02.12.2017, C-fam
„Američtí vyjednavači minulý týden vytrvale blokovali všechny pokusy o dosažení kompromisu,“ uvedl levicový zpravodajský server Buzzfeed, který v neděli odpoledne bil na poplach, poté co jednání končila. Článek citoval anonymní vyjednavače, kteří nazvali americký postoj „extrémním“.
Spojené státy navrhly při jednáních kompromisní přístup a žádaly, aby pojem „sexuální a reprodukční zdraví“ byl kvalifikován s odkazem na dohody OSN, které výslovně popírají, že potrat je mezinárodním právem. Nakonec to byli vyjednavači z Kanady a Evropy, kteří si nepřáli vůbec žádnou zmínku o „sexuálním a reprodukčním zdraví“ a upřednostňovali vymazání tohoto termínu, než aby byl kvalifikován tak, že by vylučoval „právo“ na potrat.
„Sexuální a reprodukční zdraví“ je při mezinárodních jednáních již dlouho kontroverzním výrazem. Tento termín je v dohodách OSN, celosvětové zdravotnické literatuře a vnitrostátních a mezinárodních soudních případech z celého světa definován tak, že zahrnuje interrupci. Více než 60 delegací v OSN, včetně Svatého stolce, proto vyjádřilo výhrady k používání tohoto termínu, když Valné shromáždění OSN v roce 2015 přijímalo Cíle udržitelného rozvoje.
Užívání tohoto výrazu v mezinárodních dohodách od devadesátých let umožnilo organizacím, které provádějí a podporují potraty, získat mezinárodní politickou a finanční podporu společně s organizacemi zabývajícími se zdravím matek, plánováním rodiny a léčbou a prevencí sexuálně přenosných chorob. Jeho šíře se používá k tomu, aby se při tvorbě programů všechny tyto problémy spojily dohromady v integrovaném rámci, který se nebude zdát kontroverzní.
V mezinárodních smlouvách se jeho neprůhlednost používá k zakrytí kontroverzního obsahu, jako je například potrat. To podkopává americké právo a zahraniční politiku tím, že se finanční prostředky amerických daňových poplatníků předávají potratovým organizacím a poskytuje se jim politická podpora prostřednictvím multilaterální pomoci. Tento termín je kontroverzní také kvůli snaze o vytvoření mezinárodního lidského práva na potrat prostřednictvím tradičního mezinárodního práva.
Dohoda G7 o zdravotní péči nabídla podporu iniciativě generálního tajemníka OSN nazvané „Globální strategie pro zdraví žen, dětí a adolescentů“, přestože byrokratický přístup OSN k celosvětovému zdraví je z hlediska pro-life problematický. Poslední zpráva této iniciativy podporuje přístup k potratům a silné antikoncepci pro mladé dívky bez oznámení nebo souhlasu rodičů jako součást „na právech založeného přístupu“ k „sexuálnímu a reprodukčnímu zdraví“.
Dlouholetá obhájkyně potratů a bývalá finská premiérka Tarja Halonenová prohlásila, že došlo k „přímému útoku“ na „uskutečňování lidských práv v souvislosti se sexuálním a reprodukčním zdravím, včetně přístupu k bezpečnému potratu“. Uvedla to, když v sídle OSN v Ženevě předkládala zprávu krátce po zahájení kampaně „Ona rozhoduje“ namířené proti pro-life zahraniční politice prezidenta Trumpa. K vedoucím představitelům této kampaně patří úředníci ze sekretariátu OSN, Světové zdravotnické organizace a UN Women.
04.08.2025, RC Monitor 14/2025
V neděli 22. června 2025 navštívila mši svatou v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého v Praze na Karlově ministryně obrany Gabonské republiky paní Brigitte Onganoa. Ministryně byla v naší republice na služební cestě a výslovně si přála účastnit se v neděli tradiční latinské „tridentské“ mše svaté. Bylo zřejmé, že jde o její osobní preferenci, neboť katolická církev právě v její zemi přitahuje věřící velmi rozšířeným slavením tradičních mší. Ukazuje se totiž, že Afričané nutně nepotřebují k osvědčení své kulturní identity liturgické tance, které jsou jim Evropany takřka vnucovány jako něco údajně autentického, co by nám měli předvádět.
12.07.2025, RC Monitor 13/2025
Na začátku léta asi většina lidí myslí na dovolenou, prázdniny a také na děti. Na ty asi přede vším. Přejeme jim jistě pěkné prázdniny, aby si užily sluníčka, vody, hor, lesů, táborů a všeobecně zábav. A jistě není náhodou, že právě na začátku si připomínáme jednu dívku, která, vlastně ještě ve věku dětském, vydala svědectví takové, že díky němu se jí dostalo cti oltáře. Pravda, u nás je v kalendáři tato světice poněkud paradoxně zastíněna jakýmsi mistrem z Husince, ale to jen proto, že nám stát na jeho počest dává volno. A letos navíc je to také neděle.
27.04.2025, RC Monitor 8/2025
Díky sv. papeži Janu Pavlu II. je druhá neděle velikonoční zasvěcena Božímu milosrdenství. V předvečer této neděle, dne 2. dubna 2005, si náš Pán povolal svého svatého služebníka do Božího království. Současný papež František vyhlásil rok 2015 jako mimořádný rok Božího milosrdenství a nynější rok 2025 je jubilejním rokem spásy, ve kterém je dán též zvláštní zřetel na velikost Božího milosrdenství.
31.03.2025, RC Monitor 6/2025
Kanadská vláda zastavila vyšetřování tvrzení o hromadných pohřebištích dětí v bývalých internátních školách provozovaných církví poté, co nebyl nalezen ani jediný hrob. Obvinění z týrání a vražd stovek domorodých dětí vyvolala v Kanadě vlnu zlosti, která vedla k žhářským útokům, vandalismu a znesvěcení přibližně 120 kostelů.
08.05.2025, Vatican News
Konkláve zvolilo 267. římským biskupem kardinála Roberta Francise Prevosta Tuto zprávu oznámil zástupu shromážděnému na Svatopetrském náměstí kardinál protodiakon Dominique Mamberti. Annuntio vobis gaudium magnum: habemus Papam! „Oznamuji vám velkou radost: máme papeže!“. „Eminentissimum ac Reverendissimum Dominum, Dominum Robertum Franciscum, Sanctæ Romanæ Ecclesiæ Cardinalem Prevost, qui sibi nomen imposuit Leone XIV." „Nejdůstojnější a nejctěnější pán, pan Robert Francis, kardinál Svaté římské církve Prevost, který si dal jméno Lev XIV.
09.07.2025, Crisis Magazine
Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.