Post–on–line vyhlídky

18.12.2024, RC Monitor 22/2024

Čteme-li dnes téměř jakoukoli stať o stavu lidstva, jeho hodnot, myšlení a směřování, sotva se vyhneme narážce, že žijeme v nějaké post–době. My křesťané s jistou dávkou nostalgie žehráme na postkřesťanskou dobu. Jako občané trneme, zda už nenastala doba postdemokratická. Informační zmatek, plynoucí z využití technologií pro šíření nepravd, označujeme jako dobu postfaktickou. Jednu zelenou hlavu jsem slyšel zaníceně hovořit o době postindustriální... A někteří si i dnes dokáží uvědomit, že už nějaký pátek žijeme v době postkomunistické, i když už tento pojem poněkud ztratil glanc.


Takže proč si na této módní vlně nedefinovat svou vlastní post–dobu, že? Ta moje je „doba post–on–line“, a – na rozdíl třeba od doby postdemokratické – se na ni upřímně těším. Považte, že:

• I přes pokračující integraci aplikací je pro naprostou většinu lidí nutné, aby svou identitu prokazovali na desítky, ba možná stovky stran pomocí unikátních přihlašovacích jmen, hesel a jiných atributů.

• Digitalizace stavebního řízení zabavila úředníkům jejich kompetenci rozhodovat s přihlédnutím ke specifickým okolnostem jednotlivých případů a udělala z nich jen tupou obsluhu chytrého stroje. Občané jsou z toho blahem bez sebe a cihly zatím čekají na paletě, až tento on–line ideál v naší švejkovské zemičce vypotí první stavební povolení.

• Rodiče musí komunikovat s učiteli a vedoucími volnočasových aktivit dětí skrze tucty různých on–line nástrojů (krát počet dětí, hluboce smekám před manželkou!). Pro papírovou žákovskou knížku se chystá vitrína v muzeu...

• Chce-li se kdokoli ve společnosti prosadit a vejít v povědomí, musí tučně platit mocnostem (vyhledávačům a sociálním sítím), které za důmyslného zneužití základní lidské potřeby komunikovat odklonily téměř všechnu pozornost lidí na displeje smartphonů a získaly neprůstřelný oligopol na to, co se lidé dozví a smí dozvědět. Malá odbočka: více ve výstižné knize Cala Newporta Digitální minimalismus.

• Umělá inteligence (AI) má zběsilou konjunkturu a každým dnem je a bude těžší zjistit, co napsal člověk a co umlela AI, zda to, co je na obrazovce, je obraz skutečného člověka, nebo virtuální napodobenina.

• Poslouží-li AI člověku špatných úmyslů, máme tu fake news, pokud to jakžtakž prokouknout jde, resp. deep fake, pokud už nikoli.

• Sednete-li za volant nejnovějších vozidel, ztrácíte dřívější jistotu, zda vy řídíte auto, nebo ono vás. Bezpečnostních pípátek, automatických prvků a jiných serepetiček, které si myslí, že dokáží vědět, co osoba za volantem (už neříkejme řidič...) chce, je už tolik, že to ohrožuje posádku i kolemjdoucí. To vše za on–line dozoru výrobce auta a navigačního systému. Navíc je to celé na baterky.

• A pokud bychom poctivě přečetli svůj spam koš, zhubli bychom o 15 až 30 tun, dostali slevu na kdeco v kumulativní výši asi 6 milionů %, půjčili by nám 25,5 bambilionu dolarů, z nerezových hrnců bychom postavili město o velikosti Kladna a mohli mít penis v celkové délce kolem 3 km.

Dá se tohle vydržet? No, ruku na srdce, nedá, ergo směřujeme do doby post–on–line, kdy:

• Znovuobjevíme krásu osobního setkání, a tím vznešenost a důležitost člověka.

• Pominou naše neurózy, protože naši potřebu být fyzicky s druhými a vnímat bytost bližního budeme naplno uskutečňovat a přestaneme ji nahrazovat bohapustým (a člověkapustým) lajkováním. Pošleme psychology, psychoterapeuty a psychiatry na rekvalifikační kurzy.

• Skrze osobní kontakt se obnoví cesta předávání evangelia, protože zvěst o Bohu je účinná jen bezprostředně a protože i církev se šíří vzkládáním rukou, a ne elektronickým podpisem nebo SMS zprávou.

• Budeme v přítomnosti druhého bezpečni, protože budeme na vlastní oči vidět, že stojí před námi on. (Z AI tím uděláme Absolutního Idiota.)

• Budeme moci prostě důvěřovat a budeme ušetřeni vysilujícího ověřování.

• Šířit se bude jen to, co bude prověřeno přímým svědectvím.

• To, co budeme sdělovat druhým, budeme moci účinně dělat zdarma, resp. s námahou odpovídající poctivému rozhovoru.

• Řekneme a uslyšíme toho méně, ale zato kvalitnějšího, hutnějšího. Balast vezme za své, digitálními emocemi počínaje, protože do očí si toho netroufneme říci tolik...

• O tom, co si mezi sebou řekneme, budeme vědět jenom my a Vševědoucí. Velcí bratři pojdou hlady, pokud se nestanou poštovními doručovateli s taškami papírových dopisů.

• Ucítíme vřelost podané ruky. Budeme se navzájem potřebovat.

• Vyřešíme demografickou krizi, protože vrátíme sexualitu z monitoru do postele. Babičky a dědové se dočkají vnoučat a nebudou umírat v osamělosti.

• Zpomalíme a pocítíme obrovskou úlevu. Nebudeme věřit, že jsme dokázali přežít zběsilý tep, který v nás rozpumpoval internet.

• Porozumíme Hospodinu, že nás stvořil a svého Syna poslal v těle. Protože tělo je neopomenutelnou součástí naší podstaty, kterou nelze přenést do virtuálního světa a která zadržuje naši identitu, aby byla on–line pohlcena zcela a rozložena na nuly a jedničky.

• Zhasnou výjevy na displejích, ustane náš hlad po nich a bude nás sytit Boží zjev (Žl 17,15).

Ing. Vojtěch Macek


Další články



U volební urny hledáme zástupce, ne spasitele

30.09.2025, RC Monitor 18/2025

Moravský kněz Jan Topenčík ve svém pořadu Z deníku venkovského faráře kdysi vzpomínal, jak se jako malí kluci za první republiky smáli starobylé střelné modlitbě: „Aby Pán Bůh potentátům rozum zachovati ráčil.“ Když se dnes, pár týdnů před volbami do poslanecké sněmovny, podíváme na českou politickou scénu, zdá se, že jsme na tuto modlitbu zapomněli až příliš snadno.

Z tesařské dílny až na oltář světa

23.06.2025, librinostri.catholica.cz

Je tichá noc. Betlém odpočívá, ponořen do sladkého spánku – i Svatá rodina. Náhle však Josef procitá: zjevuje se mu anděl a přikazuje, aby ještě té noci uprchl do Egypta a ochránil život malého Ježíše. Bez přípravy, bez otálení, vydává se Svatá rodina na dalekou cestu do cizí země, obývané pohanským národem. Panna Maria tiše sedí na oslíku, v náručí drží Božské Dítě, po jejím boku kráčí Josef. Klid na jejich tvářích prozrazuje odevzdanost – tuto náhlou zkoušku svěřují nebeskému Otci pro spásu lidí.

Nepřejít na druhý chodník

21.05.2025, RC Monitor 9/2025

Kázání Mons. Stanislava Přibyla CSsR v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha v sobotu 26. dubna 2025: Milí přátelé, je krásné, že se můžeme sejít na mši svatou v tento den, kdy se koná Pochod pro život. Současně prožíváme velikonoční oktáv, tedy vlastně takové prodloužené intenzivní slavení Velikonoc a ještě je dnes den, kdy se svět loučí s papežem Františkem.

Lidská sexualita a její eschatologické naplnění: Přípravné úvahy

13.06.2025, RC Monitor 11/2025

Sexualita je významnou součástí lidského života. Dotýká se jeho samotných základů, neboť díky ní vznikají noví lidští jedinci. O sexualitě lze pojednávat z různých hledisek, ale ptáme-li se, jakým způsobem by s ní mělo být skutečně lidsky nakládáno, nemůžeme se přitom orientovat podle závěrů speciálních oborů. Ty se totiž na člověka dívají vždy jen ze značně zúžené perspektivy, protože nejsou schopny uvažovat o člověku v jeho celistvosti.

Opravdová láska a víra v rodinách

28.07.2025, RC Monitor 14/2025

O statistice se v jedné televizní pohádce zpívá: „Neklesejme na mysli, ona nám to vyčíslí.“ Mno, jeden by na mysli i klesl, kdyby se zamyslel nad tím, co spočítal Eurostat o dětech v tzv. „samostatných domácnostech“ (= buď jedna osoba žijící samostatně, nebo skupina osob, které nemusí být nutně příbuzné a žijí na stejné adrese se společným vedením domácnosti, tj. sdílejí alespoň jedno jídlo denně nebo obývací pokoj). Už v tom (alespoň já) vidím prapodivnou zvláštnost, že Eurostat necítí potřebu počítat rodiny (ale budiž).

Na východě Demokratické republiky Kongo byly během adorace zabity desítky mladých lidí

19.08.2025, Aleteia

Rozhlasová stanice Okapi, zřízená pod záštitou OSN, uvádí celkem 43 mrtvých. Konžská armáda však do pondělního odpoledne potvrdila pouze 10 obětí. V neděli 27. července večer bylo při eucharistické adoraci během útoku na katolický kostel ve městě Komanda v provincii Ituri Demokratické republiky Kongo zabito nejméně 31 mladých lidí. Ozbrojenou skupinou zodpovědnou za tento útok je podle místních představitelů ADF (Allied Democratic Forces), přidružená organizace Islámského státu, která působí ve střední Africe.


načíst další


Články e-mailem

Nové články přímo
do vaší e-mailové schránky



Čtrnáctideník Monitor

Tištěný publicistický čtrnáctideník Monitor bude ve vaší poštovní schránce každý druhý pátek. Zasílání je bezplatné a je hrazené výhradně z darů čtenářů.







MONITOR - svět katolickýma očima

redakce@rcmonitor.cz

© 2002-2025 Res Claritatis, z.s.