, firma oznamuje další setkání ve Francii 12. a 13. března. Aby své klienty uklidnila, pokud jde o bezpečnost jejich objednávky, dokonce si dovoluje špetku situačního humoru: „Make babies, not war,“ dočteme se v jedné publikaci. Je přece třeba „touhu po dítěti uspokojit opravdu u všech,“ jak píše Luc Vaillant.
V roce 2018 vyšla studie doktora psychologie Edgara Cabanase a socioložky Evy Illouzové s názvem Happycratie - comment l’industrie du bonheur a pris le contrôle sur nos vies („Happykracie, aneb Jak průmysl štěstí ovládl náš život“) – ve skutečnosti by se to však mělo nazývat „happykratura“. Autoři v ní kritizují „moc, která vzniká v důsledku přikazování štěstí.“ Cítit se dobře nyní nahrazuje činit dobro. Jestliže mé štěstí znamená neštěstí někoho jiného, je to jeho smůla. Co je nám po mladých matkách, u nichž jsme mateřství schválně rozparcelovali – jedna dítě odnosí, jiná je dárkyní vajíčka –, aby si dítě nakonec nemohly nechat? U některých z nich, jak píše list Parisien, se objeví rakovina, „možná související“ (sic) s opakovanou hormonální stimulací. Nebo, jak vypravuje jeden článek v Sunday Times, jsou dnes na příkaz svých bohatých zákazníků nuceny opouštět vlastní děti, aby odvezly do bezpečí ty, které čekají.
Umožní tato krize na Ukrajině upozornit na jejich vykořisťování?
Gabrielle Cluzelová
Přeložila Lucie Cekotová
18.09.2024, RC Monitor 17/2024
Mezi lidmi se hovoří o jeho svatosti. Poslední den svého pozemského života P. Ladislav strávil v litoměřické vazební věznici, kde se každý pátek věnoval vězňům, v kapse svůj páteční oběd – suchý rohlík. Večer odsloužil mši svatou v kapli na faře, kde kázal o ceně mučednické krve. V noci z 10. na 11. září 2004 byl v místnosti nad touto kaplí ukopán, utlučen pěstmi a monstrancí, proboden nožem, polit hořlavinou a zaživa zapálen. Byl zabit dětmi, které chodily k němu na faru. Neumíral u oltáře, ale nad ním.
02.09.2024, RC Monitor 16/2024
Ježíš Kristus jako dobrý Pastýř pracuje s dalšími zvěstovateli radostné zprávy, tedy s apoštoly. V evangeliu i jinde v Písmu je docela často použito obrazu dobrého pastýře. Jistý vliv na to asi má kulturní kontext. Asi se mnozí z nás kdysi ve školních škamnách v hodinách (zvláště řecké) literatury učili cosi o bukolické poezii. Tedy o textech, které idealizují život pastýřů v přírodě uprostřed zvířat a o pastýřském každodenním živobytí. Také v Novém zákoně, ale i v pozdějších vyobrazeních Krista (které můžeme spatřit v prvních kostelech), se tento příměr používá. My běžní lidé máme být ovcemi, které jsou chápany jako spíše hloupá a stádní zvířata.
02.01.2025, RC Monitor 24/2024
V současné době má mnoho lidí, zvláště mladých, problém s více méně trvalou otráveností. Příčinou toho je, že vše sázejí na štěstí. Štěstí je povětšinou velmi krátkodobý pocit, který je vzápětí vystřídán pocitem zklamání nebo prázdnoty. Tato situace je vyvolána tím, že zmínění lidé usilují o věci materiální a o věci duchovní se starají málo, pokud vůbec. Věci materiální jsou totiž dělitelné. Lze je získat, zcizit, darovat, ztratit atd. Věci duchovní jsou nedělitelné a můžeme je jen sdílet. Není znám případ, že by někdo někoho něco naučil a následně už to sám neuměl, stejně jako když něco hmotného darujeme.
30.12.2024, RC Monitor 24/2024
Jaroslav Maxmilián Kašparů, jako spisovatel známý pod jménem Max Kašparů, je český řeckokatolický kněz, psychiatr, pedagog, premonstrátský terciář, člen Obce spisovatelů a esperantista. Max Kašparů působí v Pelhřimově. V roce 2015 byl v rodné obci Žirovnici vysvěcen na kněze v byzantském ritu. Svěcení přijal z rukou biskupa Apoštolského exarchátu Řeckokatolické církve Ladislava Hučka, jehož se stal členem. Je autorem řady knih s duchovní tematikou a věnuje se přednáškové činnosti. Má dvě dcery.
15.10.2024, církev.cz / RC Monitor 19/2024
Porota Mezinárodní ceny „Vexillum – Giuseppe Sciacca“, jejíž předsedou je kardinál Raymond Leo Burke, udělila 28. září ve Velké aule Papežské univerzity Urbaniana vyznamenání panu kardinálu Dominiku Dukovi, konkrétně „Premio Cultura San José Sanchez Del Rio Martire“ za hluboké svědectví víry, která získává konkrétní obrysy v kultuře, dle učení sv. Jana Pavla II. San José Sanchez, mexický světec, po kterém je cena pojmenována, byl umučen po zajetí během povstání kristerů, 10. 2. 1928, protože odmítl popřít Krista, kterého naopak vyznal.
23.08.2024, RC Monitor 15/2024
Ještě se na závodní dráhu nevydal jediný atlet, a už byla olympijská Paříž svědkem kolosálního přešlapu (velkého jak pověstná Maradonova ruka).