10.12.2021, Aleteia / RC Monitor 23/2021
Věděl, že manželství je základem lidské společnosti. Věděl, že každá část občanské společnosti těží ze silných a zdravých manželství. Proto věnoval velkou část svého pontifikátu, písemností a projevů povzbuzování manželských párů k tomu, aby o svá manželství pečovaly.
Jedním z jeho největších přínosů v této oblasti je samozřejmě Teologie těla, o níž bylo tolik napsáno a řečeno. Mnoho z jeho moudrosti je však uloženo v málo známé divadelní hře „Před zlatnickým krámem“, kterou napsal a v níž zdramatizoval základní pravdy, které se naučil o manželství.
Například ve scéně, kdy mladý muž žádá svou lásku o ruku, prosí ji, aby se stala jeho „životní družkou“. Tato prostá věta má v sobě tolik hloubky. Odhaluje jak manželskou věrnost, která trvá až do smrti, tak ducha sounáležitosti, který je pro manželské štěstí tak důležitý.
Ke konci hry přichází obzvlášť dojemná a nezapomenutelná scéna, která v sobě skrývá poučení pro všechny manžele.
Manželé ve hře, Stefan a Anna, vůči sobě po mnoha letech manželství ochladli. Jsou nešťastní a už nechtějí být nadále manželé. Anna vezme svůj snubní prsten do zlatnického krámu, aby ho prodala.
Vyruší ji „náhodný účastník rozmluvy“ Adam, který jí připomene podobenství o deseti pannách, z nichž pět bylo tak pošetilých, že nechaly své lampy vyhasnout. Říká Anně, že ji probudil, aby stejně jako moudré panny mohla předstoupit se svou lampou a setkat se s Ženichem, až přijde. Když však Ženich přijde, není to nikdo jiný než její odcizený manžel Stefan. Ona říká: Když jsem pak běžela, plna skryté naděje, k Ženichovi tak náhle zaslíbenému, spatřila jsem Stefanovu tvář. Musí mít můj ženich tuto tvář? Proč? Proč? Adam to mezitím komentuje: V Ženichově tváři každý z nás nachází podobnost s tvářemi těch, s nimiž nás na této straně života, existence, spoutala láska. Všichni jsou v něm.
Ve hře se Anna a Stefan usmíří a jejich manželství se zlepší. Jejich příběh tak odpovídá údajům, které potvrzují, že většina nešťastných manželství se stane výrazně šťastnějšími, pokud v nich pár vydrží několik let (samozřejmě s výjimkou situací, kdy dochází k týrání):
80 % lidí, kteří v celostátním průzkumu hodnotili své manželství jako „nešťastné“, ho po pěti letech označilo za „šťastnější“. Z párů, které hodnotily své manželství jako „bezútěšné“ (2 %), je o pět let později přibližně 77 % hodnotilo jako „velmi šťastné“.
Hra odhaluje toto krásné tajemství šťastného manželství: V lásce ke Kristu milujeme i svého manželského partnera. Tím, že milujeme svého manželského partnera, sloužíme Kristu a nacházíme nebe na zemi.
Toto je tajemství manželství, které odhaluje svatý Jan Pavel II. Tak, jak se chováme k lidem kolem nás zde na zemi, se chováme i ke Kristu. Pro manželské páry to znamená, že tvář vašeho partnera je pro vás tváří Ženicha–Krista.
1. Zde je několik nápadů, které vám pomohou začít změnu! 2. V době, kdy zrovna nejste spolu, napište a odešlete manželovi či manželce pozorný kompliment. 3. Dejte si polibek trvající šest sekund. 4. Naplánujte si večerní rande a zapište si ho do kalendáře. 5. Zeptejte se na něco, co vašeho partnera zajímá a co vás příliš nezajímá (já se například manžela zeptám na cosi ohledně fotbalu!). 6. Napište mu milostný vzkaz a nechte mu ho pod polštářem. A ještě toho sami vymyslíte určitě mnoho!
Theresa Civantos Barber
Přeložil Pavel Štička
31.03.2025, RC Monitor 6/2025
Kanadská vláda zastavila vyšetřování tvrzení o hromadných pohřebištích dětí v bývalých internátních školách provozovaných církví poté, co nebyl nalezen ani jediný hrob. Obvinění z týrání a vražd stovek domorodých dětí vyvolala v Kanadě vlnu zlosti, která vedla k žhářským útokům, vandalismu a znesvěcení přibližně 120 kostelů.
10.03.2025, RC Monitor 4/2025
Náš život je tak trochu prašný, nemyslíte? Představuji si to takto: pokud moje matka někdy v létě 1968, v době Pelíšků a Vln, snědla třeba mrkev, některé atomy z pole, na kterém ta mrkev vyrostla, se prostřednictvím její dělohy a placenty, popř. později jejím mateřským mlékem, možná dostaly do mého těla. Takže se možná staly součástí mé malé dětské ručičky. Celý život však dýcháme, jíme, pijeme, vydechujeme a vyměšujeme atd., takže když se na svou ruku podívám dnes, tvoří ji jiné atomy, než byly v ručičce mého předškolního věku.
15.04.2025, RC Monitor
Někteří mají ještě v paměti Vánoce a již jsou na dosah dny, kdy bude asi každý z nás co nejintenzivněji rozjímat o utrpení Páně (jak ten čas letí). O jeho prožité bolesti, samotě, nepochopení a lhostejnosti okolí, zradě. Ano, o tom všem je Svatý týden, jehož bolest ovšem přebíjí radost ze Vzkříšení.
19.06.2025, RC Monitor 11/2025
Slavnost Těla a Krve Páně (lat. Corpus Domini) byla ustanovena v roce 1264 papežem Urbanem IV. Její příběh odráží duchovní cestu jedné epochy, jež usilovala o znovuobjevení ústředního postavení Eucharistie v životě církve. Ve 13. století se svaté přijímání stalo natolik vzácným, že čtvrtý lateránský koncil (1215) musel přikázat alespoň jednou za rok účast na této svátosti. Z obavy před znesvěcením a kvůli přílišnému důrazu na bázeň místo na vroucnost víry se zaváděly přísné podmínky, které prakticky znemožňovaly lidem přístup k Eucharistii.
03.04.2025, RC Monitor 6/2025
Nedávné slavnosti sv. Josefa a Zvěstování Páně, jsou připomínkou nejen významné události pro naši spásu a Pěstouna Páně, ale také nám okrajově připomínají, že jaro, alespoň to astronomické, je tady, a kdo si nenatrhal včas kočičky, bude mít na Květnou neděli v průvodu odkvetlé kocoury. Ale to není to nejdůležitější, kočičky se dají nahradit jakoukoli jinou větví nebo palmovým lupenem zakoupeným v květinářství.
06.02.2025, National Catholic Register
Tento středověký gotický klenot – který byl až do svého uzavření nejnavštěvovanějším místem Francie se zhruba 13 miliony návštěvníky ročně, tedy mnohem více, než kolik jich přijde na Eiffelovu věž – je nerozlučně spjata s velkolepými dějinami Francie a s duší jejího lidu.