Rozdíl mezi rovností a stejností

20.12.2024, RC Monitor 23/2024

Je jasné, že fyzický svět (ale zřejmě ani duchovní) není dvourozměrný, ale třírozměrný, a takové má být i naše myšlení, resp. chápání celé Boží duchovní skutečnosti, které se zakládá na pozorování světa jako takového, byť ho ve svém „dvourozměrném“ myšlení nedokážeme nikdy plně pochopit a plně vyjádřit. Bůh (Trojice) evidentně není „dvourozměrný“ (Bůh a ďábel, jak si to většinou představujeme), ale trojiční (Otec, Syn a Duch svatý). Ďábel je jen padlý anděl... stvoření, ale často ho svět považuje za rovnocenný protiklad trojičního Boha.


Dvojrozměrnost ani v duchovním životě je neudržitelná a dříve nebo později se rozpadne, a to v důsledku nepřítomnosti odpuštění a smíření, které od nás Stvořitel požaduje. Jako nemůže pevně a stabilně stát stůl jen s dvěma nožičkami, tak nemůže obstát ani duchovní život založený jen na dvou protikladech bez potřebného „třetího“ prvku a jejich smíření. Dříve nebo později zákonitě sklouzne na jednu stranu a stane se nepoužitelný.

Životaschopný plán
Všechno v našem pozemském životě musí mít začátek i konec, tedy podléhat vzniku (zrodu), praktické existenci a fyzickému zániku. Bez toho, že bychom poznali tyto tři složky, a to začátek a věděli, kde se nacházíme, kam směřujeme a jak chceme skončit, nemůžeme dospět k ničemu pevnému, jasnému a stálému, na čem by se dalo dál budovat vztah s trojjediným Bohem. Hmota „sama“, v rozporu s tím, jak nás učí současný materialismus (nejen marxistický, ale i liberální...), není schopna se sama vyvíjet, udělat ve svém vývoji nějaký „krok“ dopředu. Potřebuje mít vypracovaný životaschopný „projekt“, plán, směr, formu... Ten se musel dostat... a kde vznikl?

Pochopení založené na lásce
V praxi dnešní svět převážně uvažuje jen se dvěma rozdělujícími rozměry: oni a my, dobří a zlí, chytří a hloupí, praví a leví... kde jeden „rozměr“ vylučuje (eliminuje) druhý... Vznikají spory na nejnižší úrovni a války na světové úrovni... Třetí prvek (rozměr), který je může rozlišit, ale i spojit, je spravedlivá vzájemná dohoda, kdy každá ze dvou stran se ochotně zúčastní na společném hledání pravdy i za cenu velkých obětí. Tím se vloží do procesu třetí prvek založený na pochopení druhé strany, které je možné jen v lásce. Nezůstane prostor pro kompromisy a může se nenásilně jít proti proudu.

Je zřejmé, že to zpočátku narazí na velký odpor: bude se argumentovat, že je naší povinností prosazovat své myšlenky, o kterých jsme nesprávně přesvědčeni, že jsou naše, ale ve skutečnosti jsou Boží, máme od něj jen poslání, které věrně chceme splnit... Takže jak je to vlastně?

V tomto světle se začne více ozřejmovat situace, ve které se při svém vtělení nacházel náš Pán. Přikázání lásky k Bohu a k bližním se spojuje v jeho přikázání vzájemné lásky. To je Ježíšovo vlastní přikázání: „Milujte se navzájem, jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy.“ (Jn 13,34) To je jeho „třetí“ prvek. „Kde jsou dva nebo tři v mém jménu, tam i já“. Kde je vzájemná láska, tam je i On, jako ten, který spojuje, jako „třetí prvek“.

Věříme ještě Bohu (nejen v jeho existenci!)? Křesťané vyznávající Boha – Trojici by to měli jasně chápat a chovat se jinak, než jak se obyčejně chovají ostatní lidé. Máme se v lásce, dobrovolně, a nejen z povinnosti obětovat pro druhé, jak nám to ukázal Kristus a dává nám k tomu milost a odpuštění.

Rovnostářství směřující ke stejnosti
Hlavní myšlenkou, která se až do dnešní doby nepozorovaně táhne celými dějinami, a dokonce v dnešní době nabývá – zdá se – vrcholu, je myšlenka rovnostářství, která vyúsťuje do stejnosti. Řešit otázky, které trápí lidí tím, že se násilně odstraní jeden aspekt, jedna doplňující strana, v tomto případě jedna ze dvou, odstraní se (zdánlivě) protiklad a zredukuje se (zjednoduší) všechno na jedno... To je vlastně jen nepravá „jednota“, která se velmi brzo rozpadne. Odstranit pravou odlišnost, jinakost, protiklady, které se doplňují a zabezpečují rozvoj, růst a život... nahradit je modifikacemi, neplodnými úpravami odstraňujícími odlišnosti, je jen jiná modifikace mrtvé stejnosti bránící životu, jeho růstu a rozvoji lidstva. Vždyť je známo, že na žádném živém stromu nejsou ani dva listy stejné...

Obsah křesťanství tkví v tajemství Nejsvětější Trojice. Bůh není jen moc, která dala vznik světu a všemu, co se na něm nachází, ale dává mu smysl, dynamiku, vtahuje stvoření, na prvním místě člověka, do svého okruhu lásky.

Stejnost (stále víc považovaná za vůdčí myšlenku současnosti) se dál šíří a nabývá rozmanité podoby. Stačí si vzpomenout na myšlenku rasové stejnosti (kdo tomu neodpovídá, toho nějakým způsobem eliminovat – postihlo to především Židy...) a třídní stejnosti (podle marxismu ostatní třídy – kromě dělnické – buď zničit, nebo ponížit). Nacismus chtěl povýšit jednu rasu nad všechny a ostatní buď zničit (ty takzvané méněcenné), nebo zotročit. Komunismus chtěl to samé, jenže si k tomu vybral tzv. třídy. Jedna třída je vůdčí a ostatní buď zlikvidovat, nebo zotročit. Obě tyto teorie povýšené na státní zákon neuspěly a zanechaly za sebou jen spoušť milionů obětí.

Myšlenka stejnosti však dál pokračuje na své pouti světem. Neomarxisté ji neopustili a považují ji za svůj hlavní trumf a patent, kterým chtějí řešit aktuální problémy lidstva: chudobu, války, hlad, zločinnost, chamtivost, demografickou „zimu“... Je to velmi nebezpečná teorie, která může mít nedozírné následky. Křesťané jsou a budou pronásledováni do konce světa. Nedělejme si iluze. Tato teorie stejnosti (budete jako Bůh, stejní) se táhne – a bude táhnout – celými lidskými dějinami. A my křesťané nikdy nemůžeme přijmout tuto teorii, která když se stane praxí, může velmi nevhodně poznamenat velkou část lidstva a poskytovat důvod k pronásledování nejen křesťanů.

Nová totalita
Víme, že propagátoři mnoha ještě nedávných hrůzostrašných ideologií nejčastěji oslovovali veřejnost a získávali její přízeň příslibem budoucí rovnosti, která se pak postupně a nenápadně proměnila na rovnostářství a pak v současnosti na požadavek stejnosti (každému stejně, nezávisle na jeho individuálních schopnostech, potřebách a výkonech... tedy i bez lásky k bližnímu). Ale to se nikdy nikde dokonale nepodařilo uskutečnit a proměnit v realitu, protože každý reálný život (i v přírodě, nejen ve společnosti) se proti stejnosti bouří a vehementně mu odporuje. Stejnost je nepřirozená, protože brání jakémukoli vývoji. Kdo začal v lidské společnosti zavádět dvourozměrnou ideologii s vyloučením třetího prvku (nadpřirozeného i přirozeného) skončil (rozvody, potraty, antikoncepci, drogy...), kdo nenechal prostor třetí Boží osobě, nikdy nemůže blíž posunout lidstvo na jeho cestě k věčnosti, jen ho od něj odsouvat a oddalovat.

Stejnost je nebezpečná ideologie, která se snaží potlačit přirozené rozdíly mezi lidmi a vnutit jim uniformitu. Ta se projevuje „stejným myšlením“, „stejným pohlavím“, „stejným oblečením“ a dalšími projevy.

Je to nová totalitární ideologie. Zatímco rovnost usiluje o to, aby všichni měli stejný startovní bod, stejnost se snaží o to, aby všichni byli stejní bez ohledu na jejich individuální schopnosti, potřeby a úsilí. Tím se stávají neodlišitelní jedni od druhých, což velmi usnadňuje vládnoucí skupině kádrovou politiku.

Stejnost je v rozporu s Božím stvořením, které je však založeno na odlišitelnosti, rozmanitosti a doplňkovosti.

Mons. doc. RNDr. ThDr. Ladislav Hučko CSc.


Další články



Je čas znovu objevit pravou lásku

23.05.2025, RC Monitor 9/2025

V několika následujících číslech vám přineseme ukázky z knihy pomocného biskupa v nizozemském ’s-Hertogenboschi Roba Mutsaertse Gewoon Over Geloof (Prostě o víře): Mám dojem, že v církevních kruzích mnoho lidí ustrnulo v sedmdesátých letech. Pořád v nich poznávám spoustu tehdejších prvků. To samo o sobě působí tragicky. Snažit se být moderní tím, že zůstanu v sedmdesátých letech? Podivný druh retromodernismu.

Kontroverzní časy

12.05.2025, RC Monitor 7/2025

Vždycky jsem ráda poslouchala názory, které se s mými rozcházely. Zvláště mě zajímala krajní řešení, protože jsem měla za to, že tak dojdu k nějaké objektivní pravdě.

Tančící oblaka prachu. Životní rozhodnutí ve věcech zřejmých až samozřejmých

10.03.2025, RC Monitor 4/2025

Náš život je tak trochu prašný, nemyslíte? Představuji si to takto: pokud moje matka někdy v létě 1968, v době Pelíšků a Vln, snědla třeba mrkev, některé atomy z pole, na kterém ta mrkev vyrostla, se prostřednictvím její dělohy a placenty, popř. později jejím mateřským mlékem, možná dostaly do mého těla. Takže se možná staly součástí mé malé dětské ručičky. Celý život však dýcháme, jíme, pijeme, vydechujeme a vyměšujeme atd., takže když se na svou ruku podívám dnes, tvoří ji jiné atomy, než byly v ručičce mého předškolního věku.

Velikonoční přání

19.04.2025, RC

„Smrt byla odstraněna vzkříšením, neboť jako když slunce zažene tmu, tak Kristus svým vzkříšením zničil smrt.“ - Svatý Atanáš Alexandrijský (†373), O vtělení Slova, 27

Ministryně z Gabonu

04.08.2025, RC Monitor 14/2025

V neděli 22. června 2025 navštívila mši svatou v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého v Praze na Karlově ministryně obrany Gabonské republiky paní Brigitte Onganoa. Ministryně byla v naší republice na služební cestě a výslovně si přála účastnit se v neděli tradiční latinské „tridentské“ mše svaté. Bylo zřejmé, že jde o její osobní preferenci, neboť katolická církev právě v její zemi přitahuje věřící velmi rozšířeným slavením tradičních mší. Ukazuje se totiž, že Afričané nutně nepotřebují k osvědčení své kulturní identity liturgické tance, které jsou jim Evropany takřka vnucovány jako něco údajně autentického, co by nám měli předvádět.

Habemus Papam: Kardinál Prevost se stal novým papežem Lvem XIV.

08.05.2025, Vatican News

Konkláve zvolilo 267. římským biskupem kardinála Roberta Francise Prevosta Tuto zprávu oznámil zástupu shromážděnému na Svatopetrském náměstí kardinál protodiakon Dominique Mamberti. Annuntio vobis gaudium magnum: habemus Papam! „Oznamuji vám velkou radost: máme papeže!“. „Eminentissimum ac Reverendissimum Dominum, Dominum Robertum Franciscum, Sanctæ Romanæ Ecclesiæ Cardinalem Prevost, qui sibi nomen imposuit Leone XIV." „Nejdůstojnější a nejctěnější pán, pan Robert Francis, kardinál Svaté římské církve Prevost, který si dal jméno Lev XIV.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.