13.06.2025, RC Monitor 11/2025
Jestliže si však klademe otázku, jak by měl vypadat autenticky lidský poměr k této dimenzi života, bylo by nedostatečné setrvávat na úrovni disciplín, které se nezabývají člověkem jakožto člověkem. Sexualitu nelze z tohoto rámce vyjmout. Analyzovat sexualitu abstraktně a obecně, tj. odděleně od subjektů, jež ji vykonávají, by znamenalo hovořit o něčem, co ve skutečnosti neexistuje. Sexualita je tím, co kvalifikuje zcela konkrétní a vzájemně odlišné subjekty, z nichž některé jsou zvířecí a některé lidské. Kdybychom problém sexuality od těchto subjektů separovali a zkoumali ji jako něco, co mají společného a v čem se shodují se zamlčením v ní přítomné rozdílnosti, nutně by nám uniklo, že u člověka nabývá sexualita zvláštní podoby, s níž se ve světě zvířat nesetkáváme.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Jakmile se začneme zabývat lidským myšlením, vyvstává problém jeho spolehlivosti. Poznáváme realitu objektivně (pravdivě), či nikoliv? Nemáme-li jasno v této věci, visí nad všemi našimi, byť sebeerudovanějšími výklady, temný mrak nepřekonatelné pochybnosti. Možná totiž není naše myšlení (a obecně poznání) spolehlivé, takže jeho aktivací žádných relevantních výsledků nedosáhneme a hrozí nám, že zůstaneme zakleti v jeskyni iluzí. Krátké zamyšlení nad dosahem speciálních věd se snadno dopracujeme k pochopení, že žádná z nich se na spolehlivost (pravdivost, objektivitu) myšlení neptá, poněvadž si ji ani jako problém neklade. Neexistuje žádná speciální (Aristoteles by řekl partikulární) věda, která by výše uvedenou hodnotu (pravdy – objektivity) nepředpokládala. Speciální vědci předpokládají, že oblast jejich výzkumu objektivně existuje a je přístupný racionální analýze. Nemají žádné metodické nástroje, které by téma objektivity myšlení proměnily v předmět jejich výzkumu.
Co to znamená vzhledem k otázce, kterou jsme si položili? Jednoduše to, že nám nemohou sdělit, kdo je člověk jakožto člověk. Člověk je totiž bytost, kterou tento problém hluboce znepokojuje a jeho řešení je součástí odpovědi na dotazování „kým vlastně je“. Neboť odpověď, podle níž nejsme schopni realitu objektivně poznávat zároveň znamená, že nemůžeme ani poznat, v čem spočívá naše identita člověka. Kdo zase tvrdí, že naše poznání je striktně omezeno horizontem smyslovosti, stlačuje člověka na úroveň zvířete, které je sice vyvinutější než zvířata ostatní, ale principiálně je nijak nepřevyšuje a je stejnou součástí hmotné přírody jako ona.
Z toho je patrné, že bez filosofie, k níž otázka objektivity neodmyslitelně patří, nelze dospět k poznání člověka jakožto člověka. Bez ní tedy není ani možné říct, jak bychom naši sexualitu měli skutečně lidsky provozovat.
2. Džungle filosofie a úniková cesta z ní
Po první kapitole se situace sice poněkud vyjasnila, ale z komplikovaného problémového labyrintu jsme se jí nedostali. Kdo se jen trochu pokusil o studium filosofie, záhy zjistil, že stojí před nepřehlednou změtí filosofií a filosofických názorů, takže odkaz, že se má orientovat na filosofii, mu nijak nepomůže. Jinak o sexualitě hovoří filosof materialistický, jinak vyznavač hegelovské dialektiky, jinak skepticky laděný myslitel, jinak postmoderní relativista, jinak platonský, aristotelský nebo tomistický realita. Kdo z nich je na správné cestě a kdo bloudí?
Trvalo by dosti dlouho, než bychom provedli základní kritiku hlavních filosofických pozic, na něž při studiu filosofie narážíme. Zde zaujmeme stanovisko realismu, který nalézá svou oporu v tradicích platonismu, aristotelismu a tomismu. Všechny tyto myšlenkové proudy jsou realistické a mají velmi těsnou spojitost.
3. Nejzazší kontext lidského života
Každý z filosofů, kteří se v těchto tradicích inspirují, by řekl, že skutečnost, která je mnohá, konečná a nahodilá, je zároveň, a právě z tohoto důvodu, nepůvodní, odvozená, derivovaná neboli že závisí na jiném od sebe. Jakkoli se zdá, že tím vybíháme mimo naše téma, musíme postupné získávání filosoficky kvalifikovaného vhledu do problematiky lidské sexuality odstartovat tvrzením, že existuje Absolutno. Absolutno je skutečnost, jež je ab–soluta, tj. vyvázaná a nezávislá na čemkoli jiném od sebe. I kdyby někdo tvrdil, že vše je relativní, že vše je propojeno vzájemnými závislostními vazbami, musel by připustit, že celek všech relativních skutečností už na ničem jiném od sebe nezávisí, a je tedy něčím absolutním. Zastánce relativistické teze by se neměl zdráhat to připustit.
Avšak při úvaze nad touto pozicí se přece jenom vynořuje jistá závažná komplikace. Skutečnost, která by sestávala jen z konečných, proměnných a mnohých entit, by ani ve svém souboru nemohla být Absolutnem. Absolutno nemůže mít žádný počátek, protože co vzniká, je kauzálně závislé na jiném od sebe. Vnitřně proměnné Absolutno by tak muselo existovat stále a díky jeho proměnnosti by existovalo v čase. Tento čas by musel být nutně nekonečný, bez počátku a konce. Naše vlastní současná existence by v tom případě nebyla ničím jiným než jepičím momentem v rámci kolosálního Absolutna (celku reality) a byla by nutně předcházena nekonečným časovým plynutím. Jenže naše současnost ukládá tomuto nekonečnému časovému plynutí limit (konec) a to je rozpor, poněvadž navozuje nemožnou situaci konečného nekonečna. Proto je třeba trvat na tom, že Absolutno, které nepopiratelně existuje, nemůže být totožné s naším, v čase trvajícím Vesmírem ani s žádnou jinou skutečností, která je mnohá a časově určená.
Absolutnu musí náležet existence bezčasová (věčná), neboť jen tak může být opravdu nezávislé, a mít tudíž charakter Absolutna. Filosofové, jenž si tento problém uvědomili, si následně nemohli nepoložit otázku, proč existuje proměnná a mnohá realita (například náš Vesmír), když Absolutno je naprosto soběstačnou realitou! Aby existovalo, nepotřebuje existenci ničeho jiného od sebe. Pokud však něco jiného od Něj existuje, musí to mít nějaký důvod v Něm a rozumem vybavená bytost se nemůže neptat, jaký důvod by to asi mohl být. Teprve po zodpovězení této otázky se nám naše existence, a tím pádem i naše sexualita, objeví v tom správném kontextu. Předběžně se to jeví tak, že odůvodnění struktury našeho lidského bytí leží v povaze Absolutna, díky jehož tvůrčí aktivitě existujeme. I naše sexualita je něčím, co má v Absolutnu svůj základ. Když vynaložíme patřičné myšlenkové úsilí a odhalíme, proč nás tato tajemná Skutečnost sexualitou vybavila, můžeme získat cenný klíč k její interpretaci. Tato složitá intelektuální oklika ve věci sexuality se sice může zdát naprosto zbytečná, ale chceme-li ji chápat opravdu nezkresleně, musíme na ní hledět sub specie aeternitatis, tedy z hlediska jejího věčného pramene. Bez toho nám její pravý účel zůstane skryt.
Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 2. část
Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 3. část
Lidská sexualita a její eschatologické naplnění – 4. část
Mgr. Roman Cardal Ph.D.
05.09.2025, Catholic Answers
Podle mých zkušeností jsou prohlášení církve o jejím poslání většinou spíše zdrojem problémů než přínosem. Co vlastně dělá naše farnost tak výjimečného, co nedělá farnost sousední? Inu, spoustu věcí... a zároveň nic. Možná jsme dobří v tom, jak dokážeme oslovit lidi mimo církev, zatímco v sousední farnosti mají krásnou liturgii – ale my bychom se měli snažit o lepší liturgii a oni by se měli trochu víc snažit pomáhat lidem, kdo v neděli do kostela nechodí. Zároveň má každé společenství nějaký zvláštní charakter – dokonce bychom mohli říct charisma – a stojí za to ho rozpoznat a rozvíjet.
15.09.2025, RC Monitor 17/2025
Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.
19.08.2025, Aleteia
Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.
04.08.2025, RC Monitor 14/2025
V neděli 22. června 2025 navštívila mši svatou v kostele Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého v Praze na Karlově ministryně obrany Gabonské republiky paní Brigitte Onganoa. Ministryně byla v naší republice na služební cestě a výslovně si přála účastnit se v neděli tradiční latinské „tridentské“ mše svaté. Bylo zřejmé, že jde o její osobní preferenci, neboť katolická církev právě v její zemi přitahuje věřící velmi rozšířeným slavením tradičních mší. Ukazuje se totiž, že Afričané nutně nepotřebují k osvědčení své kulturní identity liturgické tance, které jsou jim Evropany takřka vnucovány jako něco údajně autentického, co by nám měli předvádět.
15.07.2025, National Catholic Register
Podle tradice přivezl flanderský hrabě Dětřich Alsaský, který se účastnil křížové výpravy, roku 1150 z Jeruzaléma několik kapek Kristovy krve. Relikvie je od té doby uchovávána v kapli Svaté krve v Bruggách a denně přiláká množství turistů a poutníků z celého světa.
22.08.2025, RC Monitor 15/2025
V době tolika špatných zpráv je příjemné informovat o zprávě dobré a navíc zjevně iniciované a vedené vůlí Boží. Jistě se nestalo jen tak náhodou, že se ke mně na Velký pátek dostal malý letáček s obrázkem, hlavními životními daty, patronací a modlitbou věnovaný životu této naší první světice (byla pro věrnost ke křesťanství brutálně zabita roku 882, tedy 29 let před sv. Ludmilou), který připravili její velcí ctitelé, manželé Michalčákovi. Zjištění, že tato opomíjená Moravanka existuje, byl pro mne nejen velký impuls, ale také nemalý šok, protože jsem se dozvěděl, poprvé!, že vůbec žila, i když jsem autorem hagiografické knihy Čechy a jejich svatí. Upozorňuji, že v této zprávě nebudu mluvit o životě světice, jejíž legendu se chystám napsat k datu přenesení ostatků.