18.12.2024, RC Monitor 22/2024
• I přes pokračující integraci aplikací je pro naprostou většinu lidí nutné, aby svou identitu prokazovali na desítky, ba možná stovky stran pomocí unikátních přihlašovacích jmen, hesel a jiných atributů.
• Digitalizace stavebního řízení zabavila úředníkům jejich kompetenci rozhodovat s přihlédnutím ke specifickým okolnostem jednotlivých případů a udělala z nich jen tupou obsluhu chytrého stroje. Občané jsou z toho blahem bez sebe a cihly zatím čekají na paletě, až tento on–line ideál v naší švejkovské zemičce vypotí první stavební povolení.
• Rodiče musí komunikovat s učiteli a vedoucími volnočasových aktivit dětí skrze tucty různých on–line nástrojů (krát počet dětí, hluboce smekám před manželkou!). Pro papírovou žákovskou knížku se chystá vitrína v muzeu...
• Chce-li se kdokoli ve společnosti prosadit a vejít v povědomí, musí tučně platit mocnostem (vyhledávačům a sociálním sítím), které za důmyslného zneužití základní lidské potřeby komunikovat odklonily téměř všechnu pozornost lidí na displeje smartphonů a získaly neprůstřelný oligopol na to, co se lidé dozví a smí dozvědět. Malá odbočka: více ve výstižné knize Cala Newporta Digitální minimalismus.
• Umělá inteligence (AI) má zběsilou konjunkturu a každým dnem je a bude těžší zjistit, co napsal člověk a co umlela AI, zda to, co je na obrazovce, je obraz skutečného člověka, nebo virtuální napodobenina.
• Poslouží-li AI člověku špatných úmyslů, máme tu fake news, pokud to jakžtakž prokouknout jde, resp. deep fake, pokud už nikoli.
• Sednete-li za volant nejnovějších vozidel, ztrácíte dřívější jistotu, zda vy řídíte auto, nebo ono vás. Bezpečnostních pípátek, automatických prvků a jiných serepetiček, které si myslí, že dokáží vědět, co osoba za volantem (už neříkejme řidič...) chce, je už tolik, že to ohrožuje posádku i kolemjdoucí. To vše za on–line dozoru výrobce auta a navigačního systému. Navíc je to celé na baterky.
• A pokud bychom poctivě přečetli svůj spam koš, zhubli bychom o 15 až 30 tun, dostali slevu na kdeco v kumulativní výši asi 6 milionů %, půjčili by nám 25,5 bambilionu dolarů, z nerezových hrnců bychom postavili město o velikosti Kladna a mohli mít penis v celkové délce kolem 3 km.
Dá se tohle vydržet? No, ruku na srdce, nedá, ergo směřujeme do doby post–on–line, kdy:
• Znovuobjevíme krásu osobního setkání, a tím vznešenost a důležitost člověka.
• Pominou naše neurózy, protože naši potřebu být fyzicky s druhými a vnímat bytost bližního budeme naplno uskutečňovat a přestaneme ji nahrazovat bohapustým (a člověkapustým) lajkováním. Pošleme psychology, psychoterapeuty a psychiatry na rekvalifikační kurzy.
• Skrze osobní kontakt se obnoví cesta předávání evangelia, protože zvěst o Bohu je účinná jen bezprostředně a protože i církev se šíří vzkládáním rukou, a ne elektronickým podpisem nebo SMS zprávou.
• Budeme v přítomnosti druhého bezpečni, protože budeme na vlastní oči vidět, že stojí před námi on. (Z AI tím uděláme Absolutního Idiota.)
• Budeme moci prostě důvěřovat a budeme ušetřeni vysilujícího ověřování.
• Šířit se bude jen to, co bude prověřeno přímým svědectvím.
• To, co budeme sdělovat druhým, budeme moci účinně dělat zdarma, resp. s námahou odpovídající poctivému rozhovoru.
• Řekneme a uslyšíme toho méně, ale zato kvalitnějšího, hutnějšího. Balast vezme za své, digitálními emocemi počínaje, protože do očí si toho netroufneme říci tolik...
• O tom, co si mezi sebou řekneme, budeme vědět jenom my a Vševědoucí. Velcí bratři pojdou hlady, pokud se nestanou poštovními doručovateli s taškami papírových dopisů.
• Ucítíme vřelost podané ruky. Budeme se navzájem potřebovat.
• Vyřešíme demografickou krizi, protože vrátíme sexualitu z monitoru do postele. Babičky a dědové se dočkají vnoučat a nebudou umírat v osamělosti.
• Zpomalíme a pocítíme obrovskou úlevu. Nebudeme věřit, že jsme dokázali přežít zběsilý tep, který v nás rozpumpoval internet.
• Porozumíme Hospodinu, že nás stvořil a svého Syna poslal v těle. Protože tělo je neopomenutelnou součástí naší podstaty, kterou nelze přenést do virtuálního světa a která zadržuje naši identitu, aby byla on–line pohlcena zcela a rozložena na nuly a jedničky.
• Zhasnou výjevy na displejích, ustane náš hlad po nich a bude nás sytit Boží zjev (Žl 17,15).
Ing. Vojtěch Macek
27.12.2024, RC Monitor 24/2024
Dovolte, prosím, abych se vám představil. Jmenuji se Petr Piťha a je mi 86 let. Jsem emeritním profesorem dějin a teorie kultury na Karlově Univerzitě a emeritním proboštem Kolegiátní kapituly Všech svatých na Hradě Pražském.
08.10.2024, rkfzruc.cz
Režisér Jiří Strach reagoval na zprávu o dokonané sebevraždě pana Karla Heřmánka stručně: „Mávám ti do nebe, můj milovanej filmovej táto.“ Nejen jako kněz, ale i jako bývalý lékař a člověk, kterému podobným způsobem zemřel jeden z nejbližších lidí, si dovoluji zaprotestovat. Očekával bych totiž od věřícího jiný vzkaz. Budiž Jiřímu Strachovi omluvou, že se dneska často setkáme na parte zemřelých katolíků s texty, které vyjadřují jistotu, že dotyčný je v nebi. Vždyť byl tak hodný... Pokud je ale někdo určitě v nebi, tak se za něho nemusím už modlit. A co když v nebi ještě není? A tolik by naše modlitby potřeboval?
29.10.2024, RC Monitor 20/2024
Opět zvolený (mnohým progrestivistickým aktivistům nepohodlný) senátor Zdeněk Hraba je otcem dvou dětí a žije v Říčanech u Prahy. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2004 pracuje jako advokát. Je také předsedou senátní Komise pro Ústavu a zastupitel města Říčany. V lednu 2024 byl jedním ze senátorů, kteří iniciovali odmítnutí ratifikace tzv. Istanbulské úmluvy a aktivně proti ní vystupoval. Hlásí se k římskokatolické církvi. V době, kdy vzniká náš rozhovoru s panem senátorem, publikuje příspěvek na síti X v tomto znění: „Často progresivisté křičí, že tu konzervativci ‚prosazují středověk‘. Je to naopak. Pro ‚návrat do středověku‘ nejvíc dělají ti, kteří sem do Evropy neustále chtějí pouštět lidi z kultur právě ve středověku uvízlých...“
16.12.2024, ACE MENA / CNA / CWR
Dne 23. listopadu někdo ve městě Faraya v okrese Keserwan v Libanonu položil k betlému pušku, což mezi místními obyvateli vyvolalo silné pobouření. Občané města se sešli na náměstí a na protest zvonili kostelními zvony. Napětí se snažily snížit bezpečnostní jednotky. Vandalové pracovali v noci, kdy z betléma odstranili sochu Ježíška a poblíž zanechali ruční střelnou zbraň. Kaserwanský okres je známý jako výspa libanonských maronitských katolíků. Nacházejí se zde význačné památky, jako například katedrála Panny Marie Libanonské v Harrise a maronitský patriarchát ve Bkerke.
29.11.2024, The Dispatch
Učení katolické církve vychází z touhy zachovat hodnotu lidského života. Máloco vyvolává tolik emocí jako plození potomstva. Potřeba mít dítě není jen osobní touha, ale často základní instinkt – touha vidět, jak něco z nás zůstává na planetě a nese naše dílo i náš odkaz dlouho poté, co zemřeme.
23.08.2024, RC Monitor 15/2024
Ještě se na závodní dráhu nevydal jediný atlet, a už byla olympijská Paříž svědkem kolosálního přešlapu (velkého jak pověstná Maradonova ruka).