02.12.2017, C-fam
„Američtí vyjednavači minulý týden vytrvale blokovali všechny pokusy o dosažení kompromisu,“ uvedl levicový zpravodajský server Buzzfeed, který v neděli odpoledne bil na poplach, poté co jednání končila. Článek citoval anonymní vyjednavače, kteří nazvali americký postoj „extrémním“.
Spojené státy navrhly při jednáních kompromisní přístup a žádaly, aby pojem „sexuální a reprodukční zdraví“ byl kvalifikován s odkazem na dohody OSN, které výslovně popírají, že potrat je mezinárodním právem. Nakonec to byli vyjednavači z Kanady a Evropy, kteří si nepřáli vůbec žádnou zmínku o „sexuálním a reprodukčním zdraví“ a upřednostňovali vymazání tohoto termínu, než aby byl kvalifikován tak, že by vylučoval „právo“ na potrat.
„Sexuální a reprodukční zdraví“ je při mezinárodních jednáních již dlouho kontroverzním výrazem. Tento termín je v dohodách OSN, celosvětové zdravotnické literatuře a vnitrostátních a mezinárodních soudních případech z celého světa definován tak, že zahrnuje interrupci. Více než 60 delegací v OSN, včetně Svatého stolce, proto vyjádřilo výhrady k používání tohoto termínu, když Valné shromáždění OSN v roce 2015 přijímalo Cíle udržitelného rozvoje.
Užívání tohoto výrazu v mezinárodních dohodách od devadesátých let umožnilo organizacím, které provádějí a podporují potraty, získat mezinárodní politickou a finanční podporu společně s organizacemi zabývajícími se zdravím matek, plánováním rodiny a léčbou a prevencí sexuálně přenosných chorob. Jeho šíře se používá k tomu, aby se při tvorbě programů všechny tyto problémy spojily dohromady v integrovaném rámci, který se nebude zdát kontroverzní.
V mezinárodních smlouvách se jeho neprůhlednost používá k zakrytí kontroverzního obsahu, jako je například potrat. To podkopává americké právo a zahraniční politiku tím, že se finanční prostředky amerických daňových poplatníků předávají potratovým organizacím a poskytuje se jim politická podpora prostřednictvím multilaterální pomoci. Tento termín je kontroverzní také kvůli snaze o vytvoření mezinárodního lidského práva na potrat prostřednictvím tradičního mezinárodního práva.
Dohoda G7 o zdravotní péči nabídla podporu iniciativě generálního tajemníka OSN nazvané „Globální strategie pro zdraví žen, dětí a adolescentů“, přestože byrokratický přístup OSN k celosvětovému zdraví je z hlediska pro-life problematický. Poslední zpráva této iniciativy podporuje přístup k potratům a silné antikoncepci pro mladé dívky bez oznámení nebo souhlasu rodičů jako součást „na právech založeného přístupu“ k „sexuálnímu a reprodukčnímu zdraví“.
Dlouholetá obhájkyně potratů a bývalá finská premiérka Tarja Halonenová prohlásila, že došlo k „přímému útoku“ na „uskutečňování lidských práv v souvislosti se sexuálním a reprodukčním zdravím, včetně přístupu k bezpečnému potratu“. Uvedla to, když v sídle OSN v Ženevě předkládala zprávu krátce po zahájení kampaně „Ona rozhoduje“ namířené proti pro-life zahraniční politice prezidenta Trumpa. K vedoucím představitelům této kampaně patří úředníci ze sekretariátu OSN, Světové zdravotnické organizace a UN Women.
22.09.2025, RC Monitor 17/2025
Tato slova jedné nejmenované české „konzervativní“ političky hezky ilustrují roli liberálního intelektuála v moderní době. Být zděšen. Na katolické prostředí by se to dalo aplikovat třeba takto: Jsi proti svěcení žen? Jsem zděšena! Odmítáš sňatky homosexuálů (byť proti jim samotným vůbec nic nemáš)? Jsem zděšena! Máš zásadní námitky proti umělým potratům a eutanazii? Jsem zděšena!
04.06.2025, KSA
Klub sv. Athanasia zve na přednášku JUDr. Jakuba Kříže Ph.D. na téma Smlouva České republiky se Svatým stolcem. Přednáška o tzv. konkordátu se uskuteční v úterý 17. června v Praze.
02.05.2025, syrzdarma.cz
Na území Sýrie došlo krátce po vzniku islámu k první velké bitvě, která znamenala počátek jeho dominance na Blízkém východě. Trvalo 650 let, než západní civilizace ztratila poslední zbytky svého vlivu. A proč je 11. září historické datum? Islám krátce po svém vzniku dosáhl velkých vojenských úspěchů a začal se šířit na všechny světové strany. Při své expanzi se řídil teorií svaté války, která je s menšími obměnami platná dodnes.
18.04.2025, RC, brusselstimes.com
Více než 500 lidí zasedlo v neděli ke společnému charitativnímu iftaru v kostele svatého Jana Křtitele v Molenbeeku. Akce se konala v rámci snahy městské části získat titul Evropského hlavního města kultury pro rok 2030. Iftar je jídlo, kterým muslimové po západu slunce přerušují půst během posvátného měsíce ramadánu. Letos připadl začátek tohoto období na březen, tedy i na dobu křesťanského postu. I právě tato časová souhra byla zřejmě jedním z důvodů, proč se pořadatelé rozhodli umístit tuto slavnost přímo do katolického kostela.
28.07.2025, RC Monitor 14/2025
O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).
23.06.2025, librinostri.catholica.cz
Je tichá noc. Betlém odpočívá, ponořen do sladkého spánku – i Svatá rodina. Náhle však Josef procitá: zjevuje se mu anděl a přikazuje, aby ještě té noci uprchl do Egypta a ochránil život malého Ježíše. Bez přípravy, bez otálení, vydává se Svatá rodina na dalekou cestu do cizí země, obývané pohanským národem. Panna Maria tiše sedí na oslíku, v náručí drží Božské Dítě, po jejím boku kráčí Josef. Klid na jejich tvářích prozrazuje odevzdanost – tuto náhlou zkoušku svěřují nebeskému Otci pro spásu lidí.