29.12.2015, Asia News
Vzhledem k tomu, že skupina Islámský stát (IS) obsadila Mosul a Ninivskou planinu, statisíce lidí uprchly do iráckého Kurdistánu. Nicméně základní kámen katolické univerzity v Erbílu byl položen na podzim roku 2012 v Ankawě, křesťanském městě severně od Erbílu, na pozemku o třech čtverečních kilometrech poskytnutém chaldejskou církví.
Rozhodnutí postavit univerzitu pramenilo z touhy vytvořit místo pro vědecký výzkum. Univerzita je otevřena každému, kdo chce získat vyšší vzdělání, a tedy i mladým uprchlíkům.
8. prosince, o svátku Neposkvrněného početí, se arcibiskup Warda a Mons. Nunzio Galantino, generální sekretář Italské biskupské konference (CEI), osobně účastnili slavnostního otevření, dále byli mimo jiné přítomni ministr školství iráckého Kurdistánu Goran Yousif a ministr vnitra Karim Sinjri.
Mons. Galantino byl v Erbíilu na třídenní návštěvě. Italští biskupové poskytli na tento projekt 2,3 milionu eur.
Nyní studenti mohli školu navštívit, aby se dozvěděli více o její struktuře a vzdělávacích programech. Prozatím univerzita nabízí studium ekonomiky, počítačové vědy a východních jazyků a literatury. Plánuje se, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude vytvořena fakulta práva a mezinárodních vztahů.
Podle Mons. Galantina škola položí základy „nových dějin a slibné budoucnosti“ místní komunity, která se po násilnostech a utrpení zakoušeném v posledním roce a půl, chystá oslavit své druhé Vánoce mimo domov.
Nové katolické vzdělávací zařízení v Erbílu, nedaleko od uprchlických táborů v Ankawě, „bude otevřeno všem,“ řekl Mons. Warda. „Každý rok přivítá nejméně 250 studentů.“
„Doufám, že všichni studenti – křesťané, muslimové, jezídi – budou schopni vstřebávat katolickou víru a její základní hodnoty,“ řekl arcibiskup agentuře AsiaNews.
Škola bude mít několik fakult: „orientálních studií, informačních technologií, jazyků, pedagogiky a ekonomiky.“ Bude také hostit mladé lidi z Mosulu a Ninivské planiny.
„Katolická univerzita zahájí svou činnost v pátek 11. prosince,“ dodal arcibiskup. „V rámci biblického a teologického studia nabídne zhruba 96 kurzů. Budou otevřeny uprchlíkům ve věku od 18 do 40 let. Očekáváme účast asi 300 lidí.“
21.10.2024, RC Monitor 19/2024
Pro náš osobní život je nepochybně rozhodující znalost Božího slova. Jsme Ježíšovými následovníky a jen těžko bychom se obešli bez pokynů a rad Mistra, za kterým jdeme. V Bibli, ve starozákonní knize Jozue, se zmiňuje skutečnost, mající hlubokou vnitřní souvislost s novozákonní nesmírně cennou duchovní hodnotou. Jedná se o starozákonní archu a novozákonní svatostánek. Archa provázela izraelský lid, zvláště v časech putování, doslova na každém kroku. Stateční mužové Izraele ji nesli uprostřed lidu. Je to náznak budoucí, mnohem vznešenější archy, totiž eucharistického svatostánku, v němž pro nás, novozákonní Boží lid, je Kristus přítomen v každém kostele. Chrámový prostor je proto posvátný, protože je tam, řečeno nikoliv přehnaně, kus otevřeného nebe.
18.11.2024, RC Monitor 21/2024
Vyznání víry uvádí o Kristově církvi, že je jedna, svatá, všeobecná a apoštolská. Co to znamená, že Kristova církev je apoštolská?
23.08.2024, RC Monitor 15/2024
Ještě se na závodní dráhu nevydal jediný atlet, a už byla olympijská Paříž svědkem kolosálního přešlapu (velkého jak pověstná Maradonova ruka).
04.10.2024, RC Monitor 18/2024
Člověk se učí celý život. A pokud uvěří v Boha, zjistí, že je to cesta s dlouhou tratí.
29.10.2024, RC Monitor 20/2024
Opět zvolený (mnohým progrestivistickým aktivistům nepohodlný) senátor Zdeněk Hraba je otcem dvou dětí a žije v Říčanech u Prahy. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2004 pracuje jako advokát. Je také předsedou senátní Komise pro Ústavu a zastupitel města Říčany. V lednu 2024 byl jedním ze senátorů, kteří iniciovali odmítnutí ratifikace tzv. Istanbulské úmluvy a aktivně proti ní vystupoval. Hlásí se k římskokatolické církvi. V době, kdy vzniká náš rozhovoru s panem senátorem, publikuje příspěvek na síti X v tomto znění: „Často progresivisté křičí, že tu konzervativci ‚prosazují středověk‘. Je to naopak. Pro ‚návrat do středověku‘ nejvíc dělají ti, kteří sem do Evropy neustále chtějí pouštět lidi z kultur právě ve středověku uvízlých...“
02.09.2024, RC Monitor 16/2024
Ježíš Kristus jako dobrý Pastýř pracuje s dalšími zvěstovateli radostné zprávy, tedy s apoštoly. V evangeliu i jinde v Písmu je docela často použito obrazu dobrého pastýře. Jistý vliv na to asi má kulturní kontext. Asi se mnozí z nás kdysi ve školních škamnách v hodinách (zvláště řecké) literatury učili cosi o bukolické poezii. Tedy o textech, které idealizují život pastýřů v přírodě uprostřed zvířat a o pastýřském každodenním živobytí. Také v Novém zákoně, ale i v pozdějších vyobrazeních Krista (které můžeme spatřit v prvních kostelech), se tento příměr používá. My běžní lidé máme být ovcemi, které jsou chápany jako spíše hloupá a stádní zvířata.