Uzdravit oči srdce

25.03.2022, The Catholic Thing

Na jaře roku 430 začali Vandalové – germánská horda čítající desítky tisíc lidí – obléhat Hippo Regius, bohaté a významné město na severoafrickém pobřeží (dnešní Annaba v Alžírsku). Dnes by se mohlo zdát, že šlo o obskurní epizodu v rámci tažení různých „barbarských“ národů v době upadající Římské říše (která „padla“ o pouhých padesát let později), nebýt toho, že biskupem města byl v té době velký sv. Augustin.


Augustinovi bylo v té době 75 let a po několika měsících zemřel, nepochybně částečně na následky stresu způsobeného obléháním. Vandalové následně město vyplenili, ale Augustinovu katedrálu a knihovnu nechali stát. Přesto zničili téměř vše, co jako biskup pracně více než tři desetiletí budoval.

Jako dlouholetý obyvatel oblasti Washingtonu D.C. často přemýšlím o těchto historických skutečnostech, když vidím různé síly, které obklopují církev a národ. Zatím existuje dostatečný odpor, takže stále máme naději. Někdy však dějiny dávají břitká ponaučení. Což je jen jeden z mnoha důvodů, proč je v naší době stále docela užitečné číst díla svatého Augustina a přemýšlet o jeho životě.

Jeho Vyznání jsou pravděpodobně první autobiografií na latinském Západě. Není to však pouhý výčet životních událostí jednoho člověka. Je to vášnivé vyprávění o emotivním boji s ranými hříchy a omyly, dále o Augustinově brilantním vzestupu díky studiím v Kartágu a Římě a nakonec o jeho vstupu do kruhu kolem velkého milánského arcibiskupa svatého Ambrože, který vedl k Augustinovu obrácení – jádru příběhu – a jeho obrovskému vlivu na církev a celý západní svět.

Problémy dnešní doby často vnímáme jako jedinečné ohrožení našich náboženských a občanských tradic. A v mnoha ohledech jimi také jsou. Ale i Augustin čelil svéhlavým křesťanům a problematické politice.

Ariánští Vandalové (stejně jako mnozí dnešní „křesťané“) věřili, že Ježíš není osobou Nejsvětější Trojice, ale pouze velkým člověkem, který byl v jistém smyslu „zbožštěn“ tím, co vykonal a vytrpěl.

Sám Augustin byl v mládí krátce manichejcem, což byla hereze, která předpokládala, že se odehrává vesmírný boj mezi dobrým a zlým Bohem.

Jako biskup bojoval s donatisty, přísnou sektou, která (celkem pochopitelně) vznikla během sporů ohledně katolíků, kteří odpadli od víry při pronásledování za císaře Diokleciána. Donatisté nevěřili, že by odpadlíkům mohly být odpuštěny hříchy nebo že by mohli být znovu přijati do ovčince.

A pak tu byli pelagiáni. Několik moderních badatelů tvrdí, že je Augustin pochopil špatně, ale v jistých kruzích se mělo za to, že Pelagius, britský mnich, učil, že spásy můžeme dosáhnout čistě vlastními silami, prostým dodržováním mravního zákona. Augustin, veliký doktor milosti (Doctor gratiae), nemohl dopustit, aby takový povrchní optimismus svedl lidi na scestí. Sepsal obrovské množství textů vyvracejících hereze a vysvětlujících pravé náboženství, aby „uzdravil oči srdce“.

Vnitrocírkevní zmatky však tvořily jen polovinu problémů. Pozdní římská antika, která měla řadu podobností s naší nestabilní dobou, zakoušela různé veřejné otřesy. Křesťanství bylo v říši tolerováno od počátku čtvrtého století, kdy vládl císař Konstantin. Za Juliána „Apostaty“ se však v roce 360 vrátilo pronásledování. A když byl Řím v roce 410 vypleněn Vizigóty, někteří stále ještě pohanští Římané se uchýlili ke starým pomluvám a z této katastrofy obvinili křesťanství s jeho pacifismem a odmítáním tradičních římských bohů. Augustin na tuto událost reagoval sepsáním svého rozsáhlého a nesmírně vlivného díla O obci Boží, které dokončil až o šestnáct let později v roce 426. Vyložil v něm pohled na posvátné a světské, který měl nedozírné následky pro celé pozdější dějiny Západu.

Augustin činil rozdíl, který byl ve starověkém světě vzácný; panovníci – včetně římských císařů – byli tehdy obvykle považováni za jakési „božstvo“. Ježíš mluvil o tom, že je třeba odevzdat císaři, co je císařovo, a Bohu, co je Boží. Nebylo to jediné uznání moci vyšší, než byli světští vládcové starověkého světa, ale bylo to jediné, které stanovilo tak jasné rozdíly – a mělo skutečný vliv.

Augustin rozlišoval dvě obce: Obec Boží, zaměřenou na Boží vůli a dobro, které zamýšlela pro svět, a obec lidskou, zaměřené na lidskou vůli, a proto omezenou svým zaměřením na tento svět a sebestředností. Řím nebyl vypleněn proto, tvrdil Augustin, že se pomalu obracel k uctívání pravého Boha. Řím padl částečně proto, že jeho mnohé skutečné ctnosti byly dány do služeb neřesti kolektivního egoismu. A jeho úpadek a zranitelnost byly nevyhnutelným vedlejším produktem tohoto obratu k sobě samému.

Augustin postupně boří polyteistickou víru. Je těžké pochopit, jak se někdo mohl po přečtení prvních deseti knih Obce Boží ještě držet pohanských bohů. Augustinovy mladické vášně byly v této chvíli již nasměrovány na úrodnou půdu. Naprosto virtuosně vyvracel různá pohanská přesvědčení, až nakonec neobstála žádná z nich. Když takto vyčistil půdu, mohl pak začít předkládat pozitivní vizi pravých ctností a občanského chování a skutečného duchovního života na zemi.

A nechává také dostatek prostoru pro tajemné způsoby, jimiž Bůh působí v dějinách, a to i prostřednictvím, lidsky řečeno, nezasloužených katastrof.

Navzdory odlišným jménům a aktérům se zjevně některé věci v naší až příliš lidské církvi a světě nikdy nemění. Nikdy nedojde ke konečnému řešení životních problémů v tomto světě a jsou období, kdy se zdá, že je vše naplněno pochybnostmi. A právě proto se lidé – křesťané i nekřesťané – v průběhu staletí obracejí k Augustinovi pro ponaučení, což dnes opět tak velmi potřebujeme.

Robert Royal
Přeložil Pavel Štička


Další články



Vánoční a novoroční přání

25.12.2024, redakce RC Monitoru

"V temnotě, kterou lidstvo šíří, není nic definitivního; díky Božímu působení se vše může znovu rozzářit." (Br. M.-Samuel, opat z Nového Dvora)

Polsko: pokus prosadit zákaz zpovědí dětí do 18 let

13.01.2025, RC, Misyjne.pl, pillarcatholic.com

Katolický arcibiskup Stanisław Gądecki z Poznaně kritizuje petici předloženou dolní komoře polského parlamentu požadující zákaz zpovědi pro děti mladší 18 let. Arcibiskup Gądecki popsal petici předloženou parlamentu jako „obnovu toho, čemu jsme čelili během stalinismu“.

Dívejme se Pánu do tváře

20.01.2025, RC Monitor 1/2025

Když jsem byl malý kluk, brával mě táta s sebou na dlouhé procházky, někdy ulicemi Prahy, jindy krajinou venku. Někdy jsme spolu sedávali s pruty na břehu Sázavy, řeka šuměla a my mlčeli nebo si tiše povídali, dodnes vím, jak řeka voněla. Letos o Vánocích se mi vybavila jedna tátova raná vzpomínka.

A čemu vlastně věříš?

06.12.2024, RC Monitor 22/2024

Okřídlené úsloví: „To musíte odříkat, i když vás vzbudí o půlnoci,“ jsem poprvé asi slyšel ve škole, když jsme se učili malou násobilku. Za našich školních let se na tom dost bazírovalo, myslím znát věci zpaměti, a naši učitelé nás nikterak nešetřili a bylo jim jedno, zda nám tím způsobí nějakou újmu na psychickém zdraví. A u malé násobilky nezůstalo, nároky se stupňovaly a vědomostí, které jsme ukládali postupně do paměti, bylo stále více.

Notre Dame a budoucnost církve

11.02.2025, RC Monitor 2/2025

Notre Dame byla vzkříšena v celé své nádheře a slávě. Díky Bohu, protože původně byly plány zcela jiné. Dobře, nějaké lapsy se najdou – podivně řešený bronzový minimalistický oltář, který neladí s majestátností katedrály, kovová sedadla, křtitelnice, která nevypadá jako křtitelnice, chórová čepička, která jako by byla vypůjčená od klauna, a podivné kalichy – ale celek se vyznačuje velkou krásou. Důstojné byly i liturgické obřady provázející znovuotevření Notre Dame. Díky nim se věřící povznášejí nad všednost až k nadpřirozenu. Právě to druhé je tolik zapotřebí v naší době, v době, kdy všechno musí být srozumitelné. Latina byla nesrozumitelná a nudná. Posvátné ustoupilo mezilidskému.

K otázce udílení svátosti svěcení ženám

21.03.2025, RC Monitor 5/2025

Trocha teorie na úvod: Svátost svěcení má tři stupně. Každý stupeň svěcení je svátostí. Proto je velmi nepřesné a zavádějící pojmenování svátost kněžství. Jedná se pouze o lidové označení této svátosti, plynoucí z toho, že se nejčastěji uděluje svátost svěcení ve stupni kněžském.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.