29.10.2024, RC Monitor 20/2024
Vydávání Monitoru je financováno výhradně z dobrovolných darů Vás, čtenářů. Budeme vděční, pokud se rozhodnete Monitor podpořit darem, abychom mohli v této službě pokračovat.
Proč je tak obrovský tlak, aby byla přijata Istanbulská úmluva? Víme o nějakých negativních zkušenostech ze zahraničí, kde byla úmluva ratifikována, které by naplňovaly tato varování?
Za Istanbulskou úmluvou stojí obrovské peníze. Proto ten obrovský tlak ze strany těch, kteří se snaží tvářit, že bojuji za „dobro“, přitom bojuji maximálně tak za dobro svých vlastních peněženek. Ostatně samotná úmluva je právním základem pro téměř bezmezné a hlavně soudem vymahatelné financování různých účelových organizací. To je jeden argument, proč je nebezpečné ji ratifikovat. Druhým závažným nebezpečím je prolomení azylového práva a zavádění nových azylových důvodů, které jsou téměř nekontrolovatelné. Dalším z mnoha nebezpečí je pak závazek k oblbování dětí ve školách genderovou ideologií. A to fakt nechci. Ani jako rodič, ani jako člověk, co roky seděl ve školské radě, ani jako politik. A zkušenosti ze zahraničí? Stačí se podívat na to, za co jednotlivé země peskuje nikým nevolený aktivistický orgán GREVIO, který úmluva zřizuje. V Itálii mu vadí, že lidé volí konzervativní strany, v dalších zemích pak to, že stát razí politiku podporující rodiny a podobně...
Proč slovo gender není v rámci Istanbulské úmluvy „maličkost“, jak se snaží oponenti běžně podsunout?
Naše společnost a právní řád jsou postaveny na tom, že existují dvě pohlaví: žena a muž. To je ostatně jediné správné a hlavně jediné pravdivé. A pokud si zaneřádíme právní řád pojmy, jako je nějaký gender (tedy sociální role), nebo umělý konstrukt, kdy se každý může cítit a prohlásit se tím, čím chce být, bude to zárodek nejen společenského, ale i právního chaosu. Držme se více faktů a méně pocitů. Protože právní řád se má řídit podle toho, kdo kým je, ne podle toho, kdo se čím cítí být nebo jako roli přijímá.
Když se podíváte na současnou společnost, nade všechny ostatní hodnoty se cení především úspěch v byznysu. Na druhou stranu se až na sílu tlačí prosazování progresivistických hodnotových schémat, odporujících křesťanským hodnotám. Obchod už není jen o výrobcích – je to byznys se surogací, s potraty, ale i třeba s bílým masem či pornoprůmysl... čím méně hranic, tím větší zisky. Nemohou ty dvě věci spolu souviset?
V posledních letech začaly firmy naskakovat na různá progresivistická témata, protože se nechaly mediálním hlavním proudem přesvědčit, že to jsou věci, které trendují a které jim tedy – z jejich pohledu logicky – přinesou zisk. A tak jsme tu měli třeba bizarní situaci, kdy iniciativy za „manželství pro všechny“ byly sponzorovány a tlačeny dopředu mobilním operátorem. Pardon, ale co chceme od mobilního operátora? Cenově dostupné volání a rychlý internet, což je sice jeho primárním úkolem, ve kterém však selhal, nebo rádoby líbivé řeči o „manželství pro všechny“? Já – a hádám, že i většina lidí – si přeji spíš to první. Naštěstí se i tato situace i ve světě láme. Nedávno jsem například četl o jedné automobilce, která upouští od sponzorování všemožných woke aktivit. Takže se možná dočkáme opět chvíle, kdy i firmy pochopí, že většina zákazníků jsou naprosto normální lidé a ne žádní pomatení aktivisté.
Jak vnímáte nespokojenost řady lidí s pětikoaliční vládou? Jaké je Vaše hodnocení politiky vlády?
Současná vláda trpí tím, že v ní na začátku bylo pět a nyní tedy už jen čtyři subjekty. Takové množství subjektů ve vládě nutně tlačí jednotlivé strany ke krvavým kompromisům. Kompromisům, ze kterých pak vlastně stoprocentně není šťastný nikdo. Nutno ale dodat, že to je společné pro téměř všechny vlády, které tu od roku 1992 vládly. Zároveň je prostě fakt, že si během vládnutí současného kabinetu Česká republika prošla nelehkým obdobím, které bylo dáno vnějšími vlivy, ať už šlo o konec covidu, válku, energetickou krizi a teď povodně. Na to se nejde vymlouvat, ale je to prostě realita. Spousta věcí se ale povedla: ať už jde o razantní šlápnutí do pedálů s výstavbou dálnic a silnic, jednodušší povolování liniových staveb, digitalizace na ministerstvu práce taky běží dobře, chválím i snahu o důchodovou reformu, byť tady bych apeloval na nalezení široké shody, protože bez toho se žádná dlouhodobě fungující reforma udělat nedá. A mohl bych ve výčtu pozitivních věcí pokračovat, i když přiznávám, že v mnoha věcech, být to pouze na mně, bych byl razantnější, a naopak jsou kroky, které bych nedělal vůbec. Jako třeba současná debata o zvyšování koncesionářských poplatků. Ale tady se zase vracím k tomu, že koalice kvůli svému složení musí dělat velké kompromisy.
Existuje způsob pozitivního propojení mezi politikou a církví? Konkrétněji třeba mezi aktivním věřícím politikem a jeho úsilím v politice?
Jak víme z historie, je vždy dobré, když vztah mezi církví a politikou (a naopak) funguje, když funguje dialog. Největší chybou je, když tyto dvě složky spolu bojují. Společně se dá totiž udělat mnoho dobrého, protože mnohé úkoly církve i politiky jsou společné – například v sociální oblasti. A za sebe říkám, že se kontaktem s představiteli církve nijak netajím.
Jde to ustát, když musíte jako politik dělat kompromisy?
U každého kompromisu – v životě i v politice – je hlavně nutné si zachovat tvář. A je rozdíl mezi kompromisem, který se dělá v parametrech dané věci, a mezi kompromisem, který překračuje stránku hodnotovou. Ten první je logický a téměř nevyhnutelný, ten druhý by nastat neměl. A u mě je to právě ta hranice, za niž bych nešel.
Vy sám se hlásíte k římskokatolické církvi. Jak důležité to pro Vás je při orientaci a rozhodování v politice?
Jsem hrdý manžel, otec, Čech a křesťan. A tyto čtyři atributy naprosto logicky a přirozeně definují to, co dělám nejen v životě, ale i v politice. Jak už jsem zmínil: vírou a náboženstvím v politice nikdy neargumentuji, ale pokud chceme, abychom udrželi naši kulturu a společnost stabilní i do budoucna, musíme se držet toho, na čem je naše civilizace postavená. A jedním z těch stavebních kamenů je samozřejmě křesťanství. Nejen jako víra, ale i jako soubor hodnot, které jsou všeobecně přijímané.
Za rozhovor děkuje Jan Šindelka
11.06.2025, statistikaamy.csu.gov.cz / vaticannews.va
Podle Papežské ročenky 2025 a Annuarium Statisticum Eccelesiae 2023, které vydává Centrální statistický úřad církve, se mezi roky 2022 a 2023 zvýšil počet katolíků na celém světa z 1 390 mld. na 1 406 mld., tj. o 1,15 %. Každý pátý katolík (20 %) žije v Africe. Jejich počet se zvýšil z 272 mil. v roce 2022 na 281 mil. v roce 2023, meziročně tak vzrostl o 3,31 %. Své prvenství v počtu pokřtěných katolíků potvrzuje Demokratická republika Kongo s téměř 55 mil., následovaná Nigérií s 35 miliony; významné počty zaznamenávají také Uganda, Tanzanie a Keňa.
02.10.2025, RC Monitor 18/2025
Vidíme-li prostřený stůl a na něm pestrý výběr všeho možného, je těžké zabránit tomu, aby se nám sbíhaly sliny. Pana Pavlova nelze obejít, jsou to reflexy. Ale dříve než usedneme k bohaté tabuli, bychom si měli položit otázku, kdo nám onu hostinu přichystal a zve-li nás ke stolu za účelem našeho nasycení, nebo abychom se my sami ocitli též na jídelním lístku.
03.09.2025, RC Monitor 15/2025
Z našich předchozích pojednání o lidské sexualitě je patrné, jakou zásadní důležitost má pro její chápání celková interpretace skutečnosti. Člověk je součásti reality, v níž vládnou určité zákony, a i on je jim podroben. Lidské jednání v sobě nese řadu znaků, které se vyskytují i u činností jiných jsoucen. Proto je pohled do širšího kontextu lidského života nepostradatelný.
08.10.2025, National Catholic Register
„Můj Otče, odevzdávám se ti... Jsem připraven na všechno, všechno přijímám.“ V marockém Rabatu jsem klečel při adoraci, obklopen 800 univerzitními studenty z desítek afrických národů, a zpíval Modlitbu odevzdání, kterou před 130 lety napsal nedávno kanonizovaný svatý Charles de Foucauld.
18.07.2025, Catholic Culture
Při přípravě série článků a podcastů věnovaných magisteriu papeže Lva XIII. jsem četl úvod ke sbírce jeho nejvýznamnějších sociálních encyklik, který roku 1954 napsal katolický filozof Etienne Gilson. Poukazuje na některá témata, která by moderním lidem mohla připadat obzvláště náročná.
16.06.2025, The Catholic Gentleman
Svěží vzduch podzimního rána mi plní plíce a dodává mi energii, když vycházím z příjemného pohodlí teplé postele ven do tmy. Čelovka osvětluje mlžný oblak, který se vytváří při každém mém výdechu. Studená fronta na konci listopadu a jemný svit ubývajícího měsíce naznačují to, co každý lovec cítí v kostech: v lese vrcholí říje.