04.09.2023, LifeSiteNews
Orbán vystoupil v červenci v rumunském Băile Tușnad na každoroční konferenci Letní univerzity Tusványos. V této oblasti žije vysoké procento etnických Maďarů. Orbán toto setkání navštěvuje nejméně od roku 2014.
Ve svém projevu zaměřeném na budoucnosti se soustředil na domácí i zahraniční záležitosti. Jak již LifeSite informoval, Orbán apeloval na USA, aby ve vznikajícím multipolárním světovém uspořádání vnímaly Čínu jako světovou mocnost a nestupňovaly již existující napětí. „Strany, které stojí proti sobě, by se navzájem měly uznávat jako sobě rovné,“ řekl.
Orbán také poznamenal, že Evropa ztratila křesťanskou víru. Poukázal na to, že „západní hodnoty“ dnes mají kořeny v „migraci, LGBTQ a válce“.
„V jádru konfliktů mezi Evropskou unií a Maďarskem“ je to, že „Evropská unie odmítá [své] křesťanské dědictví.“. EU „vyrovnává svůj počet obyvatel pomocí migrace a vede LGBTQ ofenzívu proti evropským národům, které mají přátelský postoj k rodině“.
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Od svého zvolení roku 2010 změnil Orbán svou historicky katolickou zemi v obranný val proti globalismu a multikulturalismu, čímž vyvolává hněv politických zastánců otevřených hranic. V posledních letech se v Maďarsku usadili mnozí takzvaní národní konzervativci či „postliberálové“, jako například badatel Gladden Pappin.
Orbán poukázal na dichotomii mezi Maďarskem a jeho sekulárními, liberálními sousedy, kdy připomněl, že jeho ústava vychází z jeho křesťanského dědictví, zatímco ústavy ostatních stojí na představě osamoceného jedince.
„Podstatou maďarské ústavy, jeho základním předpokladem, je to, že existuje místo, které je naše, náš domov,“uvedl. „Existuje společenství, které je naše, a tím je náš národ.“
„Naším duchovním východiskem je to, že toho nejdůležitějšího v lidském životě nelze dosáhnout osamoceně,“ pokračoval. „Proto je v jádru naší ústavy slovo ’my‘. Mír, rodinu, přátelství a ducha společenství nelze získat osamoceně.“
Orbán dodal, že maďarská ústava je neoblomně prorodinná.
„Naše ústava... prosazuje místo, kde naše děti budou žít jako ve své vlasti. Potvrzuje naši identitu jako mužů a žen, protože právě to nazýváme rodinou,“ řekl. „Potvrzuje také naše hranice, protože tak můžeme vyjádřit, s kým chceme žít.“
Během svého projevu Orbán také předložil hloubkovou analýzu vnitropolitických bojů v rámci EU. Řekl, že na Maďarsko útočí „federalisté“, kteří pomocí „politické korupce“ financují jeho protivníky, aby odstranili jeho vládu v Maďarsku.
„Federalisté se nás snaží vytlačit; otevřeně říkají, že v Maďarsku chtějí změnit vládu,“ prohlásil. „Využívají všechny prostředky politické korupce k financování maďarské opozice. Totéž dělají v Polsku a pamatujete si, jak se snažili, aby v Itálii nezvítězila pravice Meloniové? Všechny tyto pokusy selhaly.“
Francii, Německo a Českou republiku Orbán charakterizoval jako na straně „federalistů“, zatímco Polsko, Maďarsko a potenciálně také Itálii a Rakousko podle něj stojí na straně suverenity.
Orbán dále varoval, že přílišné „odpojování“ od světové ekonomiky by bylo od Evropské unie pošetilé, zvlášť s ohledem na Rusko, které zajišťuje většinu energetických potřeb kontinentu.
„Nastavit novou rovnováhu se nepodaří přes noc – ani z měsíce na měsíc,“ předpovídal. „Nastolení takové nové rovnováhy potrvá celou generaci. To znamená, že nejen my budeme žít v tomto globálním systému vztahů, v této světové éře a v tomto duchu doby, ale i naše děti... Při tvorbě našich maďarských národních plánů to musíme mít na mysli.
Přeložila Alena Švecová
13.11.2025, RC Monitor 21/2025
„Lidi sou různý a různý koníčky maj...“ Tato slova písně z alba Pražského výběru z roku 1988 mi vytanula na mysli, když jsem zaregistroval novou zábavu začínající na západ od našich hranic. Po hobby horsingu, kdy člověk osedlá tyčku s koňskou hlavou a hopsá přes překážky, tu máme tzv. vyšší level, a tím je hobby dogging. Je to vpravdě zábava méně fyzicky náročná – nikdo vás nenutí hopsat a podávat sportovní výkony. Stačí, když si pořídíte vodítko a obojek a budete venčit vzduch a po návratu domů stačí, když pověsíte vodítko na věšák a ani z něj netřeba odpoutávat psa. No, neberte to.
22.09.2025, RC Monitor 17/2025
Tato slova jedné nejmenované české „konzervativní“ političky hezky ilustrují roli liberálního intelektuála v moderní době. Být zděšen. Na katolické prostředí by se to dalo aplikovat třeba takto: Jsi proti svěcení žen? Jsem zděšena! Odmítáš sňatky homosexuálů (byť proti jim samotným vůbec nic nemáš)? Jsem zděšena! Máš zásadní námitky proti umělým potratům a eutanazii? Jsem zděšena!
04.06.2025, KSA
Klub sv. Athanasia zve na přednášku JUDr. Jakuba Kříže Ph.D. na téma Smlouva České republiky se Svatým stolcem. Přednáška o tzv. konkordátu se uskuteční v úterý 17. června v Praze.
23.05.2025, RC Monitor 9/2025
V několika následujících číslech vám přineseme ukázky z knihy pomocného biskupa v nizozemském ’s-Hertogenboschi Roba Mutsaertse Gewoon Over Geloof (Prostě o víře): Mám dojem, že v církevních kruzích mnoho lidí ustrnulo v sedmdesátých letech. Pořád v nich poznávám spoustu tehdejších prvků. To samo o sobě působí tragicky. Snažit se být moderní tím, že zůstanu v sedmdesátých letech? Podivný druh retromodernismu.
01.09.2025, RC Monitor 14/2025
Podle historických svědectví to byl už Sokrates, který se společně se sofisty jako první systematicky zamýšlel nad povahou lidské společnosti a došel přitom k závěru, že na ní lze uplatnit dva základní pohledy. V prvním přístupu se na ní díváme z čistě utilitaristického hlediska. V tom případě se ukazuje, že lidé se sdružují do společnosti a vzájemně se respektují, protože se vzájemně potřebují. Sokratovi a na něj navazující tradici se však tento přístup jeví jako nedostatečný. Neboť pokud by důvod, proč lidé vytvářejí společnost, a tedy primárně zakládají rodiny, spočíval na utilitaristických základech, znamenalo by to snížení druhého na pouhý prostředek k uspokojování mých potřeb. Člověk by se tím pro druhého člověka proměnil v pouhý prostředek a nástroj sloužící k realizaci jeho „osobních“ cílů.
15.09.2025, RC Monitor 17/2025
Když se člověk na svůj život podívá z celostní perspektivy (filosoficky), nemůže nevidět, že v určitém momentě svoji tělesnost, a tedy i s ní spojené sexuální funkce, ztratí. Uzná-li, že smrtí se jeho život nekončí, vyjevuje se mu jeho tělesnost a sexualita jen jako něco dočasného, jen jako prostředek, díky němuž má dosáhnout svého cíle. Anebo jinak vyjádřeno, tyto skutečnosti je možné chápat jako součást cesty, po které má člověk doputovat ke své životní metě.