30.11.2022, Aleteia
Soud v západokaulungské oblasti Hongkongu usvědčil devadesátiletého kardinála Zena a další členy dozorčí rady nadace 612 Humanitarian Relief Fund z porušení vyhlášky o spolcích, která požaduje, aby se místní organizace do měsíce od svého založení registrovaly nebo zažádaly o výjimku.
Nadace 612 Humanitarian Relief Fund byla založena s cílem pomáhat s hrazením lékařských a právních poplatků lidem, kteří byli před třemi lety zatčeni během protestů. Číslo 612 se vztahuje k 12. červnu 2019, datu mohutného protestu proti Pekingem prosazovanému zákonu o vydávání stíhaných osob do Číny. Od té doby nadace svou činnost zastavila.
Kardinál Zen, emeritní hongkongský biskup a neskrývaný zastánce svobody vyznání a občanských svobod, byl nejprve v květnu na základě Pekingem vnuceného zákona o národní bezpečnosti zatčen pro podezření ze spolčování s cizími mocnostmi.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Podle agentury Catholic News Agency Zenův právník Robert Pang minulý měsíc u soudu prohlásil, že „trestní postihy za nezaregistrování nutně představují omezování svobody sdružování“.
Vrchní soudkyně Ada Yim prohlásila, že nadace nebyla zřízena jen pro dobročinné účely, nýbrž „se jasně dotýkala záležitostí veřejného zájmu a horlivě od veřejnosti vybírala peníze k dosahování svých cílů“.
Rozhodla se však uložit pokutu nižší než 1 200 amerických dolarů, které požaduje zákon.
Podle bývalé prodemokratické zákonodárkyně a spoluobžalované Margaret Ng šlo o první případ, kdy místní obyvatelé museli na základě vyhlášky o spolcích čelit obvinění z toho, že se nezaregistrovali.
„Je velmi důležité, jaký dopad to bude mít na další lidi, na velké množství občanů, kteří se sdružili, aby spolu dělali to či ono, a na jejich další osud,“ sdělila podle agentury Associated Press Ng reportérům po zveřejnění usnesení. „Je to také nesmírně důležité v souvislosti se svobodou sdružování v Hongkongu na základě vyhlášky o spolcích.“
Zen však tvrdí, že by jeho případ neměl být spojován se svobodou vyznání v této bývalé britské kolonii, která od r. 1997 spadá pod pekingskou správu, ale těší se určité míře samostatnosti. „V Hongkongu žádné porušování náboženských svobod nepozoruji,“ uvedl.
List South China Morning Post píše, že členové dozorčí rady nadace 612 by včetně Zena mohli čelit dalším právním problémům, „protože divize národní bezpečnosti hongkongské policie dál prověřuje údajné spolčování této skupiny s cizími mocnostmi“.
11. května tohoto roku vatikánský mluvčí Matteo Bruni novinářům řekl, že „Svatý stolec se znepokojením obdržel zprávu o zatčení kardinála Zena a s mimořádnou pozorností sleduje vývoj situace.“
John Burger
přeložila Alena Švecová
15.09.2025, RC Monitor 17/2025
Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
19.06.2025, RC Monitor 11/2025
Slavnost Těla a Krve Páně (lat. Corpus Domini) byla ustanovena v roce 1264 papežem Urbanem IV. Její příběh odráží duchovní cestu jedné epochy, jež usilovala o znovuobjevení ústředního postavení Eucharistie v životě církve. Ve 13. století se svaté přijímání stalo natolik vzácným, že čtvrtý lateránský koncil (1215) musel přikázat alespoň jednou za rok účast na této svátosti. Z obavy před znesvěcením a kvůli přílišnému důrazu na bázeň místo na vroucnost víry se zaváděly přísné podmínky, které prakticky znemožňovaly lidem přístup k Eucharistii.
04.06.2025, KSA
Klub sv. Athanasia zve na přednášku JUDr. Jakuba Kříže Ph.D. na téma Smlouva České republiky se Svatým stolcem. Přednáška o tzv. konkordátu se uskuteční v úterý 17. června v Praze.
19.08.2025, Aleteia
Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.
02.10.2025, RC Monitor 18/2025
Vidíme-li prostřený stůl a na něm pestrý výběr všeho možného, je těžké zabránit tomu, aby se nám sbíhaly sliny. Pana Pavlova nelze obejít, jsou to reflexy. Ale dříve než usedneme k bohaté tabuli, bychom si měli položit otázku, kdo nám onu hostinu přichystal a zve-li nás ke stolu za účelem našeho nasycení, nebo abychom se my sami ocitli též na jídelním lístku.