30.11.2022, Aleteia
Soud v západokaulungské oblasti Hongkongu usvědčil devadesátiletého kardinála Zena a další členy dozorčí rady nadace 612 Humanitarian Relief Fund z porušení vyhlášky o spolcích, která požaduje, aby se místní organizace do měsíce od svého založení registrovaly nebo zažádaly o výjimku.
Nadace 612 Humanitarian Relief Fund byla založena s cílem pomáhat s hrazením lékařských a právních poplatků lidem, kteří byli před třemi lety zatčeni během protestů. Číslo 612 se vztahuje k 12. červnu 2019, datu mohutného protestu proti Pekingem prosazovanému zákonu o vydávání stíhaných osob do Číny. Od té doby nadace svou činnost zastavila.
Kardinál Zen, emeritní hongkongský biskup a neskrývaný zastánce svobody vyznání a občanských svobod, byl nejprve v květnu na základě Pekingem vnuceného zákona o národní bezpečnosti zatčen pro podezření ze spolčování s cizími mocnostmi.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Podle agentury Catholic News Agency Zenův právník Robert Pang minulý měsíc u soudu prohlásil, že „trestní postihy za nezaregistrování nutně představují omezování svobody sdružování“.
Vrchní soudkyně Ada Yim prohlásila, že nadace nebyla zřízena jen pro dobročinné účely, nýbrž „se jasně dotýkala záležitostí veřejného zájmu a horlivě od veřejnosti vybírala peníze k dosahování svých cílů“.
Rozhodla se však uložit pokutu nižší než 1 200 amerických dolarů, které požaduje zákon.
Podle bývalé prodemokratické zákonodárkyně a spoluobžalované Margaret Ng šlo o první případ, kdy místní obyvatelé museli na základě vyhlášky o spolcích čelit obvinění z toho, že se nezaregistrovali.
„Je velmi důležité, jaký dopad to bude mít na další lidi, na velké množství občanů, kteří se sdružili, aby spolu dělali to či ono, a na jejich další osud,“ sdělila podle agentury Associated Press Ng reportérům po zveřejnění usnesení. „Je to také nesmírně důležité v souvislosti se svobodou sdružování v Hongkongu na základě vyhlášky o spolcích.“
Zen však tvrdí, že by jeho případ neměl být spojován se svobodou vyznání v této bývalé britské kolonii, která od r. 1997 spadá pod pekingskou správu, ale těší se určité míře samostatnosti. „V Hongkongu žádné porušování náboženských svobod nepozoruji,“ uvedl.
List South China Morning Post píše, že členové dozorčí rady nadace 612 by včetně Zena mohli čelit dalším právním problémům, „protože divize národní bezpečnosti hongkongské policie dál prověřuje údajné spolčování této skupiny s cizími mocnostmi“.
11. května tohoto roku vatikánský mluvčí Matteo Bruni novinářům řekl, že „Svatý stolec se znepokojením obdržel zprávu o zatčení kardinála Zena a s mimořádnou pozorností sleduje vývoj situace.“
John Burger
přeložila Alena Švecová
15.09.2025, RC Monitor 17/2025
Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.
02.11.2025, RC Monitor 21/2025
Stojíš před branou hřbitova a na chvíli zaváháš. Nadechneš se chladného podzimního vzduchu a sevřeš kliku. Z korun stromů se spouští sprška barevného listí – tolik krásy, a přitom tolik ticha. Tolik života, a přitom tolik připomínek smrti. Možná právě proto člověk cítí zvláštní směs smutku a klidu. Jako by se nebe na chvíli sklonilo k zemi.
09.07.2025, Crisis Magazine
Bůh viděl, že všechno, co stvořil, je dobré. Jako křesťané se z tohoto dobra radujeme. Těšíme se z krásy Slunce a Měsíce, z vůně rozkvetlého olivovníku, z chuti masa, ptactva a obilí, z nápojů, které povznášejí našeho ducha, z manželského svazku, který plodí nový život. Všeho s mírou, říkáme, střídmost nevyjímaje. A i když se ke střídmosti stavíme poněkud moralisticky, máme pravdu, když říkáme, že Bůh nám dal dobrotu svého stvoření jako cestu milosti, díky níž se my sami stáváme dobrými.
12.07.2025, RC Monitor 13/2025
Na začátku léta asi většina lidí myslí na dovolenou, prázdniny a také na děti. Na ty asi přede vším. Přejeme jim jistě pěkné prázdniny, aby si užily sluníčka, vody, hor, lesů, táborů a všeobecně zábav. A jistě není náhodou, že právě na začátku si připomínáme jednu dívku, která, vlastně ještě ve věku dětském, vydala svědectví takové, že díky němu se jí dostalo cti oltáře. Pravda, u nás je v kalendáři tato světice poněkud paradoxně zastíněna jakýmsi mistrem z Husince, ale to jen proto, že nám stát na jeho počest dává volno. A letos navíc je to také neděle.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
08.10.2025, National Catholic Register
„Můj Otče, odevzdávám se ti... Jsem připraven na všechno, všechno přijímám.“ V marockém Rabatu jsem klečel při adoraci, obklopen 800 univerzitními studenty z desítek afrických národů, a zpíval Modlitbu odevzdání, kterou před 130 lety napsal nedávno kanonizovaný svatý Charles de Foucauld.